تکمیل بندرگاه چندمنظوره خمیر، مطالبه دیرینه ساحل‌نشینان و بازرگانان

افتتاح هرچه زودتر بندر چندمنظوره بندر خمیر که کانونی برای صادرات مواد معدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه‌ای محسوب می‌شود، آرزوی‌ دیرینه ساحل‌نشینان، تجار و بازرگان هرمزگان است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، شهرستان تالابی بندر خمیر در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بندرعباس واقع شده و این شهرستان به واسطه مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه (تالاب بین المللی خورخوران) دارای ظرفیت‌های تجاری و گردشگردی منحصر به فردی است.

بندر خمیر با دارا بودن ۲۹ معدن فعال و نزدیکی به صنایع مهمی همچون کارخانه‌های سیمان هرمزگان، گچ خمیر و شهرک‌های صنعتی، مستعدترین منطقه از نظر مواد معدنی در استان محسوب می‌شود و ظرفیت‌ بالایی برای صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس که نیازمند مصالح و مواد اولیه ساختمانی هستند، را دارا است.

تنها بندری که در استان هرمزگان مجوز پیله‌وری دارد و یکی از ظرفیت‌های مهم بندری و دریایی در حوزه صادرات مواد معدنی استان هرمزگان به شمار می‌رود بندرگاه چند منظوره خمیر است.
این بندر در فاصله ۲ کیلومتری شرق اسکله موجود شیلات و در محلی به طور کامل خارج از تالاب بین‌المللی خورخوران و جنگل‌های حرا واقع شده است که با بهره‌برداری از آن، کانون جدید تجارت دریایی برای صادرات مواد معدنی در ۹۵ کیلومتری غرب بندرعباس ایجاد می‌شود.

زیرساخت‌های احداث بندرگاه خمیر به عنوان یک طرح مهم و راهبردی با هدف توسعه و اشتغال پایدار با مدیریت و راهبری اداره کل بنادر و دریانوردی استان از دولت نهم شروع و در مقطعی با توقف مواجه بود.

خوشبختانه در دوره جدید، با پیگیری مشکلات از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی و استانداری هرمزگان این طرح دوباره سرعت گرفته و قرار است در دهه فجر امسال مورد بهره‌برداری و استفاده تجار، صادرکنندگان و دریانوردان قرار بگیرد.

امکان پهلودهی لنج‌های تجاری تا ظرفیت ۴۰۰ تُن بنا به درخواست مردم

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این باره گفت: از آنجایی که بهره‌برداران اصلی این بندرگاه مردم شهرستان خمیر هستند درخواست مطرح شده مبنی بر امکان پهلودهی لنج‌های تجاری تا ظرفیت ۴۰۰ تن با تغییر در طراحی ساختار اسکله های شناور این بندر محقق می‌شود.

حسین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش بنادر کوچک در توسعه اقتصاد دریامحور و اشتغال پایدار اظهار داشت: در راستای تسهیل تجارت، صادرات و واردات و رونق بخشی به اشتغال مردم بومی احداث بندرگاه خمیر به عنوان یک طرح مهم و راهبردی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

وی در خصوص مشخصات فیزیکی این طرح بیان کرد: این بندرگاه دارای چهار پست اسکله به صورت شمع، عرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکله‌ها است که در مرحله نخست این طرح، مسیر دسترسی دریایی شامل دایک سنگی به طول ۶۱۷ متر اجرا شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: در مرحله دوم نیز اجرای لایه‌های روسازی دیواره (دایک) دسترسی، احداث پل دسترسی به صورت شمع و عرشه از انتهای دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی انجام شده است.

عباس‌نژاد با بیان اینکه این بندرگاه ظرفیت پذیرش شناورهای باری تا پنج هزارتن را دارد، گفت: بهره برداران اصلی این بندرگاه مردم هستند و بنا به درخواست‌های مکرر تجار و بازرگانان مبنی بر امکان پهلودهی لنج‌های تجاری تا ظرفیت ۴۰۰ تن توسط سازمان بنادر و دریانوردی با تغییر در طراحی ساختار اسکله‌ها شناورهایی تا ظرفیت پنج هزار تن پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر انجام آزمون‌های زیست محیطی دوران ساخت و با هماهنگی‌هایی که با اداره کل حفاظت محیط زیست استان شده، تصریح کرد: تمامی فرآیندهای مربوطه در این طرح به انجام رسیده و جهت صدور مجوز زیست محیطی در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

لایروبی اسکله قدیم بندر خمیر در دستورکار سازمان بنادر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از دیگر اقدامات سازمان بنادر در شهرستان بندر خمیر به لایروبی اسکه قدیم این شهرستان اشاره کرد و افزود: به دنبال کاهش چشمگیر عمق اسکله گمرک بندر خمیر که در گذشته نقش مهمی در تجارت دریایی منطقه داشته، این سازمان لایروبی اسکله را مورد توجه قرار داده است.

عباس‌نژاد ادامه داد: در این راستا پیمانکار اجرایی انتخاب و با ابلاغ موضوع عملیات، منتظر صدور مجوز سازمان محیط زیست برای محل تخلیه لایه‌های برداشتی هستیم.

وی تغییرات اقلیمی منجر به رسوب لای ناشی از سیلاب‌های سهمگین از یک سو و نیز عدم رعایت حریم‌های لازم از سازه‌های موثر بر رسوب‌گذاری مجاور را از دیگر دلایل کاهش عمق اسکله قدیمی خمیر عنوان کرد و بیان داشت: انجام لایروبی اسکله قدیم بندر خمیر این امکان را برای پهلودهی ایمن تعداد زیادی از شناورهای سنتی را به خصوص در شرایط نامساعد جویی فراهم می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: با مشارکت دیگر ارگان‌ها به منظور سرعت‌بخشی در روند احداث جاده دسترسی، بهره‌برداری از بندر چند منظوره خمیر که در دهه فجر امسال محقق می‌شود، فصل جدیدی از رونق تجارت دریایی در منطقه آغاز و شاهد تنوع بیشتر فعالیت‌ها وافزایش حجم تردد در این گستره آبی خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.