زیرساخت های بندری، نقطه قوت تصمیم گیری ها در دیپلماسی اقتصادی کشور

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توانمندی و زیرساخت‌های بندری کشور، نقطه قوتی برای تصمیم گیری ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی است.

به گزارش سی نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، جلیل اسلامی در نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با مدیران و فعالان حوزه صنعت نفت و پتروشیمی اظهارکرد: هم‌اکنون در دوره ای قرار داریم که زیرساخت های بندری در شمال و جنوب کشور توسعه قابل توجهی پیدا کرده و با ظرفیت سازی های خوبی روبرو هستیم.

وی افزود: در چنین شرایطی، زیرساخت های انجام گرفته در بنادر را می توان نقطه قوت بسیار مطلوبی در عرصه دیپلماسی اقتصادی دانست ، بطوری که ایران در جمع کشورهای cis و روسیه آمادگی خود برای پذیرش کالا را رسما اعلام کرده است.

اسلامی چشم انداز برنامه ریزی های انجام شده برای انعقاد قراردادها به منظوز پذیرش کالا در بنادر کشور را ۲۸۰ میلیون تن در سال عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل تحریم ها، در حال حاضر، حجم پذیرش (کالا) در بنادر کشور کمتر از میزان ظرفیت های موجود است.

*پسکرانه های صنعتی بندر امام خمینی (ره) باید توسعه یابند*

اسلامی در بخش دیگری از این نشست به مزیت های صنعتی و تولیدی در خوزستان اشاره کرد و گفت: این مزیت ها، باعث ایجاد چالش های جذاب مدیریتی و فنی برای توسعه پسکرانه های صنعتی بندر امام خمینی(ره) شده است.

وی ادامه داد: پسکرانه های این بندر باید به واسطه ظهور بنادر نسل دوم و سوم توسعه پیدا کنند تا از این طریق حمل و نقل آسان‌تر با قیمت پایین برای تولیدکنندگان فراهم گردد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی یادآوردشد: کاهش هزینه های حمل و نقل کالا برای تولیدکنندگان امروز به یک مولفه در عرصه رقابت های تجاری و اقتصادی تبدیل شده است.

*هم‌افزایی صنعت پتروشیمی و بندر امام خمینی در حال شکل گیری است*

اسلامی همچنین با اشاره به اینکه هم‌افزایی خوبی بین صنعت پتروشیمی و مجموعه بندری امام خمینی (ره) در حال شکل گیری است گفت: تداوم این هم‌افزایی به سرمایه گذاری های مختلفی نیاز دارد که در این راستا همواره توجه به موضوع پسکرانه های صنعتی بندر امام خمینی (ره) باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: به همین منظور، علاوه بر مروز تجارب موفق در عرصه سرمایه گذاری، باید مدل های جدیدی از قراردادها تدوین و مورد بررسی قرار گیرد که باعث جذابیت و تشویق سرمایه گذاران برای مشارکت در پروژه ها شود.

اسلامی از بازنگری های انجام شده در منشور سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و افزود: این اقدام در راستای شفافیت فعالیت ها و تسهیل امر سرمایه‌گذاری انجام شده است.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به فرآیند های انجام شده برای تملک زمینی به مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار با هدف توسعه بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: این میزان مساحت زمین، باعث ایجاد فرصتی مناسب برای حضور سرمایه گذاران بیشتر در بندر امام خمینی و همچنین توسعه پسکرانه های صنعتی آن خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.