خارج سازی ۱۸۵ شناور مغروقه از اروند

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از خارج سازی ۱۸۵ شناور در اروندرود خبر داد و ابراز امیدواری کرد ۱۰ فروند دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ خارج سازی شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی؛ نوراله اسعدی مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر در نشست خبری در خصوص پروژه های در دست اقدام این بندر اظهار داشت: در طول سالیان اخیر با افتتاح پروژه‌ها ظرفیت بندر خرمشهر از ۵ میلیون تن به ۱۱ میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد:از جمله این پروزه ها احداث ترمینال کانتینری با مساحت ۱۵ هکتار و با ظرفیت ۵۰۰ هزار teuکانتینری است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه اسکله‌های این بندر به طول ۳۲۵۰ متر است گفت: کشتی هایی با وزن ۱۰ هزار تن می‌توانند به این بندر ورود کنند و عملیات بارگیری و تخلیه را انجام دهند.

 اسعدی در خصوص ظرفیت اسمی و عملیاتی این بندر اظهار کرد: ظرفیت اسمی بندر ۱۱ میلیون تن اما ظرفیت عملیاتی بندر ۳میلیون ۲۰۰ هزار تن است.

به گفته اسعدی؛ ترمینال مسافری با دو سرویس رفت و برگشت به مقصد کویت به صورت هفتگی با تمام ظرفیت ۲۲۰ نفره مشغول به فعالیت است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر حمل و نقل چندوجهی را از مزیت‌های اصلی بندر خرمشهر دانست و آن را مزیتی برجسته در بین سایر بنادر ایران توصیف کرد.

میزان صادرات و واردات بندر 

وی با بیان اینکه واردات کالا به ۱۸۲ هزار تن رسیده است بیان کرد: با این میزان واردات طی سال گذشته به رشد ۲۸ درصدی رسیده‌ایم.

به گفته اسعدی؛ میزان صادرات برابر با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است که این میزان مشابه سال قبل بوده است.

اسعدی با بیان اینکه در حوزه ایمنی آبراه حد قابل قبولی را توانسته ایم اعمال کنیم بیان کرد:توانسته ایم تعداد ۱۸۵ مغروقه را پس از جنگ خارج کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته موفق به خارج سازی ۶ مغروقه شده‌ایم بیان داشت: ده شناور و مغروقه در آبراه ما وجود دارد که امیدواریم تا سال آینده برطرف شود و خارج سازی صورت گیرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: با خارج سازی این‌ معروقه‌ها ریسک تردد ایمن کشتی‌ها را به حداقل خواهیم رساند.

به گفته اسعدی؛ در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومن پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

اسعدی اظهار داشت: در راستای انجام مسئولیت اجتماعی گردشگری دریایی را فعال کردیم و ۸ پست اسکله گردشگری را فعال کردیم.

وی یکی از پروژه های مهم این بندر را مونتاژ ۵۱ دستگاه خودرو آتش نشانی دانست که با اعتبار نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومن ۴۰ دستگاه به اتمام رسیده است و مابقی نیز به زودی به سرانجام می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول؛ چندین پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیاردی توسط بخش خصوصی اجرا شده است که اشتعال مستقیم ۱۴۰۰ نفر را در پی داشته است.

اسعدی با بیان اینکه سه اقدام راهبردی در دستور کار بندر خرمشهر است ، بیان کرد: اولین این اقدامات نشست مشترک ایران و کویت بعد از ۸ سال برای اولین در کویت بود که مصوبات خیلی خوبی نصیب شد.

وی درخصوص دستاوردهای نشست با کویت اظهار داشت: پرهیز از معطلی بی‌مورد شناورها از سمت طرف کویتی، ایجاد بیش از ۱۰ نماینده کشتیرانی، رعایت توافق نامه های بین المللی امضا شده، نصب تجهیزات ایمنی برای شناورها از جمله AIS برای ردیابی شناورها، ایجاد نقاط تماس بین بنادر و مرتفع شدن ممنوعیت ورود شناورهای سنتی به کویت از جمله این دست آوردهای بود.

وی دومین اقدام را خارج سازی معروقه‌ها دانست و در خصوص سومین اقدام نیز اظهار داشت: پیگیری تخفیف ۳۰ درصدی سود بازرگانی برای همه کالاها سومین اقدام ما است که در نشست های مختلف با وزیر اقتصاد و سایر مسئولین پیگیر این قصیه هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.