افتتاح خط‌آهن زاهدان-خاش طی روزهای آینده

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از بهره‌برداری خط‌آهن زاهدان-خاش طی روزهای آبنده خبر داد و گفت: تامین مالی آزادراه تهران-شمال از بازار سرمایه نهایی شد.

امیرمحمود غفاری اظهار کرد: در راستای بند «و» تبصره (4) قانون بودجه سال 1401 کل کشور برای اولین بار در تاریخ فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی 34 پروژه ریلی و آزادراهی اولویت‌دار وزارت راه شناسایی و 18 گزارش توجیهی فنی و مالی از پروژه‌های مذکور تهیه و به شرکت‌های تامین سرمایه جهت بررسی توجیه‌پذیری طرح‌ها و تعیین نحوه تامین مالی ارسال شد.

وی ادامه داد:‌ از این تعداد 7 پروژه شامل آزادراه تهران- شمال (منطقه 2و3)، آزادراه اهواز- اندیمشک، آزادراه مرند – بازرگان، آزادراه امامزاده‌هاشم- بندرانزلی، ریلی شیراز- بوشهر، ریلی گرگان – بجنورد – مشهدو بزرگراه کوار – فیروزآباد – جم تایید و گزارش‌های آنها جهت اخذ مجوزهای قانونی و تایید نهایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

وی با یادآوری این‌که تامین مالی از محل بازار سرمایه برای آزادراه تهران-شمال به مبلغ 300 میلیارد تومان نهایی شده است، افزود: تامین اعتبارات بودجه‌ای در قالب اعتبارات مندرج در پیوست یک قانون بودجه سال جاری، ردیف‌ها و تبصره‌های قانونی صورت گرفته و میزان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیوست یک قانون بودجه به مبلغ 25900 میلیارد تومان است که با پیگیری‌های مستمر منجر به اخذ تخصیص به مبلغ 5 هزار و 622 میلیارد تومان شده است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: ابلاغ اعتبارات ردیف‌های متفرقه به مبلغ 31 هزار و 100 میلیارد تومان است و اعتبار پیش‌بینی شده در تبصره‌های قانون بودجه در بخش حمل و نقل در مجموع به میزان 34 هزار و 670 میلیارد تومان است.

غفاری افزود: از کل این اعتبار (تبصره‌های قانون بودجه) مبلغ 9120 میلیارد تومان از طریق بند ز تبصره یک موضوع قیر، 23 هزار میلیارد تومان از محل بند (الف) تبصره (11) (موضوع تهاتر و فروش اراضی از طریق مزایده و واریز به صندوق توسعه مسکن)، 30 هزار میلیارد تومان از محل بند (ی) تبصره (11)- اجرایی شدن قانون جهش تولید مسکن مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص مابقی اعتبارات موضوع تبصره‌های قانون بودجه اعلام کرد: 1000 میلیارد تومان از طریق بند و تبصره 2 سود قابل تقسیم سالیانه شرکتها و سازمان‌های دولتی تابعه، 6000 میلیارد تومان از طریق بند (ی) تبصره (2) – واگذاری سهام شرکت‌های دولتی برای کمک به راه‌های روستایی، 3500 میلیارد تومان از طریق بند (ب) تبصره (5) -پرداخت 3500 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران راههای روستایی، 2000 میلیارد تومان از محل بند د تبصره 5 اسناد خزانه برای بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، و حضرت احمد ابن موسی (ع)، 150 میلیارد تومان از محل بند (ج) تبصره (10)- افزایش تعرفه جریمه‌های رانندگی (جهت اصلاح راه‌های روستایی و معابر در نقاط حادثه‌خیز بین شهری، ایمن‌سازی، اصلاح هندسی و حذف نقاط حادثه‌خیز در تقاطع‌ها و راههای روستایی و شهری و جاده‌ای)، 10 هزار میلیارد تومان از طریق بند (ب) تبصره (11) (موضوع مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول و همچنین تغییر کاربری و فروش زمین‌های مازاد و 200 میلیارد تومان توسط بند (ط) تبصره (11)- توسعه سامانه‌های بخش مسکن از جمله سامانه ملی املاک و اسکان کشور، سامانه ثبت نام و پالایش متقاضیان و سامانه نظارت(کنترل) طرح (پروژه) برنامه‌های تولید مسکن تخصیص می‌یابد.

