افزایش سرمایه گذاری ترکیه در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی

به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، کارا اسماعیل اوغلو وزیر زیرساخت و حمل و نقل ترکیه با شرکت در مراسم اهداء پایان نامه های دوره کشتیرانی و دریانوردی در استانبول به ذکر نکات قابل توجهی در این بخش پرداخت که اهم نکات ان به شرح ذیل می باشد:

-در طی 50 سال گذشته حجم کالاهای حمل شده از طریق دریایی در کشور بیش از 20 برابر شده و حمل و نقل دریایی یکی از استراتژیک ترین حوزه توسعه و گسترش مراودات تجاری ترکیه با بازارهای بین المللی بوده است.

– در سال 2021 میلادی، حمل و نقل 93 درصد از کالاهای وارداتی و 81 درصد از کالاهای صادراتی ترکیه از طریق دریایی صورت گرفته است.

-ظرفیت حمل و نقل دریایی ترکیه اکنون به بیش از 31. 1 میلیون تن رسیده و این کشور با یک پله صعود در ناوگان تجاری حمل و نقل دریایی در جایگاه چهاردهم جهان قرار دارد.

– تعداد بنادر ترکیه از سال 2002 میلادی ( آغاز اقتدار حزب عدالت و توسعه ) تاکنون از 149 بندر به 217 بندر افزایش یافته است.

-علی رغم کاهش 1.2 درصدی جابجایی کانتینر و کاهش 3.8 درصدی حمل کالا در سیستم حمل و نقل جهانی، تعداد جابجایی کانتینر در بنادر ترکیه در سال 2021 میلادی نسبت به سال قبل از آن با 8.3 درصد افزایش به 12.6 میلیون TEU (واحد معادل یک کانتینر 20 فوتی) رسید و حجم بار جابجا شده در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل از آن با 6 درصد افزایش، 526 میلیون تن شد و پیش بینی می شود که این میزان تا پایان سال 2023 میلادی به 545 میلیون تن برسد.

  •  میزان جابجایی کالا در بنادر ترکیه از ژانویه الی اکتبر 2022 میلادی، علی رغم جنگ روسیه و اوکراین در بنادر این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است.
  •  تعداد کل قایق های شخصی از 49 هزار عدد به 111 هزار قایق رسیده است.
  •  تعداد پرسنل فعال در بخش حمل و نقل دریایی بیش از 135 هزار نفر است.
  •  ایجاد 21 مرکز اداره کل مدیریت منطقه ای بنادر در کشور جهت بهبود و تسریع خدمات دریایی
  •  بازبینی مجدد هزینه تردد کشتی های خارجی از تنگه های آبی ترکیه بر اساس معادل ارزش فرانک طلا ( بر اساس قرارداد مونترو ترکیه از کشتیهای خارجی باری که از تنگه بسفر عبور می کنند حق ترانزیت دریایی دریافت میکند که ارزش آن بر اساس میزان فرانک طلا در نظر گرفته شده است . در بازبینی اخیر میزان هزینه تردد کشتیها از تنگه های آبی این کشور 5 برابر شد و به 4 دلار به ازای 3 هر تن رسید و ترکیه در نظر دارد که درآمد 40 میلیون دلاری خود را بر اساس این قرارداد با افزایش 5 برابری به 200 میلیون دلار برساند. این بازبینی هر سال در ماه جوالی مورد بررسی و تنظیم مجدد قرار می گیرد.)
  •  ترکیه هزینه های یدک کش دریایی و ناخدای راهنما برای عبور کشتی ها از تنگ ه های آبی این کشور را در سال جاری 30 درصد افزایش داد.
  • ترکیه قصد دارد تا در راستای توسعه زیر ساخت های حمل و نقل دریایی تا سال 2053 میلادی میزان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل دریایی کشور را به 6.21 میلیارد دلار برساند.
  • پیش بینی می شود که سرمایه گذاری های انجام شده در توسعه زیر ساخت های بخش حمل و نقل دریایی کشور بتواند 180 میلیارد دلار به درآمد ملی و 320 میلیارد دلار بر تولید داخلی کمک کند.
  • تا سال 2053 میلادی میزان استخدام در بخش حمل و نقل دریایی در کشور بیش از 5 میلیون نفر خواهد بود.
  • در طی 30 سال آینده و در چارچوب اجرای طرح توسعه بخش حمل و نقل دریایی، تعداد تاسیسات بند ری کشور از 217 عدد به 255 عدد خواهد رسید.
  • ترکیه در نظر دارد تا با اجرای برنامه ‘’ بند ر سبز ‘’ بتواند بهره برداری موثرتری مطابق با استانداردهای زیست محیطی از بنادر انجام دهد.
  • استفاده از انرژی های تجدید پذیر در بهره برداری، تنظیم تعامل فعالیتهای بندری با محیط نزدیک،افزایش آگاهی محیطی و بهداشت حرفه ای و ارائه تسهیلات بندری رقابتی از جمله اقدامات در حال انجام از سوی مسئوالن بخش حمل و نقل ترکیه در امور حمل و نقل بندری است که روز به روز در حال افزایش و توسعه است.

منبع:  http://www.hurriyet.com.tr

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.