اعطای تسهیلات ۸۰ درصدی با نرخ صفر درصد برای ساخت و‌ نوسازی کشتی‌های مسافری

عضو هیات عامل و‌ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه بازدید ​از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ضمن اشاره به ایجاد مشوق‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران به حوزه گردشگری دریایی از اعطای تسهیلات ۸۰ درصدی با نرخ سود صفر درصد برای ساخت و‌ نوسازی شناورها و کشتی‌های مسافری و تخفیف ۹۰ درصدی تعرفه و عوارض بندری خبر داد.

به گزارش سی نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی نازی عضو هیات عامل و معاون امور دریایی به همراه مهدی فراهانی مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بازدید کردند.

۷۵ اسکله در ۷ استان آماده و ۲۰ بندر در حال ساخت

علی نازی در حاشیه این بازدید درباره آماده‌سازی اسکله‌های مسافری بنادر گفت: در حال حاضر در حوزه گردشگری دریایی ۷۵ پست اسکله برای استفاده گردشگران دریایی در هفت استان ساحلی شمال و جنوب کشور آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه بیست بندر در حال ساخت است، ادامه داد: این بنادر در زمان‌های مختلف به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت پذیرش بیست میلیون گردشگر دریایی را ایجاد خواهد کرد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین بندر گردشگری دریایی تا پایان ۱۴۰۲

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ، ۸۰ درصد ساخت بزرگ‌ترین بندر گردشگری کشور که در چمخاله استان گیلان در حال ساخت است انجام شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

تخفیف ۹۰ درصدی تعرفه و عوارض بندری برای شنا‌ور و کشتی‌های مسافری

معاون امور دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه برای ساخت و ایمن‌سازی شناورها و کشتی‌ها تسهیلات خوبی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است، به ارائه تسهیلات هشتاد درصدی از محل وجوه اداره شده به ساخت و‌ نوسازی کشتی‌های مسافری همچنین تخفیف نود درصدی تعرفه و عوارض بندری برای شنا‌ور و کشتی‌های مسافری اشاره کرد.

وی همچنین متذکر شد: با تعامل خوبی که بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سازمان امور بنادر ایجاد شد شیوه‌نامه‌ای برای تامین سوخت یارانه‌ای کشتی‌های مسافری آماده و به وزارت نفت ابلاغ شد که طی آن ۸۰ درصد سوخت شناورهای مسافری به‌صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

علی نازی این کار را در پایین‌آ‌وردن هزینه‌ها موثر دانست و آن را مشوق مهمی برای ورود سرمایه‌گذاران به حوزه گردشگری دریایی عنوان کرد.

راه‌اندازی ۴ خط آبی به عراق، عمان و قطر

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی به راه‌اندازی چهار خط آبی بین‌المللی اشاره کرد و افزود: خط ایران – عراق (بندر آبادان و بندر سیبه) تا فروردین ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. زیرساخت‌ها از سوی ایران آماده است و زیرساخت‌‌های سمت عراق نیز در حال آماده شدن است.

طی مسافت ایران-عراق در ۷ دقیقه

وی این خط را دارای ویژگی‌های خاص و منحصربفرد عنوان کرد و گفت: فاصله کشور ایران و عراق با راه‌اندازی این خط زیر هفت دقیقه طی می‌شود و فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری محسوب می‌شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به آماده بودن زیرساخت‌های خط بوشهر و دوحه در دو کشور ایران و قطر اشاره کرد و افزود: در تلاش برای تامین شناور هستین و این خط در بدبینانه‌ترین حالت تا دو سه ماه آینده راه خواهدافتاد و در صدد هستیم که هفته‌ای یک تردد در این مسیر انجام شود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به راه‌اندازی خط بندرعباس و خصب همچنین چابهار مسقط خطوط بین ایران و عمان طی چندماه آینده اشاره کرد.

پرداخت تسهیلات برای نوسازی ۲۵ شناور مسافری و ساخت یک شناور رورو

علی نازی درباره طرح‌های مطرح شده از سرمایه‌گذاران برای ساخت و‌ نوسازی کشتی‌ها و شناورهای دریایی گفت: در حوزه مسافری نسبت به باری و نفتی استقبال کم‌تر است. اما در حال حاضر طرح درخواست تسهیلات برای ساخت یک شناور رو رو که هم قابلیت حمل مسافر و هم‌کامیون را دارد با ظرفیت ۳۰ دستگاه خودرو و کامیون همچنین ۷۰ صندلی مسافر پذیرفته و برای تسهیلات به بانک معرفی شده است. همچنین ۲۵ تقاضا برای تعمیرات و نوسازی ۲۵ فروند شناور مسافری در حال بررسی است.

ایمن‌سازی آبراه‌های مسافری، ایجاد عمق مناسب و‌ تعبیه علائم کمک ناوبری، ایستگاه‌های امداد نجات و و استاندارسازی پذیرش گردشگری دریایی، آماده‌سازی اسکله‌هایی برای پهلوگیری کشتی‌های کروز و نصب علائم و تابلو دیگر اقدامات مورد اشاره معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بود.

وی در پایان ضمن اشاره به آمادگی بنادر و اسکله‌ها برای پهلوگیری شناورها و کشتی‌های مسافری بر برنامه‌ریزی برای مسافران در پسکرانه تاکید کرد.

گفتنی است در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که از سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ تا ۲۱ بهمن در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، ۲۰۰ فعال صنعت گردشگری از ۴۷ کشور جهان حضور داشتند.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/61708

لینک کوتاه: https://seanews.ir/43698

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.