چند سئوال فعالان حمل‌ونقل از سازمان راهداری

کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به بازار سیاه ۵ میلیارد تومانی خرید و فروش امتیاز شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل، خواستار تجدیدنظر سازمان راهداری در نحوه برگزاری و تعداد مجوزها شد.

سید مرتضی قدمگاهی با یادآوری این‌که سال 97 آخرین آزمون تاسیس شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: طی 4 سال اخیر آزمون مذکور برگزار نشده است، واین تاخیر باعث چند برابرشدن قیمت خرید و فروش مجوز تاسیس یک شرکت حمل ونقل بین المللی شده است

وی ادامه داد: در زمان حاضر این قیمت به 4 تا 5 میلیارد تومان رسیده است. یعنی مجوز یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی با این قیمت نجومی خرید و فروش می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا طی 4 سال اخیر، این آزمون توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار نشده است، افزود: چرا روند صدور مجوز شرکت حمل‌ونقل بین المللی خیلی دشوار است؟

این کارشناس حمل‌ونقل توضیح داد: این احتمال وجود دارد که در آزمون پیش رو نیز، حداکثر 20 مجوز به متقاضیان تخصیص داده شود، که با توجه به تعداد بسیار زیاد متقاضیان ، بسیار ناچیز است .

قدمگاهی با اشاره به این‌که آمار تعداد صدور مجوزها به نسبت تعداد شرکت کنندگان در آزمون بسیار پایین است اضافه کرد: معتقدم روند صدور مجوز می بایست تغییر کند. متولیان امر می بایست روند صدور مجوز را به گونه ای فراهم نمایند که صرفا آن دسته از متقاضیانی که درصدد شروع یک کسب وکار هستند اقدام به درخواست مجوز نمایند ، در شرایط فعلی ممکن است افرادی در آزمون شرکت نموده که صرفا برای قبولی و فروش چند میلیاردی آن اقدام به اخذ مجوز می نمایند .

وی گفت: پیشنهاد میکنم دوستان سازمان راهداری از سازمان بنادر و دریانوردی الگو گرفته و در همان مسیر، بدون برگزاری هر گونه آزمون کنکور مانند ، به متقاضیان واجد شرایط مجوزهای لازم را ارائه دهند. سازمان بنادر فرآیندی را برای تاسیس شرکت نمایندگی کشتیرانی ایجاد کرده که امکان خرید و فروش امتیاز و ایجاد بازار سیاه را امکان ناپذیر نموده است. این سازمان امتیاز را به شخص مدیرعامل می‌دهد و با تغییر مدیر عامل امکان واگذاری مجوز به فرد دیگر فاقد صلاحیت وجود ندارد.

وی اظهار کرد:‌ معتقدم بهتر است آزمون تاسیس شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای حذف شده و تعداد مجوزها را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به تعداد بالای مجوز نیاز داریم و این‌که بازار کار چنین ظرفیتی دارد، گفت : اجازه دهیم بازار عرضه و تقاضا، خود در این خصوص تصمیم بگیرد و به صورت دستوری مسئله را بررسی ننماییم. شرکت داری ریسک ها و هزینه های خاص خود را دارد و هر کسی از عهده آن بر نمی آید ، اما اگر جوانی به تشخیص خودش چنین تصمیمی را گرفت او را حمایت نموده تا بتواند در جامعه، کارآفرینی نماید. انتظار داریم مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد نیز در این حوزه ورود نموده و مساعدت نماید.

به گزارش تسنیم، 5 مردادماه امسال مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری از ثبت‌نام بیست‌وششمین آزمون شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در بازه زمانی 8 تا 20 مرداد خبر داده و گفته بود:‌ تارنمای آزمون به نشانی transit.rmto.ir از روز شنبه مورخ 8 مرداد تا پنجشنبه 20 مرداد امسال برای ثبت‌نام جاماندگان از بیست و ششمین آزمون تأسیس شرکت‌های حمل و نقل بین المللی کالا، مجدد بازگشایی می‌شود.

جواد هدایتی افزود: اطلاعات مورد نیاز به تدریج از طریق تارنمای آزمون اطلاع‌رسانی می‌شود و متقاضیان باید ضمن بارگزاری مدارک و تکمیل فرم مربوطه در تارنمای فوق، نسبت به ارائه مدرک به استان محل تقاضای تأسیس یا هر استان دیگر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاریخ و محل برگزاری آزمون متعاقباً اعلام می‌شود، افزود: آزمون این دوره نیز عمدتاً بر مهارت‌های تخصصی و اطلاعات کاربردی داوطلبین مبتنی خواهد بود و متقاضیان أخذ مجوز تأسیس شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا باید از تجارب و دانش کافی علمی و کاربردی در حوزه‌های مرتبط با حمل و نقل بین المللی کالا و ترانزیت برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی تأکید کرد: قبول شدگان آزمون دوره‌های قبل، اجازه شرکت در آزمون را نداشته و در صورت مشاهده یا گزارش چنین مواردی، وفق مقررات اقدام می‌شود.

هدایتی بیان کرد: آزمون برای متقاضیان واجد شرایط به صورت متمرکز فقط در شهرستان تهران در زمان مقرر برگزار و نتایج متقاضیان آزمون به صورت کارنامه در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.