امکان سوخت رسانی به کشتی های عبوری از کنار قشم فراهم می شود

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ارزآوری فراوان سوخت رسانی به کشتی های عبوری از کنار جزیره قشم گفت: تامین سوخت کشتی های عبوری از این منطقه ظرفیت بسیار خوبی برای ارزآوری و تقویت بنیه اقتصادی جزیره قشم است.

به گزارش سی نیوز به نقل از تین نیوز، رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه های نظارتی خود ظهر روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه از شرکت شناورسازی مدکن آلوی قشم بازدید و نشستی را با مسئولان محلی و مهندسان این شرکت انجام برگزار کردند.

محمدرضا رضایی کوچی نیز در این نشست عنوان کرد: از روزی که جزیره قشم به عنوان منطقه آزاد تعریف شد، بنا بر این بود که خدمات مناسب به مردم ساکن در جزیره داده شود تا این جزیره به لحاظ شهرسازی و فضای کسب و کار الگویی برای سایر مناطق کشور باشد و نه تنها دغدغه خدمات معمول را نداشته باشیم، بلکه شرایط برای میزبانی از گردشگران و سرمایه گذاران نیز فراهم باشد.

وی با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی از مردم روستاهای جزیره قشم با مشکل کمبود آب شرب مواجهند، ادامه داد: آب از دریای خلیج فارس به استان های دوردست انتقال می دهیم، اما متاسفانه روستاهای اطراف و نزدیک به دریا کماکان تشنه هستند، این نشان دهنده برنامه ریزی نادرست و عدم استفاده مناسب از امکانات دریاست، از این رو در حاشیه بازدید گفت وگویی با وزیر نیرو برای تامین آب شرب روستاها داشتیم و مقرر شد این پروژه در دو بخش اجرایی شود که نیازمند جذب سرمایه گذار است، لذا تا آن زمان باید از شیوه های دیگر برای تامین آب شرب استفاده کنیم، از جمله استفاده از ظرفیت آب شیرین کن بخش خصوصی که قرار شد با هماهنگی وزارت نیرو از این ظرفیت استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت احداث پل خلیج فارس و اتصال جزیره قشم به بندرعباس افزود: این پروژه در کنار تامین آب شرب، بزرگترین پروژه توسعه ای جزیره است. کارهای بزرگی برای اجرای این پروژه انجام شده، اما به دلیل عدم تامین منابع مالی از سوی دستگاه های اجرایی نیمه کاره رها شده است. از این رو مقرر شد پس از بازگشت اعضای کمیسیون به تهران جلسه ای با حضور مسئولان در این رابطه برگزار شده و پروژه مذکور تعیین تکلیف شود.

رضایی کوچی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت ارائه سوخت به کشتی های عبوری از اطراف جزیره قشم در راستای تقویت اقتصاد منطقه افزود: متاسفانه کشتی های عبوری از اطراف جزیره قشم سوخت خود را از کشورهای پیرامونی دریافت می کنند، که البته این سوخت ها نیز از ایران قاچاق شده است، لذا باید این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته و سوخت کشتی ها از کشور خودمان تامین شود که ارزآوری بسیار قابل توجهی برای کشور به همراه دارد. این امر نیاز به هماهنگی میان مجموعه وزارت نفت و منطقه آزاد قشم و دستگاه دیپلماسی داشته که امیدواریم این امر صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اشتغال و فعالیت عموم مردم در جزیره قشم متصل به صیادی و فعالیت های حوزه شیلات است که متاسفانه به دلیل محدودیت های موجود با مشکلاتی مواجه شده است، از این رو لازم است وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کرده و زمینه را برای افزایش اشتغال در حوزه شیلات و به ویژه پرورش میگو فراهم کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشتی سازی کار بسیار بزرگی است که با توانمندی مهندسان داخلی در حال انجام است، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی باید فضا را برای بخش خصوصی فراهم کرده و از ظرفیت این مجموعه ها بهره بگیرد. در این خصوص حتما جلسه ای با حضور رئیس سازمان بنادر و متولیان امر خواهیم داشت تا این ظرفیت و توان مهندسی استفاده بهینه داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به بازدیدهای میدانی کمیسیون عمران از پروژه های عمرانی در مناطق مختلف کشور افزود: حضور اعضای کمیسیون عمران و بازدید از پروژه های عمرانی در سراسر کشور می تواند اشراف نمایندگان را به مسائل و نیاز کشور افزایش دهد تا در هنگام بودجه ریزی و تدوین برنامه هفتم توسعه با دقت بیشتری عمل کنند. کمیسیون عمران در همه فصول سال از جمله تیرماه و شهریور تا زمستان به این منطقه سفر کرده است، لذا اینکه عنوان شود در شرایط مطلوب آب و هوایی برای بازدید آمده ایم، نادرست است، چرا که هنگام وقوع سیل و زلزله نیز اعضای کمیسیون عمران با حضور در منطقه اقدامات نظارتی خود را انجام دادند. البته این موضوع تنها به استان هرمزگان محدود نشده و نمایندگان در همه شرایط آب و هوایی حتی در زمستان و هنگام بارش برف و باران به مناطق مختلف کشور برای بازدید نظارتی سفر داشته و وظایف خود را انجام داده اند.

