توسعه دریا و کشتیرانی، راه ارتباط با دنیاست

قاسم علی جباری، عضو مجمع فعالان اقتصادی درباره اهمیت دریا در تجارت با دیگر کشورها اظهار می کند: کشور ما برای ارتباطات تجاری با دیگر مناطق دو مشکل عمده دارد که عبارت از نداشتن پرواز و نداشتن خطوط دریایی برای ارتباط با بسیاری از مناطق استغ به عنوان مثال برای ارتباط با آفریقا به دلیل فقدان موارد مذکور، هیچ اقدامی نمی توان انجام داد، به طوری که با نبود شرایط لازم، اقتصاد یک قاره را از دست داده ایم.

به گزارش سی نیوز وی افزود: بازرگانان ایرانی برای تجارت با کشورهای آفریقایی مشکلات فراوانی دارند و این گونه ارتباطاتشان بسیار کند پیش می رود، این در حالی است که با شمال آفریقا اشتراک های تاریخی بسیاری داریم ولی قادر به دادوستد با کشورهایی چون مصر، مراکش و الجزایر با وجود دارا بودن بهترین مراکزی اقتصادی در آن ها نیستیم.

رئیس سابق کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با غرب آفریقا هم به دلیل دسترسی نداشتن به امکاناتی چون شرایط حمل ونقلی، ارتباطی نداریم. در زمانه ای که به دلایل تحریم ها امکان مبادله غیرنفتی با کشورهایی چون آمریکا و اروپا وجود ندارد، باید از بازارهای دیگری مانند کشورهای آفریقایی استفاده کنیم، اما به قدری موانع وجود دارد که این فرصت ها را از دست می دهیم.

به گفته جباری، اکنون در شرایطی قرار داریم که ضرورت دارد تا از این ویژگی ممتاز ایران بهره مند شویم. برای این مهم، بخش خصوصی باید به میدان بیاید. لازم است موانع رفع شود تا بتوان راه های ارتباطی بیشتری را با کشورها و بازارهای هدف دنیا به وجود آورد.

وی تأکید می کند: ایران، کشوری است که صاحب ۱۰ درصد از منابع کل جهان و یک صدم بهترین خاک دنیا است اما یک درصد از اقتصاد جهانی را هم به دست نیاورده است.

این عضو مجمع فعالان اقتصادی خاطرنشان می کند: دلیل آن است که درهای زیادی را به روی خود بسته ایم و لازم است انحصار برداشته شود، به بخش خصوصی قدرت داده شود تا بتوان ارتباطات جهانی را از طریق پتانسیل های بزرگی چون دریا و کشتیرانی توسعه بخشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.