به مناسبت انتخابات پیش رو اتاق بازرگانی:حل مشکلات اقتصادی کشور از طریق خرد جمعی

  • دکتر کامبیز اعتمادی
  • نایب رئیس کمیته کانتینری و عضو کمیته آموزش، تحقیقات و مطالعات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

 شاید بتوان یکی از فاکتورهای میزان توسعه ‌یافتگی هر جامعه را با میزان مشارکت مردم و فعالان اقتصادی در تشکل‌ها ارزیابی کرد. با رشد و توسعه جامعه، میزان تاثیرگذاری، نقش و جایگاه تشکل‌ها در رفع موانع تولید، بهبود مستمر محیط کسب و کار و دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز بیش از پیش خواهد بود.

به گزارش سی نیوز همین دلیل گسترش و تقویت مشارکت فعالان اقتصادی در تشکل‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های اقتصادی به عنوان بازوان اجرایی و مشورتی در انجام ماموریت‌های قانونی خود، در زمره اولویت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و دیگر تشکل ها قرار گرفته است.

مهمترین ابزار و پیش‌نیاز جهش و شکوفایی اقتصادی، شناسایی موانع پیش روی فعالیت‌های اقتصادی، اولویت‌بندی و رفع این موانع می باشد.

همفکری و مشارکت حداکثری فعالان اقتصادی در تشکل‌ها به ساختن اقتصادی قوی و کارآمد با همدلی و همفکری بخش خصوصی با حاکمیت، به جهش تولید، توسعه صادرات و اشتغال‌زایی و نیز رفع موانع تولید منجرخواهد شد.

بدون شک اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی کشور یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در حوزه اقتصادی است که به‌صورت مستقیم در امر تجارت بین الملل نقش مهمی را ایفا می نماید.

در حال حاضر اقتصاد ایران به واسطه تشدید تحریم‌ها در یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین شرایط قرار دارد. سرمایه‌گذاری در کشورمتوقف شده و در مقابل، خروج سرمایه از کشور اوج گرفته است.

یکی از کلیدهای حل مشکلات موجود می تواند در دست فعالان آگاه بخش خصوصی باشد و تصمیم‌های این بخش می‌تواند آینده اقتصاد را کاملا تحت تأثیر قرار دهد.

دولت می تواند جهت کمک به رفع مشکلات اقتصادی کشور با تزریق امید به اتاق بازرگانی و دیگر تشکل های صنفی باعث ایجاد رونق و انگیزه گردد و همچنین می‌توانند نقش مهمی در تصمیم‌سازی‌های درست اقتصادی داشته باشد و یا با سیاسی نمودن برخی تصمیمات اقتصادی و عدم توجه به آثار اقتصادی آنها با عث دلسردی بخش خصوصی گردد.باید در نظر داشت نبود اعتماد کامل بین مسوولان نظام و مسئولان اتاق‌ها و تشکل ها می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم عدم پیشرفت در نظر گرفته شود.

اگر فعالیت بخش خصوصی را برای کشور یک نیاز می دانیم باید توجه داشته باشیم محاسبه‌ها و تحلیل‌های اتاق‌های بازرگانی و دیگر تشکل های صنفی بسیار مهم و حیاتی می باشد.

نمایندگان این تشکل بزرگ، از بخش‌های مختلف تولیدی، بازرگانی، صنعتی، معدنی و …به عضویت در این نهاد درآمده‌اند، اعضای اتاق از یک صنف خاص نیستند و منافع مشترک صنفی ندارند. بنابراین اگر افراد شایسته‌ای به هیأت نمایندگان اتاق‌‌ها راه پیدا کنند می‌توانند برای فضای کسب‌وکار کشور بسیار سودمند باشند.

اتاق بازرگانی و دیگر تشکل های صنفی که نماینده فعالان بخش‌خصوصی هستند می باید تکلیف خود را با دولت و اقتصاد دولتی به وضوح مشخص نمایند.

کاندیداها باید معتقد به توسعه و اقتصاد آزاد رقابتی باشند، این افراد بایستی علاوه بر داشتن نگاه ملی از نظر فعال بخش خصوصی دارای تجربه موفقی در اداره بنگاه های اقتصادی نیز باشند؛ زیرا فردی که به عنوان یک فعال موفق بخش خصوصی هیچ گونه فعالیتی نداشته هرگز قادر به درک درستی از شرایط واقعی اقتصادی کشور و جامعه جهانی نخواهد داشت.

علاوه بر داشتن صفات فوق، داشتن دیدگاه علمی از تجارت بین الملل و سیاست های جهانی و همچنین اعتبار صنفی می تواند از دیگر عوامل موثر در موفقیت تشکل ها گردد.

 هستند افرادی که به تعارض منافع و با توجه به  درب های گردان یا ارتباطات پسا شغلی از بخش دولتی ظاهرا جدا شده و یا بازنشسته گردیده اند ولی با حضور در بخش خصوصی از اطلاعات و روابط خود استفاده کنند و در شرکت‌های خصوصی کسب سود و منفعت کنند. که این امر یکی از عوامل ایجاد فساد و یا نا کارآمدی می باشد.

نقش تشکل های بخش خصوصی را در واکاوی مشکلات کشور و ارایه راهکارهای موثر برای حل آنها نمی توان انکار کرد. تشکل هایی که در دولتهای مختلف نقش آنها گاهی پررنگ و گاهی هم کمرنگ شده است اما همچنان خود را بازوی توانمند کشور برای پیشبرد اهداف اقتصادی می دانند.

حرف همه فعالان اقتصادی که در قالب تشکل های اقتصادی گرد هم آمده اند دیده شدن توسط نظام و دولت است و این که نظام، قبل از اتخاذ تصمیمات در کلان کشور برای بخش های مختلف اقتصادی نظرات آنان را بشنود تا دستورالعمل ها و بخشنامه ها ابلاغی بعد از آن، مانعی برای توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری ها نشود.

وجود تشکل های صنفی بسیار سودمند و ضروری می باشد در صورتی که به درستی به جامعه و دستگاه های دولتی شناسانده شوند، تا با ارایه مشورت و همکاری با دولت ها از اتخاذ تصمیم های اشتباه جلوگیری نمایند و به عنوان بازو توانمند دولت عمل نمایند.

باید در نظر داشت فعالان بخش خصوصی که با تمام وجود مشکلات را حس نموده اند به درستی می توانند همه موانع و مشکلات توسعه کسب و کارها را ارایه نمایند و بهترین مشورت را به تصمیم سازان بدهند منوط بر این که جایگاه مشورتی آنان به درستی در نظرگرفته شود.

 

یادداشت دریافتی متخصصین

 کمیته تخصصی آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44418

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.