غفاری در خصوص پروژه‌های قابل افتتاح هفته دولت اظهار کرد: در مجموع 323 پروژه با اعتباری بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان و اعتبار ارزی 4 میلیارد و 23 میلیون یورو در زمینه احداث انواع راه و خط دوم ریلی، ساخت و آسفالت راه‌های روستایی، آسفالت راه‌های شریانی، توسعه و تجهیز بنادر، احداث ساختمان‌های خدماتی روبنایی و زیربنایی (از قبیل مدرسه، مسجد، پارک، شبکه آب و فاضلاب و …) به بهره‌برداری خواهد رسید.

*بهره‌برداری از خط آهن زاهدان – خاش در ماه جاری

وی درباره آخرین وضعیت راه‌آهن چابهار- زاهدان نیز اعلام کرد: این پروژه در دو فاز در حال پیگیری و انجام است؛ فاز نخست اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با تکمیل این پروژه گام بزرگی برای توسعه استان سیستان و بلوچستان در کل اقتصاد کشور برداشته خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه به طول 630 کیلومتر 60 درصد است و با دستور رییس‌جمهور محترم برای تخصیص وام صندوق توسعه ملی کار سرعت گرفته است. زیرسازی فاز اول این پروژه به طول 630 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 60 درصد رو به اتمام است.

وی تاکید کرد:‌با تلاش‌های شبانه‌روزی قطعه 162 کیلومتری خط‌آهن زاهدان – خاش طی روزهای اینده به بهره‌برداری می‌رسد. باقیمانده پروژه این فاز نیز با هزینه معادل 300 میلیون یورو ظرف دو سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

غفاری توضیح داد: ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود 900 کیلومتر است که عملیات اجرایی 4 قطعه آن آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن در حدود 10 درصد است. با تکمیل این فاز کریدور ریلی شمال-جنوب شرق کشور تکمیل خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت پایش مصوبات سفرهای ریاست جمهوری به استان‌های کشور افزود: از 31 سفر انجام شده تاکنون تعداد 26 مصوبه سفر به این وزارتخانه ابلاغ شده است که این تعداد مصوبه در مجموع با 421 بند دربرگیرنده 542 تکلیف برای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است و این موضوع از طریق سامانه پایش مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور به دستگاه‌های تابعه ارجاع شده و دستگاه‌های مذکور موظف‌اند در مقاطع ماهانه آخرین اقدامات و عملکردهای مربوطه را در سامانه مزبور درج و ثبت کنند.

به گزارش تسنیم، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صبح امروز اول شهریور ماه در اولین نشست تخصصی روسای پلیس راهور با مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه گفت: خرابی آسفالت، روسنایی، نیوجرسی از جمله ایراداتی است که پلیس را نسبت به آنها به وزارت راه و شهرسازی گلایه دارند. از 221 هزار کیلومتر راه 34 هزار راه اصلی و شریانی است و 90 درصد بار ترافیکی روی این جاده هاست.

وی تصریح کرد: برای نگهداری راه ها باید سالانه 4 تا 6 درصد ارزش جاده ها هزینه شود؛ سال گذشته که تورم را نداشتیم با توجه به ارزش راه ها 3000 هزار میلیارد تومان به عدد 168 هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه ها رسیدیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این عدد بالا بود کمیسیون عمران مجلس به ما اعلام کرد بدبینانه ترین رقم را اعلام کنید که با حذف راه های روستایی، فرعی و… به عدد 4000 میلیارد تومان رسیدیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به افزایش 120 درصدی بودجه سازمان راهداری و جاده ای طی سال گذشته گفت: این عدد حدود 14 هزار میلیارد تومان بود که 2 هزار میلیارد تومان به نگهداری راه های اختصاص یافت.

امانی همچنین با بیان این که باید از محل جرایم رانندگی 1600 میلیارد تومان به راهداری پرداخت می شد، افزود: پرداخت 300 میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی تصویب شد، اما تا امروز 50 میلیارد تومان به راهداری پرداخت شده است.
وی با تاکید بر این که بعد از بحران آب، حتما دچار بحران جاده می شویم اگر برای آن چاره اندیشی نکنیم، اظهار کرد: در زمان حاضر حدود 30 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در حوزه راهداری داریم و در عین حال 25 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.