وعده هندی‌ها برای استقرار تجهیزات پیشرفته در بندر چابهار

وزیر بنادر و کشیترانی هند با تاکید بر این‌که متعهد به افزایش ظرفیت، بهره‌وری و توسعه تجهیزات بندر چابهار هستیم، گفت: پیشرفته‌ترین تجهیزات را در این بندر مستقر می‌کنیم.

سارباناندا سونوال در حاشیه بازدید از بندر چابهار، اظهار کرد: دولت هند و ایران با یکدیگر همکاری می کنند تا پیشرفته‌ترین تجهیزات را در بندر چابهار مستقر کنیم و شرایط را برای افزایش ترافیک کالا و رونق این بندر، رقم بزنیم.

وی در پاسخ به اینکه هند و ایران به چه میزان در بخش تجارت دریایی از ظرفیت بندر چابهار استفاده کرده اند؟ توضیح داد: ما متعهد به افزایش ظرفیت، بهره‌وری و توسعه تجهیزات در بندر چابهار هستیم و به این موارد تعهد داریم و باید چشم انداز رهبران خود را در راستای توسعه چابهار محقق کنیم.

وزیر بنادر، کشترانی و آبراه های هند گفت: به دستور نخست وزیر هند و به منظور تقویت و توسعه روابط دو جانبه ایران و هند به بندر چابهار آمده‌ام.

به گزارش تسنیم، اسفند ماه سال گذشته مدیرکل وقت بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در دیدار با مدیر عامل شرکت IPGL هند، با اشاره به فعالیت‌های اپراتور هندی طی سه سال گذشته در بندر چابهار تاکید کرد با حضور اپراتور بین المللی انتظار می‌رفت ضریب دسترسی بندر چابهار به بازار جهانی حمل و نقل دریایی افزایش و ترافیک کالاهای ترانزیتی و صادراتی کانتینری در بندر چابهار افزایش می یافت.

بهروز آقایی با بیان این‌که هند برای توسعه بندر چابهار جدی نیست، ادامه داد: با انتخاب تیم جدید مدیریت شرکت IPGL مشکلات قبلی برطرف و روند ترافیک و کالا و کانتینر در این بندر بصورت مستمر افزایش یابد.

راجیو جلوتا مدیر عامل شرکت IPGL هند نیز با بیان اینکه قرارداد بلندمدت، جذب سرمایه گذاری با حجم زیاد را میسر کرده و همه طرف‌ها بر فعال شدن سریع تر آن توافق دارند اضافه کرد: برای رفع موانع قرارداد اصلی باید کمیته‌های تخصصی در سطوح مختلف تشکیل شود و وزارت کشتیرانی و وزارت خارجه هند می توانند نمایندگان هند در این کمیته ها باشند.

به گفته وی جلسات بازاریابی با انجمن‌های حمل و نقل بین المللی گمرک هند برگزار شده و موضوع از طرف دفتر نخست وزیری در دیدار با پنج کشور در ژانویه برای بندر چابهار پیگیری شده است.

مدیر عامل شرکت IPGL با بیان اینکه تیم جدید مدیریت این شرکت برای کسب اطلاعات کامل از چگونگی موفقیت اجرای قرارداد در مدت یک ماه اخیر بازدیدهایی از ایران داشته است خاطرنشان کرد: جلساتی با ذینفعان درباره حجم کالای صادراتی از چابهار، بار یک طرفه، هزینه حمل و نقل و زیرساخت‌های حمل و نقلی داشته‌ایم و نقاط قوت و ضعف با آنها مطرح شده است.

ریتورج میسورا، معاون دبیر وزارت کشتیرانی هند نیز در این جلسه درباره نحوه اجرای قرارداد کوتاه مدت گفت: مسئولیت تأخیرات یک سال گذشته را می‌پذیریم و علاوه بر پیگیری موضوع دفتر تهران طی یک ماه آینده در چابهار نیز حضور فعال خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه وجود تجهیزات اصلی باعث اطمینان طرف های قرارداد می‌شود تصریح کرد: جلساتی را با ذینفعان در تهران و بمبئی برگزار خواهیم کرد و به زودی اطلاعات گمرکی و صادرات و واردات کشورهای CIS را مطالعه و تحلیل و جمع بندی خواهیم کرد.

به گزارش تسنیم، اخیرا اخبار تایید نشده‌ حاکی از درآمد 99 درصدی اپراتور هندی و درآمد یک درصدی شرکت ایرانی طرف قرارداد هندی از بندر چابهار دارد. خبری که تاکنون سازمان بنادر و دریانوردی درباره آن شفاف‌سازی نکرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.