هدفگذاری تکمیل 10 پروژه ریلی و آزادراهی در سال 1402

خیرالله خادمی، امروز در نشست خبری در محل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: وظایف ما ایجاد زیرساخت‌های‌ حوزه‌ ریلی و جاده‌ای کشور است‌، در حال حاضر در کشور‌ 2605 پروژه در دست اجرا است‌‌

وی با بیان اینکه توسعه ریلی‌، آزادراهی و راه اصلی در کشور داریم، بیان کرد:‌ حدود 14 هزار کیلومتر خط‌آهن ساخته شده در کشور داریم که مدیریت آن با شرکت راه‌آهن است همچنین 3300 کیلومتر خط ریلی جدید هم قرارداد داریم، نزدیک به 6300 کیلومتر پروژه توسعه ریلی‌ هم در حال مطالعه‌ داریم بنابراین حدود 9600 کیلومتر توسعه خط ریلی در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش آزادراهی‌ 2018 کیلومتر مسیر در دست احداث داریم که به صورت مشترک با سرمایه‌‌گذاران در دست احداث است، ‌در حوزه تأمین مالی معمولا 50 درصد هزینه ساخت آزادراه از سوی دولت و 50 درصد از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین 1882 کیلومتر آزادراه در حال مطالعه داریم.

وی بیان کرد: نزدیک به 6 هزار کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجرا داریم و برنامه داریم طول‌ بزرگراه‌های کشور به 35 هزار کیلومتر برسد.

خادمی بیان کرد: طی یک سال گذشته در بخش حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و آزادراهی فعالیت‌های خوبی انجام شده است، باوجود‌همه محدودیت‌ها نزدیک به 142 کیلومتر در بخش ریلی کار توسعه‌ای انجام شده و نزدیک به 158 کیلومتر هم‌ ریل گذاری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امیدواریم طی هفته‌های آینده بخش اول پروژه‌ راه‌آهن زاهدان-چابهار (مسیر زاهدان تا خاش) را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به طول 154 کیلومتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده بهره‌برداری کنیم.

وی افزود: در بخش آزادراهی هم 129 کیلومتر آزادراه آماده کرده‌ایم اما هنوز زیر بار ترافیک نرفته است و باید تکمیل شود و به صورت قطعه‌ای ما افتتاح انجام نمی‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ‌‌در هفته دولت‌ 237 کیلومتر بزرگراه‌‌ که در 16 استان کشور احداث شده است، به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: ما 5 پروژه ریلی داریم که این پروژه‌ها حدود 561 کیلومتر مسیر ریلی جدید هستند و پیشرفت فیزیکی این 5 پروژه بالای 70 درصد است که شامل خط‌آهن میانه به تبریز، راه‌آهن زاهدان با خاش، خط‌آهن همدان به سنندج، راه‌آهن رشت به کاسپین و خط‌آهن میانه به اردبیل است، در صورتی که ما در طی یک سال آینده 4400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم از پروژه‌ها بهره‌برداری کنیم.

خادمی بیان کرد: در بخش آزادراهی هم طی یک سال آینده برنامه افتتا‌ح 5 پروژه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم که شامل پروژه آزادراه شیراز به اصفهان‌ به طول‌ 210 کیلومتر، آزادراه منجیل به رودبار به طول 8 کیلومتر (سرتاسر آن پل و تونل است با پیشرفت فیزیکی‌ 80 درصد)، ‌آزادراه مراغه به هشترود به طول 30 کیلومتر و آزادراه تبریز به صوفیان به طول 30 کیلومتر است.

وی اضافه کرد: برای اتمام این پروژه‌ها به بیش از‌ 5 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که نیمی از آن دولت و نیمی از بخش خصوصی تأمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد:‌ امیدواریم طی یک سال آینده 730 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه ایجاد کنیم که حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز تکمیلی خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.