موقعیت ممتاز دانشکده مهندسی دریا در جوار بندر استراتژیک خرمشهر

به گزارش سی نیوز، بندر خرمشهر در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون و در ناحیه‌ای باتلاقی و پست در دلتای رودخانهٔ اروندرود قرار گرفته و ۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد.

خرمشهر به‌جهت واقع‌شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است.

دانشکده مهندسی دریا در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر یکی از چهار دانشکده این دانشگاه است که در سال ۱۳۸۶ با هدف ایجاد یک مرکز مهندسی دریا جهت آموزش و تربیت مهندسان جوان و پاسخگویی به نیازهای صنایع دریایی استان خوزستان و کشور تأسیس گردید.

این دانشکده از سه گروه مهندسی کشتی سازی، الکترونیک و مخابرات دریایی و سازه های دریایی تشکیل شده و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته ها اقدام به جذب دانشجو می نماید.

دانشکده مهندسی دریا

مهندسی دریا یکی از رشته‌ها و تخصص‌های حایز اهمیت برای کشور محسوب می‌شود. اهمیت حمل و نقل ناوگان دریایی کشور، نیاز به بهره‌برداری از منابع نفت و گاز در خلیج فارس، تهدیدات موجود در خلیج فارس و دریای خزر همه از دلایلی هستند که وجود رشته‌ها و تخصص‌های دریایی را در دانشگاه ها الزامی می‌سازد. طبق پیش‌بینی‌ها در برنامه پنج ساله چهارم توسعه، کشور به سه هزار نفر نیروی دریانورد نیازمند است. گذشته از آن با شکوفایی صنعتی، در دیگر بخشهای مهندسی دریایی نیز نیاز به تربیت مهندسین مجرب در بخشهای ساخت و تعمیرات سکو و کشتی می‌باشد. رشته های این دانشکده جزء گروه فنی و مهندسی می باشد.

بر همین اساس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با عزمِ تبدیل شدن به قطب دریایی کشور، اقدام به تاسیس دانشکده مهندسی دریا نموده و رشته های زیر در آن راه اندازی شده اند:

مهندسی معماری – کشتی سازی (کارشناسی)

مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی (کارشناسی)

مهندسی عمران – سازه های دریایی (کارشناسی ارشد)

مهندسی سواحل (کارشناسی ارشد)

مهندسی رودخانه (کارشناسی ارشد)

 

رشته های مصوب و در حال تصویب این دانشکده:

مهندسی کشتی –  موتور (کارشناسی) مصوب، کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل دریایی (در حال تصویب)-کاردانی فنی دریا – کاردانی فنی برق – کاردانی فنی مکانیک – موتورهای دریایی

این دانشکده با زیربنای 7000 مترمربع احداث شده است و دارای 16 کلاس درس، سالن اجتماعات، سالن مطالعه، فضای اداری، آموزشی، آزمایشگاهی و خدماتی است.

 

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر متشکل از ۴ دانشکده به نام های دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشکده منابع طبیعی دریا و دانشکده مهندسی دریا است.

در حال حاضر کلیه فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در این چهار دانشکده متمرکز می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.