امسال ۶ بندر صیادی خوزستان لایروبی می‌شوند

سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از لایروبی ۶ بندر صیادی خوزستان در سال جاری خبر داد و گفت: نرخ رسوب عمده بنادر خوزستان بسیار بالاست.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، الیاس واحدی در حاشیه نشست هماهنگی و برنامه ریزی برای ساماندهی وضعیت بنادر خوزستان عنوان کرد: در راستای سفر رئیس سازمان شیلات ایران به استان خوزستان، دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری موظف شد نسبت به احصای نیازها و مشکلات بنادر ماهیگیری استان خوزستان اقدام کند.

وی افزود: در جریان این سفر نیز بحث توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری استان خوزستان در ۲ حوزه مجزا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان کرد: بندر صیادی آبادان یکی از بنادر پررونق استان خوزستان است و در سال جاری در بندر صیادی آبادان ۲ پروژه از جمله احداث اسکله برای شناورهای صیادی آبادان و دیگری ساخت تأسیسات و ابنیه پس کرانه بندر در دست پیگیری است و طی اجرای این دو پروژه امیدواریم نیازهای زیر ساختی شیلات این بندر تأمین شود.

واحدی تصریح کرد: در بنادر خور ابوخضیر شادگان و بحرکان هندیجان نیز اقداماتی در دست اجرا است که در سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد و برای توسعه کار هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که در صورت تأمین و تصویب اعتبار فاز تکمیلی این بنادر دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه لایروبی ۶ بندر صیادی استان در دستور کار سازمان قرار گرفته است؛ افزایش نرخ رسوب بنادر را یکی از مشکلات جدی زیرساختی بنادر ماهیگیری استان دانست و گفت: بحث مهمی که در زمینه توسعه بنادر وجود دارد این است که بنادر استان عمدتاً به دلیل اینکه در رودخانه‌ها و خوریات واقع شده‌اند نرخ رسوب آنها بسیار بالاست و برای رفع این مشکل نیز لایروبی ۶ بندر صیادی استان (آبادان، چوئبده، نهر قصر، سجافی، بندر امام خمینی (ره) و خور سمایلی) در دستور کار سازمان قرار گرفته است و هم اکنون عملیات هیدروگرافی انجام شده و به مرور بعد از تأمین اعتبار لایروبی صورت می‌گیرد.

سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به مدیریت بنادر ماهیگیری فعال مطرح کرد: این بنادر از نظر استقرار واحدهای مدیریت شیلاتی و روند واگذاری مدیریت آنها به تشکل‌های صیادی بررسی شدند.

واحدی افزود: در راستای واگذاری بنادر ماهیگیری کارهایی که برای تشکل‌های صیادی تعریف شده است در واقع اقداماتی بوده که عمدتاً به پیشبرد سیاست‌های سازمان شیلات کمک کرده است و در حجم وسیع هزینه‌های جاری سازمان در بنادر (نیروی انسانی، آب و برق و خدمات) کاهش پیدا کرده و باری از روی دوش سازمان برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه نکته حائز اهمیت و اصلی بحث تعمیر و نگهداری بنادر است، ادامه داد: این مهم فاقد ردیف بودجه است و سازمان شیلات ایران نمی‌تواند برای این موضوع بودجه تأمین کند و لازم است هزینه تعمیر و نگهداری بنادر در دستور کار مدیران بهره بردار که از تشکل‌های صیادی هستند قرار بگیرد و برای تحقق این امر نیاز است جامعه صیادی پای کار بیایند و بخشی از هزینه‌های جاری بنادر را عهده دار شوند.

سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان کرد: سیاست سازمان شیلات در راستای سیاست کلی دولت مبنی بر این است که بنادر صیادی به گونه‌ای خوداتکا مدیریت شوند.

واحدی عنوان کرد: علاوه بر برنامه‌های مصوب یاد شده سازمان بر اساس درخواست جامعه صیادی و شیلات استان مطالعه ۲ بندر خور سمایلی و خور سجافی به منظور ساماندهی محل پهلوگیری قایق‌های صیادی در دستور کار امسال قرار داده و بعد از تأمین اعتبار، عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.