لزوم زیرساخت کشتیرانی و گمرکی در بندرگاه های شرق هرمزگان

 اسکله‌های شرق هرمزگان می تواند دروازه ای برای صادرات کالاهای ایرانی با دنیا باشد اما نبود زیر ساخت های کشتیرانی و گمرکی عامل عقب ماندگی این ظرفیت از توسعه حوزه بندری و تجارت است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، شالوده اصلی و اولیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حفظ روابط دوستانه و تعامل با کشورهای همسایه تنظیم شده است. این رابطه در سال‌های گذشته با کشورهای همسایه فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشت.

رابطه با کشورهای منطقه در دولت سیزدهم وارد مرحله جدیدی شده است. سیاست همسایگی در دولت سیزدهم به یک نگاه راهبردی تبدیل شد. رئیس جمهور در همان روزهای اول فعالیت دولت سیزدهم بر آن تاکید داشته است، تا اینکه از منابع، قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد برای تأمین منافع متقابل استفاده شود. یقیناً این رویکرد جدا از اینکه تأثیر راهبردی بر اقتصاد و ثبات امنیت منطقه خواهد داشت، بلکه اثراتی هم برای توسعه منطقه به خصوص مناطق مرزی ایران مانند سیریک، جاسک و میناب به همراه دارد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس از قبیل عمان و امارات متحده عربی به خصوص شهر دبی، یکی از ظرفیت‌های بزرگ است که در چند قدمی کشور ما ایران به ویژه شهرستان‌های مرزی میناب، جاسک و سیریک در شرق استان هرمزگان واقع شده است، که این مسیر می‌تواند، دروازه صادرات ایران به دنیا باشد، و حتی می‌توان از این مسیر به طور غیرمستقیم و به واسطه موافقت نامه‌های تجارت آزاد نیز کشور ما بهرمند شود.

در این بین باید به این موضوع هم توجه داشت که صادرات کالاهای غیر نفتی و محصولات کشاورزی شهرستان‌های شرق استان هرمزگان، در بازارهای دبی و کشور عمان از سالهای بسیار دور جایگاه مطلوب و خوبی برخوردار بوده است و چنانچه زمینه ارتباط و تعاملات بین المللی در بنادر و اسکله‌های موجود در شهرستان‌های تیاب- میناب، جاسک و سیریک فراهم شود، یقیناً فرصت‌های قابل توجهی برای بازرگانان ایران و به خصوص این شهرستان‌ها ایجاد خواهد شد.

نه تنها محصولات معدنی، نفت خام و محصولات کشاورزی، بلکه برای صادرات محصولات با پیچیدگی و سطح فناوری بالاتر که در حال حاضر نیز جز اقلام صادراتی ایران به‌شمار می‌روند شرایط خوبی در بازار امارات و عمان وجود دارد.

در صورت رفع کامل محدودیت‌های تجاری بین شهرستان‌های مرزی هرمزگان و آغاز صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توان، ظرفیت‌های موجود در اقتصاد امارات و عمان را برای حفظ حیات تجاری به کار گرفت.

هر چند به دلیل تحریم محدودیت‌هایی ایجاد شده است اما در همین زمان تمایل امارات، قطر و کشور عمان به استراتژی صادرات و واردات این فرصت را به وجود آورده است که تاجران ایرانی کالاهای خود را با حاشیه سود کمتر به امارات صادر کنند و از این طریق تا زمانی که محدودیت‌های موجود رفع شود، هم سهم خود در بازارهای بین‌المللی را حفظ می‌کنند و هم از بنیه تولیدی و صادراتی کشور در مقابل تحریم‌ها محافظت می‌کنند.

البته کمبودها و مشکلات زیادی از قبیل زیرساخت بنادر و حمل و نقل کشتیرانی وجود دارد، که با توجه به موقعیت جغرافیایی بندرگاه‌های شهرستان‌های شرق استان هرمزگان، می‌تواند با جذب سرمایه گذاری در این حوزه درآمدهای ارزی خوبی را از مسیر تجارت با کشتی و لنج‌های تجاری به دست آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.