عراق همچنان برای لایروبی اروندرود تمایلی ندارد

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه سازمان بنادر برای لایروبی اروندرود آمادگی لازم را دارد، گفت که با این وجود تاکنون طرف عراقی آمادگی خود را اعلام نکرده است.

به گزارش سی نیوز به نقل ایسنا، نورالله اسعدی در نشستی با بیان اینکه بندر خرمشهر یکی از بنادر بسیار مهم در جنوب غرب کشور است، گفت: بندر خرمشهر در تاریخ تجارت و حمل‌ونقل دریایی نقش مهمی ایفا کرده و امروزه هم دارای فعالیت‌های گوناگون در حوزه تخلیه و بارگیری کالا، مسافری و فله خشک است.

وی با بیان اینکه قبل از جنگ، آوازه بندر خرمشهر به‌عنوان مهم‌ترین بندر دریایی مطرح بود، گفت: در سال ۱۳۵۵ عملکرد بندر خرمشهر نزدیک به پنج میلیون تن در سال بود، اما پس از جنگ زیرساخت‌های این بندر بعضا نزدیک به ۱۰۰ درصد از بین رفت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد:‌ از این رو سازمان بنادر اقدامات خوبی را از سال ۱۳۷۱ شروع کرد و در زمینه احیای بندر خرمشهر با پروژه‌هایی که توسط این سازمان اجرا شده، ظرفیت بندر خرمشهر اکنون به ۱۱ میلیون تن رسیده است تا کالاها را به همه ذی‌نفعانی که این بندر را انتخاب می‌کنند، برساند. البته ظرفیت عملیاتی بندر خرمشهر در سال گذشته، سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود.

اسعدی خاطرنشان کرد: پروژه‌های مختلفی از جمله احداث ترمینال کانتینری با مساحت ۱۵ هکتار و ظرفیت ۵۰۰ هزار TEU‌ با سرمایه‌گذاری ۱۷۵ میلیاردی بخش خصوصی انجام شده که این زیرساخت یک سری تجهیزات هم داشته است؛ ازجمله دستگاه‌های ریچ استاکر و ۱۰ کشنده جزو این ترمینال به حساب می‌آید. همچنین ساخت ۳۲۵۰ متر اسکله با ظرفیت کشتی‌های لافت و ظرفیت ۱۰ هزار تنی – که در صورتی که عمق مناسب وجود داشته باشد، می‌توانند بارگیری کنند – از پروژه‌های بندر خرمشهر است.

وی ادامه داد: از مزیت‌های بندر خرمشهر، حمل‌ونقل چندوجهی است که از مهم‌ترین متدهای حمل و نقل است و ما در خرمشهر همه مدهای زمینی، آبی، ریلی و هوایی را داریم که بسیاری از بنادر این مزیت را ندارند و بندر خرمشهر از این جهت متمایز است. از مزیت‌های دیگر بندر خرمشهر، واقع شدن در منطقه آزاد اروند و نزدیک بودن به دو کشور عراق و کویت است که بخش عمده‌ای از صادرات و وارت ما از این دو کشور است و بخشی هم از شلمچه از مسیر خشکی انجام می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.