ضرورت ارائه تسهیلات برای رونق گردشگری دریایی اروندرود

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: برای رونق این بندر ضرورت دارد تسهیلات و مشوق‌هایی را تدارک دید تا سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا برای حضور در بندر خرمشهر ترغیب شوند.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نوراله اسعدی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: افزایش ترافیک کالا و ایجاد اشتغال و توسعه در بحث واردات و صادرات از سیاست‌های اصلی سازمان بنادر به شمار می‌رود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه متاسفانه در گذشته در کشور ما به بحث دریا به خوبی توجه نشده است، گفت: البته اکنون همه به اهمیت اقتصاد دریامحور واقف شده اند و در برنامه هفتم توسعه به آن توجه اساسی شده است.

اسعدی بندر خرمشهر را یکی از بنادر روز کشور دانست و بیان کرد: ظرفیت اسمی بندر خرمشهر ۱۱ میلیون تن است و ۲۳۰ هکتار از اراضی شامل پسکرانه‌های مناسب و ترمینال‌های کانتینری، مسافری و متفرقه و ۲۰ پست اسکله به طول ۳ کیلومتر از امکانات این بندر می‌باشد.

وی ترمینال کانتینری موجود در بندر خرمشهر را از زیرساخت‌های کم‌نظیر دانست و عنوان کرد: ظرفیت این ترمینال کانتینری سالانه ۴۵۰ هزار TU است که باید با انجام اقدامات لازم، از تمام ظرفیت آن استفاده شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در رابطه با بحث لایروبی اروند‌رود، گفت: اکنون که لایروبی اروند که در هاله‌ای از ابهام است ، طرف ایران برای لایروبی اروند رود آمادگی کامل دارد و بارها این مساله به طرف عراقی اعلام شده اما تاکنون عراق اقدامی در این راستا انجام نداده است.

وی افزود: پس از جنگ تحمیلی به بعد ۱۸۴ فروند مغروقه از آبراه اروند و کارون خارج‌سازی شد و اخیرا نیز طی قرارداد ۱۲۰ میلیاردی برای خارج‌سازی ۵ مغروقه اقدام شده که از این تعداد ۳ فروند خارج و ۲ فروند دیگر در شرف خارج‌سازی است.

اسعدی بیان کرد: یکی از مشکلات بندر خرمشهر این است که کشتی‌های با تناژ بالا به علت وجود مغروقه‌ها در آبراه اروند قادر به فعالیت نیستند که اگر طرف عراقی استقبال نشان دهد، تا حدودی رونق در بندر خرمشهر ایجاد می‌شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: باید برای رونق این بندر تسهیلات و مشوق‌هایی را تدارک دید تا سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا برای حضور در بندر خرمشهر ترغیب شوند.
وی افزود: ظرفیت حمل و نقل چند وجهی از زیرساخت‌های منحصر به فرد بندر خرمشهر است و وجود در محدوده منطقه آزاد اروند از دیگر مزیت‌های این بندر به حساب می‌آید که ما انتظار داریم مسوولان مربوطه اقدامات لازم را برای این امر به ثمر برسانند.

اسعدی، معافیت سود ۳۰ درصدی بازرگانی را از مزیت‌های لازم برای رونق و توسعه در بندر خرمشهر دانست و بیان کرد‌: می‌توان با ایجاد مشوق و تسهیلات بندر خرمشهر را تا حدودی به جایگاه اصلی خود رساند.

وی، ظرفیت منحصر به فرد گردشگری دریایی را در اروندرود مغفول دانست و گفت: بندر خرمشهر در این راستا ۸ پست اسکله گردشگری در شهرستان احداث کرد که در نوروز سال ۱۴۰۱ استقبال ۶۰ درصدی توسط مهمانان و مسافران نوروزی از آن شد که جمعا بخش گردشگری شهرستان ۱۹ میلیارد تومان متنعم شد.

وی افزود: رونق گردشگری دریایی در اروند رود و توسعه صنعت توریست دریایی نیاز به یک همت دسته جمعی دارد که ما نیز در بندر خرمشهر آماده همکاری کامل و استقبال از سرمایه ‌گذاران این حوزه با ارائه تسهیلات و مشوق‌ها هستیم.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطر نشان کرد: مهمترین دغدغه ما در بندر خرمشهر ایجاد رونق، اشتغال و ترافیک کالا در بحث واردات و صادرات است که امیدواریم برای این مهم نگاه ویژه و فراملی صورت بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.