آغاز فرآیند ساخت بندر خلیج فارس

خوزستان مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به آغاز فرآیند احداث بندر بزرگ خلیج فارس در مجاورت بندر امام خمینی (ره) گفت: نقشه ترانزیتی منطقه خاورمیانه با احداث بندر بزرگ خلیج فارس به سود ایران تغییر می‌کند.

به گزارش سی نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، بهروز آقایی در جمع خبرنگاران با اشاره به احداث بندر خلیج فارس در مجاورت بندر امام خمینی (ره)، اظهار کرد: با توجه به آغاز فرآیند احداث بندر بزرگ خلیج فارس در مجاورت بندر امام خمینی (ره)، قطعا شاهد تغییر نقشه ترانزیتی منطقه خاورمیانه به سود ایران خواهیم بود.

وی افزود: در حال حاضر مراحل نهایی جانمایی احداث بندر بزرگ خلیج فارس به اتمام رسیده و فرآیند کسب مجوزهای لازم برای آن آغاز شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان تصریح کرد: بندر خلیج فارس دارای بیش از چهار هزار هکتار اراضی پس‌کرانه‌ای است که امکان ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری، مراکز لجستیکی و حمل و نقل، استقرار مراکز تولید و ارزش افزوده را با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی فراهم می‌کند.

آقایی با اشاره به مطالعات اولیه برای احداث این ابر بندر در مجاورت بندر امام خمینی (ره) ادامه داد: بندر بزرگ خلیج فارس از اسکله‌هایی با آبخور بین ۳۰ تا ۴۰ متر برخوردار خواهد بود که دربرگیرنده مزیت رقابتی نسبت به دیگر بنادر منطقه است.

وی افزود: کسب سهم حداکثری از بازارهای کانتینری منطقه به عنوان یکی از اهداف مهم احداث این بندر است. بندر بزرگ خلیج فارس در واقع همان فرصتی است که باید از آن به‌ عنوان راهکاری جهت دستیابی به جایگاه تجارت دریایی ایران و توسعه این جایگاه در نقش آفرینی در راه‌گذرهای جدید تجارت دریایی از شرق به غرب استفاده کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: ضرورت احداث بندر جدیدی در استان خوزستان با عنوان بندر بزرگ خلیج فارس در کانال طبیعی و منحصر به فرد خور موسی، توازن رقابت ایران با دیگر کشورهای دارای برنامه توسعه بندری را فراهم می‌کند. این بندر می‌تواند زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و تغییر رویه‌های صادرات و واردات کالاها در رقابت با کشورهای ترکیه و عراق را فراهم کند.

آقایی در پایان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه بنادر، عاملی به نام ضریب دسترسی دریایی به‌ واسطه موقعیت جغرافیایی و جمعیتی است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، بندر بزرگ خلیج فارس با داشتن پسکرانه جمعیتی، صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی با فراهم کردن بستر جذب کالا، نه تنها نقش استان خوزستان را در رشد اقتصادی کشور مشهودتر می‌کند بلکه منشاء تحولات اساسی در مسیر راه‌گذر شرق به غرب خواهد بود.

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://eghtesadsaramad.ir/Newspaper/item/107984

لینک کوتاه: https://seanews.ir/43777

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.