ضرورت اعلام مرز رسمی بندر زرآباد و استقرار گمرک در آن

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بندر «شهیدرضایی» شهرستان زرآباد با قابلیت تجاری و صیادی باید بعنوان مرز رسمی اعلام و با استقرار گمرک سهم موثرتری را در توسعه منطقه‌ای و روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای همسایه ایفا کند.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا حسین مدرس خیابانی اظهارداشت: راستای سیاست های کلی نظام و تاکیدات رئیس جمهور در خصوص توسعه تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و بهره گیری هر چه بیشتر از اقتصاد مرز و دریا، سواحل مکران به عنوان یکی از نعمت‌های خدادادی و بی‌نظیر که به فرمایش رهبر معظم انقلاب گنج پنهان محسوب می‌شود باید از ظرفیت‌های آن به صورت مناسب استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه با مکاتبات و درخواست‌های مکرر سیستان و بلوچستان به مراجع ذیربط عنوان مرز رسمی اعلام شده، افزود: بندر شهید رضایی در شهرستان زرآباد با توجه به مزیت‌های فوق العاده آن از جمله نزدیکی با کشور عمان دسترسی به باغات تولید و مزارع میوه‌های گرمسیری همچنین دارا بودن اسکله صیادی با هدف توزیع متعادل فعالیت‌های دریا محور در جنوب غربی استان و خلأ مربوطه در آن منطقه برای توسعه استان فوق العاده با اهمیت است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: قطعا بندر شهید رضایی باعث رونق و ارتقای معیشت و رفاه مردم ساحل نشین در سواحل جنوب غربی استان و توسعه پس کرانه‌های آن از جمله شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، لاشار و قصرقند خواهد شد.

نقش مهم راه‌اندازی مرز دریایی زرآباد در افزایش تجارت سیستان و بلوچستان

سرپرست فرمانداری زرآباد گفت: راه‌اندازی مرز دریایی و گمرک زرآباد به توسعه تجارت و رونق کشاورزی از جمله صادرات محصول موز با زیرکشت ۶ هزار هکتار و صیفی‌جات به کشورهای مختلف از جمله عمان کمک شایانی می‌کند و سبب تحول در اشتغال و افزایش و رونق تولید می‌شود.

کورش محمدی اظهارداشت: گمرک و مرز دریایی نقش مهمی در صادرات محصولات تولید سواحل مکران دارد بطوریکه تا سال ۱۳۶۳ از زرآباد تا گواتر و پسابندر دشتیاری ۱۰ مرز و گمرک فعال بوده و هم‌اینک در محدوده استان هرمزگان ۲۲ مرز یعنی هر ۴۰ کیلومتر یک مرز دریایی و گمرک برای تجارت و ترانزیت و صادرات کالا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اسکله شهید رضایی کلات زرآباد از ظرفیت خوبی در صید و صیادی و تجارت برخوردار است افزود: ایجاد مرز رسمی آبی و راه‌اندازی گمرگ در زرآباد به عنوان قلب توسعه سواحل مکران مورد نیاز است تا بتوانیم قدم‌های خوبی در حوزه اشتغال، رونق تجارت و تبادلات کالا در منطقه برداریم.

سرپرست فرمانداری زرآباد تصریح کرد: نوار ساحلی زرآباد باید منبع اصلی تولید و اشتغال در حوزه صیادی، گردشگری، اقتصادی و تجاری جنوب سیستان و بلوچستان تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه با تمام توان بدنبال حل مسائل و مشکلات صیادان، کشاورزان و تجار هستیم،اظهارداشت: به همین منظور طرح جامع گردشگری شهرستان زرآباد با هدف حمایت از کسب و کار و سرمایه گذاران بومی و غیر بومی باید توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه و تنظیم شود.

محمدی ادامه داد: راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب یعنی اتصال زرآباد به زاهدان از طریق ساخت جاده زرآباد به بنت و فنوج و دوراهی بزمان علاوه‌بر اینکه مسیر ۹۰۰ کیلومتری این شهرستان به مرکز استان را ۵۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد به توسعه شهرستان‌های مسیر، کاهش مسیرهای مواصلاتی و رونق و توسعه مناطق شهری و روستایی این محور کمک می‌کند.

سرپرست فرمانداری زرآباد با بیان اینکه اسکله شهید رضایی کلات زرآباد از ظرفیت خوبی در صید و صیادی و تجارت برخوردار است، گفت: نوار ساحلی زرآباد باید منبع اصلی تولید و اشتغال در حوزه صیادی، گردشگری، اقتصادی و تجاری باشد.

وی با بیان اینکه ماهی صید شده در شهرستان زرآباد برای کنسرو تون ماهی به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود، افزود: با عنایت به کلنگ‌زنی احداث ناحیه صنعتی زرآباد، ضروریست سرمایه گذاران برای راه‌اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی و شیلاتی شامل کنسروسازی، فرآوری، عمل آوری و بسته بندی محصولات شیلاتی اقدام کنند.

به گزارش ایرنا فعالیت بیش از ۵۰ فروند لنج و ۲۰۰ فروند قایق در بندر صیادی و گردشگری شهید رضایی کلات بخش زرآباد کنارک در سیستان و بلوچستان با اشتغال بیش از ۲ هزار نفر نقش مهمی در توسعه، اشتغالزایی و تامین آبزیان منطقه دارد.

شهرستان زرآباد در منتهی الیه جنوب غربی استان سیستان بلوچستان، با جمعیت حدود ۳۰ هزار نفر و وسعت سه هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع و دارا بودن ۷۵ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان (مَکُّران) در فاصله ۱۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان کنارک و ۲۲۰ کیلومتری چابهار واقع شده است.

عملیات اجرایی بندر صیادی زرآباد در سال ۱۳۸۳ آغاز شده و در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری ۴۷۰ میلیارد ریالی افتتاح و بهره برداری شده است.طول موج شکن اصلی بندر صیادی زرآباد ۳۷۱ متر و موج شکن فرعی ۱۰۱ متر و طول اسکله شناورها ۵۳۷ متر است. بندر صیادی شهید رضایی زرآباد در همجواری روستای کلات واقع شده است و به همین سبب در نزد بومی ها به «بندرصیادی کلات زرآباد» شهرت دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.