چابهار / شهدادی: فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در بندر چابهار وجود دارد

به گزارش سی نیوز، حسین شهدادی در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال-جنوب که با همت انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و همراهی اداره بندر چابهار در این شهر برگزار شد با یادآوری این‌که بندر شهید بهشتی چابهار دارای 6 پست اسکله است،‌اظهار کرد: از این تعداد، 2 پست اسکله کانتینری، ‌3 پست اسکله کالای فله و عمومی و یک اسکله نفتی است.

وی ادامه داد: ظرفیت اسکله‌های کانتینری 450 هزار TEU، کالای فله 4 میلیون و فرآورده‌های نفتی 3 میلیون تن است.

وی درفت اسکله‌های کانتینری، فله و نفتی را به ترتیب 16.5 متر، 14 تا 16.5 و 14 متر اعلام کرد و با بیان این‌که محوطه کانتینری 210  هزار مترمربع، محوطه روباز 500 هزار مترمربع و انبار سرپوشیده 40 هزار مترمربع مساحت دارد، افزود: در بندر شهید کلانتری نیز یک پست اسکله چند منظوره و 4 اسکله سنتی و خدماتی داریم.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان آبخور اسکله چند منظوره 11 و اسکله خدماتی 2 تا 3.5 متر است، تصریح کرد: در بندر چابهار پایانه بین المللی مسافر دریایی شهید کلانتری را داریم که مساحت آن 10 هزار مترمربع است. این ترمینال به طور همزمان ظرفیت پذیرش حداقل 600 مسافر ورودی و خروجی را دارد.

شهدادی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار از جمله 15 هکتار اراضی قابل واگذاری، احداث محوطه کانتینری و احداث سایت لجستیک کانتینری اشاره کرد و با بیان این‌که ساخت سیلوی 100 هزار تنی در بندر شهید بهشتی به‌عنوان بزرگترین سیلوی جنوب شرق کشور در حال ساخت است، گفت:‌در ترمینال نفتی بندر مذکور فرصت سرمایه‌گذاری در احداث پایانه‌های صادراتی LPG، ال ان جی و خدمات سوخت‌رسانی و بانکرینگ فراهم شده است.
وی بیان کرد: با توجه به این‌که طی یک تا دو سال آینده خط لوله گاز به بندر چابهار وارد می‌شود زیرساخت مناسبی برای ساخت پایانه‌های صادراتی ال ان جی و ال پی جی به‌خصوص برای بازارهای مصرف پاکستان وجود دارد. علاوه بر این ‌احداث سایت سوخت‌رسانی و بانکرینگ نیز در طرح جامع بندر چابهار دیده شده است.
وی در ادامه با بیان این‌که عمده مشکل ما در بندر چابهار مربوط به بخش کانتینری است،‌ اضافه کرد: با وجود اقدامات انجام شده نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها در این بخش استفاده کنیم و روند سینوسی بوده است.
مقام مسئول بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به چالش‌ها و مشکلات بندر چابهار گفت: عدم استقبال NVOCC ها از ظرفیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار،  عدم ارائه سرویس در مسیرهای بندر چابهار-عمان و بندر چابهار-پاکستان،‌ نارضایتی صاحبان کالا از هزینه دموراژ و زمان Free Time، وجود محدودیت برای برخی کالاهای خاص از جمله ذغال و پوست و عدم ارائه خدمات به صاحبان کالای LCL از جمله 5 چالش و مشکل در بندر چابهار است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.