ایران، میزبان اجلاس بعدی همسایگان خزر است

به گزارش سی نیوز به نقل از مارین‌پرس، جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «آخرین وضعیت توسعه مکران و دستاوردهای سفر معاون اول رئیس جمهور به روسیه» به ریاست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.

در این جلسه، سفر محمد مخبر معاون اول ریاست جمهوری به روسیه و دستاوردهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این سفر را بسیار موفق ارزیابی کرد و افزود: سفر اخیر با اولویت مباحث اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر صورت گرفته است.

به گفته صفری تمام پیشنهادات اجرایی ایران در این سفر با موافقت طرف روسی و سایر همسایگان خزر همراه بوده است از جمله: ایجاد منطقه آزاد تجاری خزر، ترانزیت مشترک در دریای خزر، رفع موانع گمرکی و ایجاد دبیرخانه برای پیگیری مصوبات. همچنین مقرر شد ایران میزبان بعدی اجلاس همسایگان خزر باشد.

صفری این سفر را از منظر دستاوردهای دوجانبه نیز حائز اهمیت دانست و افزود معاون اول رئیس جمهور در این سفر با نخست وزیر روسیه، قزاقستان و تاجیکستان دیدار داشته است و بحث‌هایی از جمله خرید غلات، صادرات محصولات کشاورزی، سواپ نفت و گاز و پیگیری و رفع موانع مبادلات دوجانبه در دستور کار بوده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: در دیدار مخبر با ۱۷ استاندار و روسای محلی مناطق روسیه مقرر شد مبادلات و ارتباط های استانی بین ایران و روسیه برقرار شود.

همچنین مباحث آموزشی، پروژه‌های انرژی و هوافضا نیز در این سفر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

در ادامه این نشست پیگیری مصوبات کمیسیون مشترک ارمنستان در دستور کار قرار گرفت.

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی کمیسیون مشترک ارمنستان و ایران در زمینه ترانزیت، حمل و نقل، صادرات محصولات کشاورزی و صدور خدمات مهندسی موفق عمل کرده است.

همچنین در ادامه صفری بر استفاده از مراتع کشورهای همسایه برای بحث دامپروری و پرورش زنبور عسل، راه اندازی کنسولگری در منطقه آزاد مشترک و بحث یکسان سازی تعرفه‌های گمرکی را از مباحث مورد تاکید برشمرد.

در ادامه معاون دیپلماسی اقتصادی از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و روسیه در مسکو و کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا در تهران خبر داد.

در این نشست از دستگاههای مختلف اجرایی خواسته شد تا نقشه راه در این زمینه را ارائه دهند و فعالانه در این کمیسیون‌ها شرکت کنند و پروژه‌های بزرگ مشترک را در دست بگیرند.

در پایان نشست نیز در خصوص سرمایه گذاری کشورهای خلیج فارس و عمان در ایران بحث و تبادل نظر صورت گرفت. کشورهایی چون امارات پس از روسیه و چین بیشترین سرمایه گذاری را در ایران داشته اند که این سرمایه گذاری‌ها به خصوص در زمینه حمل و نقل و بنادر و زیرساخت های ترانزیتی بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.