شروع مجدد تجارت دریایی ایران و کویت از بنادر آبادان

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از احیای ظرفیت بندر آبادان و شروع مجدد تجارت دریایی با کویت بعد از ۳ سال وقفه خبر داد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، کامبیز مالکی زاده مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر بنادر و دریانوردی آبادان ضمن خوش امدگویی به خبرنگاران حاضر در نشست با اشاره به ظرفیت اسمی ۲ میلیون تنی این بندر گفت: آن چیزی که باعث شده به این عدد نرسیم و از این رقم فاصله بگیریم به دلیل سخت‌گیری‌های کویت در دوران کرونا روی شناورهای ایرانی بود که منجر به آن شد تا مالکان ۱۲۰۰ لنج به استان هرمزگان کوچ کنند که یعنی حدود ۲ هزار نفر کار خود را از دست داده‌اند و یا مهاجرت کرده‌اند.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان افزود: با توجه به تاکید ویژه مدیرعامل سازمان بنادر توانسته ایم در دوران جدید مدیریت تعداد شناورها را به چهار الی پنج برابر حدود ۱۳۰ شناور برسانیم.

به گفته مالکی‌زاده؛ معمولا در بندر داری سه اصل سریعتر، ارزان‌تر و ایمن‌تر را باید رعایت کنیم که درصورت رعایت آن شاهد شیفت صاحب کالا به سمت بندر خواهیم بود.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان ادامه داد: سعی ما در این بندر فراهم آوری این سه عامل برای مالکان کشتی و تجار است.

وی با اشاره به نشست اخیر با مسئولان کویتی دست آوردهای این نشست را برای بندر آبادان مثبت دانست که یکی از توافق برای صادرات دام بود.

مالکی زاده با انتقاد از الگو گیری واردات ته‌لنجی از بنادر جنوبی دیگر برای بنادر آبادان به معضل دیگر یعنی عدم عدالت در تخصیص سوخت یارانه ای اشاره کرد و از مسئولین همگرایی در خصوص این مسئله در بنادر آبادان را خواستار شد.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: در بندر اروندرود ۴ پروژه شامل یک باب انبار دو هزار متری، یک پست اسکله یک هزار متری، ساختمان آتش نشانی و آسفالت جاده‌های این بندر را با اعتباری برابر ۲۵۰ میلیارد تومان است.

وی در خصوص بندر چوئبده نیز بیان کرد: در بندر چویبده یک باب انبار ۲هزار متری و ساختمان اداری چوئبده که اعتبارش نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان است در دست افتتاح قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول؛ در قبال مسئولیت اجتماعی با اعتباری ۴۵ میلیارد تومانی اقدام به آسفالت جاده‌های دسترسی به بنادر آبادان کرده‌ایم.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: در نُه‌ماه گذشته ۱۱۰ هزار تن در بنادر آبادان تخلیه و بارگیری داشته ایم‌.

مالکی زاده با اشاره ظرفیت بین المللی ترمینال این بندر به پیشنهاد ایجاد خط دریایی آبادان به کویت کویت به بحرین بحرین به قطر و قطر به مسقط عمان اشاره کرد.

وی با اشاره به ایجاد بندر فاو از سمت طرف عراقی با ۹۰ پست اسکله به تدبیرهای سازمان بنادر اشاره کرد و گفت: این سازمان ساخت بندر بزرگ خلیج فارس را در دستور کار قرار داده است.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان به همکاری دوسویه سازمان بنادر و پالایشگاه آبادان در خصوص صادرات محصولات نفتی اشاره و خاطرنشان کرد: با رایزنی‌ها و پیگیری‌های سازمان بنادر امکان صادرات مجدد محصولات پالایشگاه آبادان پس از ۴۰ سال محقق شد.

به گفته مالکی زاده؛ این درحالی است که قبل‌تر صادارات بخشی از محصول به صورت زمینی و مابقی نیز از طریق ماهشهر انجام می‌شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.