بهره‌برداری از شناور بزرگ «دریاپاک» برای مقابله با آلودگی دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون امور دریایی وی ضمن تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آلودگی‌های دریایی به ویژه در سواحل جنوبی کشور، از بهره‌برداری از شناور بزرگ موسوم به «دریاپاک» برای مقابله با آلودگی دریایی در ماه جاری خبر داد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، پیرامون آلودگی‌های دریایی مکرر به ویژه از سوی نفتکش‌ها در سواحل جنوبی و بالاخص استان بوشهر و اینکه آیا این سازمان قصد برخورد با متخلفین در این خصوص را دارد؟ گفت:سازمان بنادر و دریانوردی یک عضو سازمان مارپل (کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها) است که کلیه استانداردها و الزامات در این رابطه را تعریف می‌کند.

وی افزود: در رابطه با پیگیری آلودگی حاصل از عملیات کشتی‌ها که ۶ ضمیمه هم دارد و از آلودگی نفتی تا آلودگی هوایی را از زمان ساخت تا زمان بهره‌برداری کشتی دربرمی‌گیرد، خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی چه در خصوص کشتی‌ها و شناورهای تحت مدیریت خودش و چه شناورهای عبوری، اقدامات پیگیرانه لازم را انجام داده و می‌دهد. موضوع دیگر این است که مطابق کنوانسیون OPRC چنانچه فردی در داخل بنادر ایجاد آلودگی کرد، می‌بایست ضمن جمع‌آوری این آلودگی هزینه‌های تحمیلی ناشی از آن را بپردازد.

صفایی اظهار کرد: خوشبختانه بنادر ایران در سطوح مختلف آمادگی مقابله با هر گونه آلودگی ناشی از کشتی‌ها را دارند. کشتی نمی‌تواند آلودگی ایجاد کند و بدتر از آن محل آلودگی را ترک کند چرا که ما هم امکانات پایش عبور کشتی‌ها را داریم و هم پایش آلودگی توسط پهپادها را. البته در بیشتر موارد، معمولا آلودگی حاصل از عملیات کشتی‌ها قابل شناسایی است، مگر اینکه شبانه ایجاد شده باشد و شبانه هم کشتی محل را ترک کرده باشد. علی ای حال، تیم‌های متخصص ما به طور مرتب نمونه‌برداری‌های لازم را از آب‌ها انجام می‌دهند و در صورت تشخیص هر نوع آلودگی، ردگیری لازم صورت می‌گیرد و خسارات وارده به مراجع قضایی اعلام می‌شود تا ضمن صدور حکم قضایی، نسبت به جبران خسارات وارده اقدام شود.

همچنین مجید علی‌نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در توضیحاتی تکمیلی در این رابطه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در سال‌های اخیر اقدامات لازم برای برخورد با تخلفات در این رابطه صورت گرفته و من این نوید را می‌دهم که بزرگترین شناور «دریاپاک» مقابله با آلودگی دریا که در خلیج فارس منحصر به فرد است، در ماه جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و امیدواریم این اقدام حرکت جدیدی در راستای شناسایی و پایش هوایی و ماهواره‌ای آلودگی دریایی باشد.

وی افزود: ما با استفاده از یک سامانه یکپارچه هم از طریق هلی‌کوپتر و هم پهپاد، به صورت ۲۴ ساعته کار پایش را انجام می‌دهیم تا حافظ محیط زیست دریایی باشیم و امیدواریم با بهره‌برداری از شناور «دریاپاک» دیگر شاهد وقوع این قبیل آلودگی‌ها و حرکت لکه‌های بزرگ نفتی به سواحل‌مان نباشیم. به علاوه در حوزه خارج کردن مغروقه‌ها هم اقداماتی روی شناور اسلمی صورت گرفته تا بتوانیم این مغروقه را هم خارج کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.