۲ ناو ایرانی در سواحل برزیل پهلو گرفتند

ناو گروه نیروی دریایی ارتش ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران به‌رغم فشارهای آمریکا، در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند.
به گزارش سی نیوز به نقل از ایلنا، ناو گروه نیروی دریایی ارتش ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران به‌رغم فشارهای آمریکا، در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

این اقدام با مجوز رسمی «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل صورت گرفته است.

پیش از این و در آستانه سفر رئیس‌جمهوری برزیل به آمریکا و دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور، دولت برزیل«تحت فشار آمریکا» مانع پهلوگیری دو کشتی جنگی ایرانی در بندر ریودوژانیرو شده بود.

بر اساس این گزارش، این تصمیم رئیس‌جمهوری برزیل، به‌رغم مخالفت طولانی‌مدت وی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پایبندی به سیاست «بی‌طرفانه» در قبال تهران اتخاذ شده بود.

منابع دولتی برزیل اعلام کرده‌ بودند که این کشور در تاریخ ۱۳ ژانویه به دو ناو نیروی دریایی ایران اجازه داده بود برای یک هفته از ۲۳ تا ۳۰ ژانویه در ریو دو ژانیرو پهلو بگیرند. وزارت خارجه برزیل اعلام کرده بود که این مجوز باطل شده و پهلو گرفتن کشتی‌های ایران به بازه زمانی ۲۶ فوریه تا سوم مارس موکول شده است.

این ناوگروه متشکل از ناو دنا و ‌ناوبندر مکران، ۶ مهر ۱۴۰۱ از بندرعباس سفر خود را آغاز کردند؛ اواسط آبان ۱۴۰۱ به بندر جاکارتا رسیده و در آنجا پهلو گرفتند و در اوایل دی‌ماه ۱۴۰۱ در نزدیکی جزایر مارکیز فرانسه در اقیانوس آرام جنوبی مشاهده شدند.

این ناوگروه که هم‌اکنون به ریودوژانریو برزیل در غرب اقیانوس اطلس جنوبی رسیده‌اند، پیش‌بینی می‌شود باتوجه به موقعیت ریودوژانیرو در اقیانوس اطلس جنوبی، در ادامه دریانوردی خود با دور زدن جنوب قاره آفریقا و دماغه امید نیک، در آب‌های شرق قاره آفریقا و اقیانوس هند دریانوردی کرده و به سمت میهن بازگردند.

البته احتمال بازگشت از طریق تنگه جبل‌الطارق، دریای مدیترانه، کانال سوئز، دریای سرخ و تنگه باب‌المندب نیز محتمل است اما با توجه به موقعیت بندر ریودوژانیرو در اقیانوس اطلس جنوبی، بنظر مورد اول محتمل‌تر باشد.

 

تنظیم و انتشار: سی نیوز

منبع: https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1149902

منابع عکس ها: کانال تلگرامی قدرت دفاعی ایرانیان https://t.me/iranian_defensive_power

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44538

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.