محمد آشوری تازیانی در این نشست گفت: بازدید های میدانی کمیسیون های مجلس به ویژه کمیسیون عمران خیرات زیادی به همراه داشت که مهترین آن شکل گیری یک فهم مشترک برای اولویت های اساسی کشور است، لذا تشخیص درست مسائل منطقه ای و پیوند آن با قانونگذاری یکی از مباحث جدی است که در جریان این بازدید ها ایجاد می شود.

وی با اشاره به توسعه ناتوازن و ناپایدار کشور اضافه کرد: علت توسعه نامتوازن را باید در رفتارشناسی خودمان جستجو کنیم. حاصل تصمیم های سلیقه و جدا از آمایش سرزمینی، توسعه ناتوازنی است که امروز شاهد آن هستیم.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: هم اکنون در آستانه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم از این رو امیدواریم در این بازدیدها به هر تشخیصی که رسیدید، بر اساس اولویت نظام جامع تعیین اولویت ها باشد که یکی از بحث های جدی است که می تواند در فرآیند برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور در این محل کمیسیون کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه گردشکری در قشم از دیرباز رونق داشته است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل برخی از محدودیت ها اقتصاد مرزنشینان و ساحل نشینان با مشکل مواجه شده که با انجام برخی اصلاحات می توان گشایش مناسبی برای کسبه مرزنشین ایجاد کرد تا مسافران و گردشگرانی که به این منطقه می آیند، همانند سال های گذشته با خاطره ای خوب، جزیره قشم را ترک کنند.

وی با اشاره به وضعیت صید و صیادی در جزیره قشم اظهار کرد: سیاست های خوبی در ادوار برای توسعه این مناطق در نظرگرفته شد که در قانون بودجه نیز لحاظ شد و آن ساخت بنادر کوچک با محوریت گردشگری و پشتیبانی از صید و صیادی بوده که زندگی مردم را پوشش می دهد، بی تردید اگر بر همین مزیت ها تاکید کنیم بسیاری از مشکلات قابل حل است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه صنعت کشتی‏ سازی نماد خودباوری ملی است، عنوان کرد: خواستگاه اصل ۴۴ قانون اساسی برون سپاری کارها به بخش های خصوصی بوده اما متاسفانه اعتماد به بخش خصوصی بسیار کمرنگ بوده و هنوز خون اقتصاد دولتی در رگ هایمان جاری است.

آشوری عنوان کرد: در این مجتمع ضمن تولید پیچیده ترین شناورها با کیفیت مناسب تولید در حوزه انتقال تکنولوژی، دانش فنی و تربیت نیروی کارآزموده و مجرب هم زبانزد است. شرکت مدکاندآلوی موجب تقویت فرهنگ کار در منطقه ای شده که تولید چندان رواج نداشته به نحوی که امروز به نماد تولید در جزیره قشم تبدیل شده است.

منصور آرامی نیز در این نشست افزود: این سفر با نگاه بازدید از جزایر، بنادر و صنایع دریایی برنامه ریزی شده است، بازدید از جزیره ابوموسی و بررسی وضعیت این منطقه، بازدید از صنایع دریایی و کشتی سازی ، سایت های آب شیرین کن، اسکله های مردمی، موج شکن های چند منظوره و بنادر از جمله برنامه های نظارت میدانی اعضای کمیسیون عمران بود.

وی ادامه داد: در فراکسیون اقتصاد دریا این موضوعات را مورد بررسی قرار می دهیم تا از ظرفیت های دریا برای ساحل نشینان و افرادی ساکن در کنار دریا بوده استفاده شود. همچنین استفاده از ظرفیت مردی برای توسعه سواحل و ایجاد اشتغال ضروری است.

وی اظهار کرد: مجموعه های مختلف دولتی باید از ظرفیت های بخش های خصوصی به ویژه در حوزه صنایع دریایی استفاده کنند و در شرایطی که همه نگاه ها باید به داخل باشد و از ظرفیت های توان داخلی استفاده کنیم، نباید از خارج کشور استفاده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.