26 آذرماه روز تجلیل از ناوگان خستگی ناپذیر حمل و نقل کشور

مقاله

به منظور قدردانی از خدمات طاقت فرسای ناوگان خستگی ناپذیر حمل و نقل کشور و برای آگاه‌سازی جامعه از نقش، جایگاه ویژه و مهم بخش حمل‌ونقل در اقتصاد ایران، 26 آذرماه به‌عنوان «روز حمل ونقل » نام‌گذاری شده است.

در این روز از تمامی دست اندرکاران حوزه حمل و نقل کشور به ویژه آنهایی که با استقامت شگفت انگیز مسیرهای طولانی، ریلی، دریایی و هوایی را طی می کنند تا در راه شکوفایی اقتصاد ایران گام بردارند، تجلیل می کنیم.

روزهای سرنوشت ساز

در تاریخ تحولات و جریانات صنعت حمل و نقل در کشور، روزهای تعیین کننده ای بوده است که نقش سرنوشت سازی در یکپارچگی شبکه حمل و نقل داشته اند و 26 آذر 1360 یکی از این روزها است. در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی حدود صد فروند کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه های جنگی، نگرانی هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود.

رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) این روزها در پیامی تاریخی از کامیون داران کشور خواستند مشارکت کرده و هر چه سریعتر کشتی ها را تخلیه کنند که با همت آن دلاور مردان، کشور از وضعی بحرانی خارج، و این روز، به عنوان «روز حمل و نقل» نامیده شد.

حماسه سازان

در آذرماه سال1361، به دنبال فرمان تاریخی حضرت امام خمینی رحمه الله مبنی بر تخلیه کشتی های منتظر در بندرهای جنوبی کشور، ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیون داران گردید و صحنه های کم نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت. پانزده سال پس از زمان صدور فرمان حضرت امام (ره) ، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری، در سال 1376 از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، 26 آذر به عنوان «روز حمل و نقل» شناخته شد که برنامه های ویژه ای هرساله از 26 آذر تا اول دی ماه به عنوان هفته حمل و نقل، برگزار می شود.

بنابراین این روز و این هفته قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان کلیه صنوف حمل ونقل اعم از حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی و سایر دست‌اندرکاران و مرتبطان با این صنعت زیرساختی فرصتی مناسبت برای بازنگری نیازها و مشكلات این بخش است.

راه ابریشم

سرزمین ایران، حدود هیجده قرن و تا زمان انقلاب صنعتیِ اروپا، موقعیت ممتازی در تجارت بین المللی و منطقه ای داشته است. سوابق تاریخی نشان می دهد که راه ابریشم، که بخشی از آن از قلمرو ایران عبور می کرده، از قدیم ترین مسیرهای حمل و نقل کالاهای تجاری و دانش و فرهنگ بشری بوده است. راه ابریشم، سرزمین پهناور چین را به آسیای صغیر متصل می کرد و در این بین، ایران زمین که در این مسیر حمل و نقلی مهم قرار داشت، نفع سرشاری از آن می بُرد. البته سرانجام، مسیر کاروان روِ راه ابریشم، که زمانی مهم ترین جاده حمل و نقلی دنیا بود، پس از طی فراز و نشیب های فراوان، از اواخر سده چهاردهم میلادی و در پی توسعه و گسترش راه ها و حمل و نقل دریایی، به تدریج اهمیت و اعتبار تجاری خود را از دست داد و به دنبال انقلاب صنعتی در اروپا و استفاده از کشتی های تجاری، متروک ماند.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی، بخشی از انتقالات بشری است که خداوند متعال در قرآن کریم، با اشاره به آن می فرماید: «او کسی است که شما را در خشکی و دریا سیر می دهد؛ زمانی که در کشتی ها قرار می گیرید و آنها با بادهای موافق، آنان را (به سوی مقصد) حرکت می دهند و خوش حال می شوند…».

سالانه نزدیک به شش میلیارد تُن انواع کالا از راه حمل و نقل دریایی جابه جا می شود که تقریبا یک سوم آن را نفت خام و فرآورده های نفتی، بیش از یک سوم را محموله های خشکِ فلّه و مابقی را محموله های خشک بسته بندی شده تشکیل می دهد. سهم حمل و نقل دریایی در تجارت بین المللیِ کالاها تقریبا نود درصد است و بقیه به صورت حمل و نقل زمینی (جاده ای و ریلی) و هوایی صورت می گیرد.

نیروی محرّکه توسعه

گستردگی منحصر به فرد فعالیت هایی که در بخش حمل و نقل انجام می گیرد و همچنین، تحولات سریع فن آوری این بخش، ارتباط میان آن و فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی را آن چنان حساس و پیچیده ساخته است که کارشناسان اقتصادی، از بخش حمل و نقل به عنوان «نیروی محرکه توسعه» یاد می کنند و کارآمدی و توانمندی آن را، زمینه ساز توسعه همه جانبه کشورها می دانند. به عقیده کارشناسان، موفقیت های راهبردی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، مدیون سرمایه گذاری کلان در زیرساخت ها و تجهیزات حمل و نقل و نیز توسعه مهارت های حمل و نقل بوده است.

تجارت جهانی و حمل و نقل

رقابت در بازارهای بین المللی برای به دست آوردن سهم بیشتر در تجارت جهانی، روز به روز فشرده تر و پیچیده تر می شود. در این میان، تولید کنندگان و صادرکنندگانی موفق می گردند که با برخورداری از فن آوری روز در بخش تولید و بهره گیری صحیح از مدیریت علمی بازار در بخش توزیع و حمل و نقل، بتوانند قیمت تمام شده و هزینه های تجاری را برای عرضه محصولی استاندارد کاهش دهند. بر این اساس، تجارت جهانی و حمل و نقل در انواع مختلف زمینی، دریایی و هوایی، دو پدیده جدانشدنی هستند. خدماتِ حمل و نقل کارآمد، شرط لازم برای انجام تجارتی موفق است. در نیم قرن اخیر، روند رشد تجارت جهانی به طور مستمر تداوم یافته و به موازات آن، خدمات حمل و نقل نیز بهبود یافته و نقش بسیار مؤثری در رونق تجارت جهانی ایفا کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.