۸ خط کشتیرانی دنیا ۹۸ کشتی غول‌پیکر فعال کانتینری دارند

تعداد ۹۸ کشتی غول‌پیکر کانتینری فعال در حال حاضر متعلق به هشت خط کشتیرانی بزرگ دنیا است که بزرگترین آن‌ها دو کشتی هر یک به ظرفیت ۲۴۳۴۶ TEU کانتینر توسط شرکت MSC اداره می‌شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، سایت container-news طی گزارشی کشتی‌های فعال غول‌پیکر کانتینری که بیش از ۲۰۰۰۰ teu کانتینر ظرفیت دارند را اعلام کرد. در این گزارش آمده است تا‌کنون هیچ کشتی کانتینری بیشتر از ظرفیت ۲۴۳۴۶ teu ساخته نشده است.

این درحالی است که ۸۹ کشتی با ظرفیت‌های بیشتر از ۲۰۰۰۰ teu در دست ساخت می‌باشد که قرار است طی سال ۲۰۲۳ میلادی تحویل داده شود.

در ادامه این گزارش آمده است متوسط ظرفیت کشتی‌های کانتینری در کل جهان در حال حاضر ۱۵۰۰۰ teu است و کوچکترین کشتی کانتینری نیز ۶۰۰ کانتینر را در خود جای می‌دهد؛ اما طی چند سال گذشته برخی خطوط کشتیرانی ترجیح دادند که نسبت به خرید و سفارش کشتی‌های بزرگتر اقدام کنند.

بر اساس این گزارش دو کشتی شرکت MSC هر کدام ۲۴۱۱۶ teu ظرفیت دارد که بزرگترین کشتی‌های دوقلو متعلق به این شرکت است، پس از آن شرکت evergreen با ۹ فروند کشتی با ظرفیت‌های بین ۲۳۹۹۲ teu کانتینر تا ۲۴۰۰۴ teu کانتینر را در اختیار دارد، به دنبال آن شرکت HMM کره جنوبی هفت فروند کشتی به ظرفیت ۲۳۹۶۴ TEU و پنج فروند کشتی به ظرفیت ۲۳۸۲۰ teu در اختیار دارد.

در زمینه کشتی‌های با ظرفیت بیشتر از ۲۰۰۰۰ teu، شرکت کشتیرانی MSC بیشترین کشتی‌ها را در اختیار دارد به گونه‌ای که علاوه بر چهار فروند کشتی غول پیکر، ۶ کشتی ۲۳۷۵۶ teu و ۱۰ کشتی به ظرفیت ۲۳۶۵۶ teu به MSC تعلق دارد.

در این میان شرکت مرسک که همواره با شرکت MSC رقابت نزدیک دارد، ۱۱ کشتی به ظرفیت ۲۰۵۶۸ teu کانتینر را دارد.

شرکت CMA CGM فرانسه ۹ کشتی ۲۳۱۱۲ TEU و سه فروند کشتی ۲۰۹۵۴ TEU را در اختیار دارد.

OOCL نیز ۶ کشتی ۲۱۴۱۳ TEU و کاسکو ۶ کشتی به ظرفیت ۲۱۲۳۷ TEU و پنج کشتی ۲۰۱۱۹ TEU دارد.

EVERGREEN که پس از MSC غول پیکر‌ترین کشتی‌ها را با ظرفیت ۲۴۰۴ TEU دارا است، علاوه بر آن‌ها چهار کشتی ۲۰۱۶۰ TEU و هفت فروند کشتی ۲۰۱۲۴ TEU در اختیار دارد.

بدین ترتیب شرکت کاسکو با پنج فروند کشتی ۲۰۱۱۹ TEU در آخرین رتبه قرار دارد.
۸ خط کشتیرانی دنیا ۹۸ کشتی غول‌پیکر فعال کانتینری دارند

طبق این گزارش، قید شده است کشتی‌های غول پیکر کانتینری دارای ۴۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض می‌باشند که در واقع وسعت این کشتی‌ها به اندازه چهار زمین فوتبال است. اگر طول این کشتی‌ها به صورت ارتفاع در نظر گرفته شود تقریباً نزدیک به آسمان خراش‌های ۴۰ طبقه می‌باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر بیش از ۱۷ میلیون جعبه کانتینر در سراسر دنیا مبادله می‌شود که همزمان با رشد تجارت دریایی تقاضا برای ساخت و خرید جعبه‌های کانتینر نیز بالا می‌رود.

برخی از اولین سری کانتینر‌ها به مر‌ا‌تب کوچکتر از کانتینر‌های فعلی ۳۵ فوتی معادل ۱۰ متر طول و ۲.۴ متر عرض داشتند، اما به مرور زمان با افزایش طول مواجه شدند. در حال حاضر بزرگترین کانتینر ۴۰ فوتی است که ۱۲ متر طول دارد و عرض آن ۲.۴ متر می‌باشد و کانتینر‌های ۲۰ فوتی نیز ۶ متر طول و ۲.۴ متر عرض را دارا هستند.

برای اطلاع از میزان باری که توسط کانتینر‌های ۱۹۰۰۰ TEU جابه‌جا می‌شود باید گفت در یک کشتی ۱۹۰۰۰ TEU که می‌تواند کانتینر‌های ۲۰ فوتی را جابه‌جا کند فضایی که این کانتینر‌ها اشغال می‌کنند به اندازه یک میلیون یخچال و یا سه میلیون کامپیوتر لپ‌تاپ است.

به تعبیر دیگر یک کشتی ۲۴۰۰۰ TEU می‌تواند کالایی را به وزن ۲۰۷۵۹۵ تا ۲۲۸۲۸۳ تُن را حمل کند.

کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری فعال و یا آن‌ها که در دست ساخت می‌باشد همواره سازگار با محیط زیست است و سوخت کمتری مصرف می‌کنند؛ در این میان اولین کشتی کانتینری تمام برقی با نام Yara Birkeland می‌باشد که توسط نروژ ساخته شده و در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی به حرکت در‌آمد، این کشتی ظرفیت حمل ۱۲۰ کانتینر استاندارد ۲۰ فوتی را دارد. نروژ تصمیم به ساخت کشتی‌های کانتینری برقی بزرگتر را نیز دارد.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95273

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44768

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.