معرفی امکانات، ظرفیت ها و توان لجستیکی بندر امام خمینی(ره)+عکس

بنادر بعنوان یکی از مهم ترین حلقه های زنجیره ی تأمین، نقش بسزایی در کاهش هزینه ها و تغییر زیرساختهای تولید دارند. ارائه خدمات لجستیکی مطلوب در زمینه تخلیه و بارگیری، انبارش و توزیع کالا، اصلی ترین وظایف بنادر می باشند و از دیگر سو، با ایجاد زیرساخت لازم جهت احداث کارخانجات و صنایع تولیدی و تبدیلی جهت تسریع و تسهیل در امور واردات ماشین آلات، تجهیزات و مواد اولیه و صادرات با بهره گیری از مزایا و معافیت‌های مناطق ویژه، زمینه افزایش بهره وری، افزایش توان رقابتی در بازار داخلی و بین المللی را فراهم می نمایند.

به گزارش سی نیوز، دفتر بازرگانی اداه کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در اطلاعیه ای اعلام کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در جنوب استان خوزستان، با وسعت بیش از ۱۱ هزار هکتار در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراهه خورموسی قراردارد. این آبراه بستری آرام و مطمئن برای تردد انواع کشتی‌های اقیانوس پیمای تجاری از مسیر خلیج فارس، تنگه ی هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند به اقصی نقاط جهان را فراهم نموده است. این بندر با ۴۰ پست اسکله با آبخور متوسط ۱۳ متر و کانال دسترسی ایمن قابلیت تردد و پهلودهی انواع شناور و کشتی را دارد.

 بر اساس این اطلاعیه، با امعان نظر به مزایای منحصر به فرد این بندر از جمله نزدیکی به ۷۰ درصد از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه ی اقتصادی پتروشیمی بندرامام، نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، بهترین انتخاب جهت برقراری کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب ، قرار گرفتن در کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر زمینی حمل کالا از مرکز و غرب ایران، کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا، این بندر را به یکی از مهمترین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل نموده است به طوریکه هم اکنون بیش از ۳۵٪ از کل تجارت دریایی کشور توسط این بندر انجام می گردد.

دفتر بازرگانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اهم مزیتها و ویژگی های خاص بندر امام خمینی(ره) را به شرح ذیل اعلام کرد:

  • موقعیت جغرافیایی ممتاز
  • اتصال به شبکه راه آهن سراسری
  • ظرفیت تخلیه و بارگیری ۶۰ میلیون تن کالا در
  • وجود ترمینال های اختصاصی، کانتینری، مواد معدنی، عمومی و نفتی
  • وجود انبارها و محوطه های متعدد (قابل واگذاری به صورت استیجاری و سرمایه گذاری بلند مدت) • امکانات اختصاصی، دیتا، مخابراتی، برق، آب و گاز
  • اتصال به مراکز مهم سیاسی، اقتصادی و صنعتی کشور از طریق آزادراه

با توجه به تغییرات مدیریتی این بندر و رویکرد جدید به منظور گسترش ارائه خدمات لجستیکی به صاحبان صنایع، تولید کنندگان و سرمایه گذاران در سراسر کشور علی الخصوص استانهای پسکرانه خود (نظیر:استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، همدان، گیلان، تهران، البرز، اصفهان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگلویه و بویراحمد) اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان قصد دارد تا با معرفی قابلیت‌های خاص خود نسبت به شناسایی بازارهای جدید اقدام نماید.

لازم به ذکر است این بندر با توان عملیاتی ترمینال های اختصاصی(کانتینتری، معدنی و مصالح ساختمانی، عمومی و جــنـرال کارگو، نفتی و شیمایی)، تجهیزات مناسب و تخصصی، آمادگی خود را جهت ارائه خدمات دریایی و بندری به کلیه فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار در تمامی زمینه های حمل و نقل کالا را اعلام می دارد.

تصاویر بی‌نظیری از امکانات بندر و منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی(ره)

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.