بحران‌های پیش روی حمل ونقل دریایی جهان

بحران انرژی، کاهش شاخص‌های کانتینری، بحران‌های ناشی از شرایط جنگی روسیه و اوکراین پایین آ‌مدن قیمت سهام شرکت‌ها‌ی بزرگ کشتیرانی، انفجار خط لوله گاز همرا ه با بدترین بحران‌های حمل‌ونقلی که در انتظار آمریکاست، شرایط بحرانی را برای کل صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان پدید آورده است.


به گزارش سی نیوز به نقل از گروه بین‌الملل مانا، کاپیتان “جان کنراد” تحلیلگر و کارشناس دریایی با انتشار مقاله‌ای در سایت‌های دریایی به بررسی مشکلات حمل و نقل دریایی در حال حاضر پرداخته که در این مقاله علاوه بر مسائلی که اشاره شد کربن زدایی، تهدید تایوان توسط چین، افزایش قیمت نفت، کمبود گاز در اروپا، متروکه شدن اقیانوس‌ها و تغییرات آب وهوا نیز از جمله مشکلات حمل‌و‌نقل دریایی عنوان شده است.

نویسنده در ادامه بخشی از وضعیت پیش آمده برای حمل‌ونقل دریایی جهان را ناشی از وضعیت بد حمل‌و‌نقل دریایی آمریکا عنوان کرده است به عقیده وی در حال حاضر آمریکا با بدترین بحران انرژی، بدترین بحران غذایی، بدترین بحران کشتی‌سازی و کشتیرانی و بالاخره بدترین بحران تورمی مواجه شده است به گونه‌ای که در بخش حمل‌و‌نقل دریایی با ۴۰ درصد کسری بودجه مواجه شده است.

در ادامه این مطلب آمده است زمانی که کشتی غول‌پیکر کانتینری از کانال سوئز جان سالم به در بُرد و کرونا نیز تاحدودی از جهان رخت بر بست اگرچه تمام دنیا نفس راحتی کشید، اما مشکلات از آن زمان تا کنون بیشتر شده است.

وجه مشترک این همه مشکلات حمل‌و‌نقل کجاست؟ چرا به نظر می‌رسد آمریکا شدید‌ترین مشکلات دریایی را دارد که به سایر نقاط جهان نیز سرایت کرده است. نمی‌توان گفت چه شخصی و چه کشوری و چه سازمانی مقصر پدید آمدن این شرایط می‌باشد و نمی‌توان انگشت اتهام را به سمت کسی نشانه رفت.

آمریکا به قدری خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای کرده که کمتر روی مسائل دریایی تمرکز می‌کند و هنوز از قانونی که ۱۰۰ سال پیش برای حمل‌و‌نقل دریایی نوشته شده دفاع می‌کند.

در ادامه این مقاله آمده است رشد چین سهم عمده‌ای در توسعه صنعت کشتیرانی جهان در این قرن داشته است. بسیاری بر این باورند که چین خیلی سریع رشد کرد، زیرا می‌خواهد ابر‌قدرت بعدی شود، اما باید دید که آیا چین زیرساخت‌های لازم را برای آینده رو به رشد دارد یا خبر؟

آنچه چین را در بخش صنعت حمل‌و‌نقل دریایی موفق نشان می‌دهد حمایت از مشاغل دریایی است، کاری که در برخی از کشور‌ها اهمیت چندانی ندارد.

در حال حاضر در برخی کشور‌های اروپایی و آسیایی در زمینۀ مشاغل دریایی از سال ۱۹۹۰ تا کنون بهتر عمل کرده‌اند، اما برخی از کشور‌های ساحلی با یک فروپاشی کامل جمعیت دریایی روبه‌رو هستند.

ممکن است مشکلی که در حال حاضر در حمل‌و‌نقل دریایی جهان وجود دارد کمبود مهارت‌ها باشد، اما فراموش نکنیم نسل فعلی دریایی موفق‌ترین افرادی هستند که تجارت بین‌المللی تا‌کنون به خود دیده است، اما متأسفانه آنان به طور دسته جمعی روز‌به‌روز بازنشسته می‌شوند که این کار منجر به کمبود مهارت‌های عمده در سراسر جهان دریایی می‌شود و تا زمانی که نیرو‌های جدید آموزش دیده متخصص جایگزین آن‌ها شود زمان زیادی لازم است. به هرحال هم اکنون حال صنعت کشتیرانی جهان بد است، زیرا چرخه‌های رکود کشتیرانی باعث ایجاد شکاف بزرگ در اشتغال دریایی شده است.

کاپیتان “جان کنراد” در ادامه این مقاله به خاطرات خود از دوران آموزشی در آمریکا اشاره کرده و می‌نویسد زمانی که من به عنوان افسر در کشتی‌ها کار پیدا کردم بسیاری از همکلاسی‌های من صنعت کشتیرانی را ترک کردند متاسفانه امروزه بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از استخدام افسران جوان سر باز می‌زنند و داوطلبان نیز انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

بر‌خی از تحلیلگران که به مطالعه بازار کار پرداخته‌اند امیدوارند با کمک آموزش آنلاین و هوش مصنوعی و ایجاد فنّاوری‌های جدید شکاف مهارتی را در بخش حمل‌و‌نقل که با باز‌نشسته شدن نیرو‌های کار فعلی پدید می‌آید را با آموزش توسط افراد متخصص و با‌تجربه پُر کنند، اما این نظریه هم مورد تایید برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار حمل‌و نقل دریایی نیست، زیرا آنان معتقدند مشکلات حمل‌ونقل جهان فراتر از این چیزهاست و نسل بعدی که قرار است سکان حمل‌و‌نقل دریایی جهان را در دست گیرد، مشکلات خاص خود را دارد.

حال این سوال وجود دارد که وضعیت حمل‌ونقل دریایی چگونه است؟ در این ارتباط باید گفت کاهش نرخ‌های کانتینری و پایین آمدن واردات در شلوغ‌ترین بندر آمریکا یعنی لس‌آنجلس، انباشته شدن کشتی‌های تانکر نفت در سنگاپور از یک سو و وجود غلات در کشتی‌های مستقر در سواحل اوکراین چیز دیگری را بیان می‌کند.

نویسنده در پایان نتیجه‌گیری می‌کند آیا تغییر نسل پیامد‌های بهتری خواهد داشت؟ و آیا می‌توان به مدیریت درخشان و مؤثر نسل جدید دلخوش بود تا هرج‌و‎مرجی در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی پیش نیاید؟ همچنین اشاره می‌شود که علاوه بر مشکلات موجود در حمل‌ونقل دریایی، ممکن است جنگ‌های جدیدی بر سر حمل‌و‌نقل میلیون‌ها تُن مس، لیتیوم و فلزات گرانبها توسط کشور‌هایی که به دنبال ایجاد یک شبکه الکترونیکی جدید هستند برای میلیون‌ها کامیون، راه آهن و کشتی ایجاد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.