ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به بندر نوشهر

گردشگری دریایی یکی از آرزوهای اهالی و گردشگران دریادوست خطه شمال به ویژه غرب استان مازندران بود که با ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به بنادر مازندران(نوشهر) در ماه جاری، نخستین گام عملی دولت سیزدهم برای آغاز این بخش صنعت گردشگری استان برداشته شده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا ،نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی ۲ طبقه آبهای ساحلی خزر در استان مازندران با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی در ماه جاری وارد بندر نوشهر شد و به گفته مسوولان امر برای استفاده گردشگران خارجی و داخلی در آذر ماه سال جاری پس از تجهیز برای گشت های دریایی محدوده ساحلی استان مازندران مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بنا به گزارش سرمایه گذار و مالک آن، این اتوبوس توان جابه جایی دست کم ۷۰ مسافر را دارد و دارای بخش هایی چون پذیرایی با ظرفیت دست کم ۲۵ نفر و دارای یک جت اسکی است و حدود ۲۰ متر طول و پنج متر عرض و ۲۰ تن وزن دارد و زمان ساخت آن ۲۰۱۲ و سازنده اش هم کشور امارات است و فضای آن طوری طراحی شده که ظرفیت برگزاری انواع جشن ها را دارد و می تواند حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت مسیر دریای خزر محدوده ساحلی مازندران را بپیماید.

گردشگری دریایی یکی از مهم ترین عامل جذب گردشگران است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح گردشگری دریایی که سال ها تلاش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسوولان ادوار گذشته صورت گرفته بود با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

گردشگری دریایی در اصل به فعالیت هایی که در محیط دریایی و دور از نوار ساحلی از سوی گردشگران دریا دوست انجام گیرد گفته می شود که لازمه شکوفایی این صنعت فراهم شدن زیرساخت ها و بسترهای موردنیاز نظیر ایجاد اسکله ها، تاسیسات گردشگری، صنایع ساحلی و فرا ساحلی، دهکده های دریایی، بنادر گردشگری ، جزایر مصنوعی ، کشتی های گردشگری و کروز، موزه های دریایی و هتل های دریایی است.

برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان ، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر ، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی ، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساخت های گردشگری دریایی است.

جاذبه های طبیعی نظیر جنگل های سرسبز ۴۰ میلیون ساله معروف به منطقه هیرکانی، فعالیت سه فرودگاه، موزه های تاریخی، چشمه های آب گرم معدنی ، آثار طبیعی مانند پارک های جنگلی سی سنگان، مجموعه های رفاهی و گردشگری تله کابین رامسر و چالوس و صدها نمونه دیگر، ظرفیتی که بنا به گفته برخی از کارشناسان ، تکمیل کننده زنجیره صنعت سودآور گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در استان مازندران محسوب می شود.

با همه این موقعیت ها و داشتن ظرفیت های منحصربفرد، متاسفانه از محدوده ساحلی این استان به خاطر فقر امکانات و تجهیزات فقط برای شنا کردن، قایق سواری و استراحت کوتاه مسافران و گردشگران استفاده می شود.

طرح گردشگری دریایی، موضوعی که در یک دهه گذشته بارها در سخنرانی ها، نشست های خبری و محافل رسمی از سوی مسوولان و متولیان گردشگری مازندران مطرح و طی این سال ها اقداماتی هم برای عملیاتی شدن این طرح انجام گرفت و چه بسا این پیگیری ها رسانه ای هم شد منتهی جز در حد وعد وعید نیتجه دیگری به همراه نداشت.

فعالیت کشتی کروز در خزر، نوید توسعه گردشگری دریایی در مازندران است تیتر خبری که در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از مدیرکل وقت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری انتشار داد، این مسوول آن زمان وعده داده بود که یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت مجهز توسط سرمایه گذار بخش خصوصی خریداری شده و به زودی به مازندران منتقل می شود.

در آبان ماه سال ۱۳۹۶ هم موضوع کشتی مسافری و باری برای حمل محصولات کشاورزی و جابه جایی مسافران و گردشگران از بندر نوشهر به بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر خبر دیگری بود که از زبان مدیرکل وقت بنادر ودریانوردی استان مازندران رسانه ای شد و وعده داده بودند در این ارتباط تفاهم نامه ای میان سازمان بنادر و سرمایه گذار امضا شده و قرار است کشتی مسافری به ظرفیت دست کم ۵۷۰ نفر در دریای خزر محدوده ساحلی نوشهر به آستاراخان فعالیت داشته باشد و متاسفانه این اخبار جز جنبه تبلیغاتی و وعده و وعید نتیجه دیگری به همراه نداشت.

در سایه این بی توجهی ها و ناامیدشدن مردم این خطه گردشگرپذیر شمال کشور از وعده های بی اساس، سرانجام با شکل گیری دولت مردمی سیزدهم و فراهم شدن بستر و زیرساخت ها در حوزه گردشگری دریایی در قالب اقتصاد دریا محور کلید خورد که اولین اقدام عملی دولت جهادی آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا از سوی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و در اختیار قراردادن این فضاهای مشرف به دریا در اختیار عامه مردم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.