برنامه دهلی‌نو برای استفاده از ظرفیت های ترانزیتی بندر اقیانوسی چابهار

ساربادانا سونووال، وزیر بنادر و کشتیرانی و آب راه های هند در مراسم روز چابهار گفت: «پیوند بندر چابهار ایران با کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی را تقویت خواهد کرد و سبب افزایش سرمایه ‌گذاری و تعمیق روابط فرهنگی و سیاسی خواهد شد.»

به نوشته این گزارش، کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) چشم انداز و ابتکار هند برای کاهش زمان حمل محموله های دریایی برای رسیدن به روسیه و اروپا و ورود به بازارهای آسیای مرکزی است.

بندر چابهار که با کمک هند توسعه یافته، مرکز ترانزیت تجاری منطقه، به ویژه آسیای میانه است. دهلی نو با همکاری دولت ایران در توسعه فاز نخست پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار مشارکت دارد.

این مقام هندی در مراسمی برای گرامیداشت روز چابهار گفت: « چشم انداز ما این است که بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیتی تبدیل کنیم و آن را به کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه متصل کنیم.»

وی با توضیح اینکه، این بندر یک تاسیسات راهبردی است که می تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به یکدیگر متصل کند، اضافه کرد: « (بندر چابهار) یکی از مهم ترین مکان ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد، این بندر شبکه لجستیکی منطقه را بهبود خواهد داد و ابتکار مشترک برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل فراملی منطقه ای تقویت خواهد کرد که نه تنها مبادلات تجاری با هند بلکه مبادلات تجاری با جهان را تقویت خواهد کرد.

این مقام هندی تاکید کرد، دهلی نو مشتاقانه منتظر است تا شرکت های تجاری و لجستیکی از مزیت های بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد تجاری چابهار استفاده کنند.

«ما از همه نمایندگان و ذی‌نفعان می‌ خواهیم برای کاهش بیشتر زمان و هزینه حمل‌ ونقل و ایجا مسیری ارزان‌ تر، کوتاه ‌تر، سریع ‌تر و مطمئن‌ تر از هند به ایران و آسیای مرکزی، پیشنهاداتی بدهند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.