ضرورت پیگیری تعهدات برای فعالیت حداکثری بندر چابهار

به گزارش سی نیوز، ایرج الهی اظهار کرد: قدرت دریایی در دنیای امروز یکی از مولفه‌های اساسی قدرت هر کشوری است؛ تجربه تاریخی ایران نشان داده هر گاه قدرت دریایی بوده‌ایم توسعه داشته‌ایم. هر وقت ایران یک قدرت دریایی بوده توسعه سرزمینی داشته و حاکمیت خود را گسترش داده است.

وی تصریح کرد: هر وقت قدرت دریایی کشور رو به انحطاط گذاشته، ایران یا سرزمین از دست داده یا این‌که مورد حمله پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که این وضعیت را بسیاری از کشورها داشته‌اند،‌ افزود: قدرت دریایی مجموعه و مولفه‌هایی دارد، چند سال قبل دزدان دریایی سومالی مطرح شد. جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با دزدان دریایی یک ناوگروه را به خلیج‌ عدن اعزام کرد و از آن پس حرکت کشتی های ایران ایمن شد.

کارشناس مسائل اوراسیا با یادآوری این‌که ایران مسئله دزدان دریایی را حل کرد، گفت: تصور کنید اگر ایران این قدرت را نداشت و نمی‌توانست حل کند. یعنی شرکتی یک باری را حمل می‌کرد و دزد دریایی آنرا می‌دزدید چه سرنوشتی پیدا می‌کردیم.

الهی اضافه کرد: یک بُعد دیگر قدرت دریایی امکانات و تاسیسات است. مجموعه مولفه های تاسیسات دریایی و شناورهای نظامی تجاری و نفتکش همگی مولفه های قدرت دریایی ایران است. این‌که ایران با وجود تهدیدها چند نفتکش را از این طرف عالم به آن طرف دنیا می فرستاد نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی در ادامه فعالان حوزه دریایی و شرکتهای حمل و نقل دریایی ایران را از مولفه های قدرت اقتصادی و دریایی ایران نامید و افزود: این شرکتها علاوه بر نگاه انفرادی و پیگیری منافع اقتصادی ، باید یک نگاه ملی داشته باشند. چراکه بخش خصوصی در قدرت سازی کشور در مقابل سایر قدرت‌ها می‌تواند نقش به‌سزایی را ایفا کند.

وی در خصوص بند چابهار نیز گفت: هندی‌ها با ایران برای توسعه و فعال سازی چابهار توافقاتی دارند که باید پیگیری و اجرایی شود.

کارشناس مسائل اوراسیا تاکید کرد: هند یک اقتصاد نوظهور است، در بازار غله پس از جنگ اوکراین مهم شده و در زمینه‌های مختلف نیز یک صادرکننده مهم است. از سوی دیگر این کشور یک بازار مصرف بزرگ دارد . علاوه بر این با توجه به اقتصادهای مکمل ایران و هند دو کشور می تواندند در زمینه های مختلف اقتصادی همکاری های خود را توسعه بخشند. البته دستیابی به این هدف نیازمند همکاری بین بخش خصوصی و دولتی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.