تخریب‌ جاده‌‌ها‌ در کم‌توجهی به اضافه‌بار کامیون‌ها

به گزارش سی نیوز، در پایان سال 1389 در طرحی موسوم به بهینه سازی مصرف سوخت، نرخ سوخت ناوگان به یکباره از 165 ریال به 1500 ریال افزایش یافت که در نوع خود کار بسیار درستی هم بود،هر چند که بهتر بود این افزایش قیمت از سال های قبل و به مرور اتفاق می افتاد و بعد از آن هم باید هر ساله ادامه پیدا می کرد تا امروز نرخ سوخت واقعی می شد‌، به تبع آن قیمت ناوگان عمومی هم واقعی می‌شد، از سوی دیگر صاحبان کالا، شرکت های حمل و نقلی و قاچاقچیان از هر طیفی نیز به بهانه یارانه سوخت از رانندگان سوء استفاده نمی‌کردند.

رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار‌ اظهار داشت: متاسفانه بعد از این طرح مسئولان با ذهنیت اعطای امتیاز در یک اقدام به اعتقاد اینجانب اشتباه، با ناوگان حمل کالای جاده‌ای که بیشتر از ظرفیت مجاز مندرج در کارت شناسایی کامیون بارگیری می‌کردند به نوعی نا‌محسوس مماشات کردند.

خانعلی بیان داشت: این موضوع به مرور باعث هرج و مرج و بی انضباطی در حمل و نقل شده و موجبات فرهنگ بارگیری اضافی ناوگان حمل کالای جاده ای را پدید آورد.

وی افزود: این امر در ابتدا و در ظاهرا باعث افزایش در آمد بود، بعضی از رانندگان که سواد اقتصادی نداشتند یا خیلی اهل حساب و کتاب نبودند از این شرایط استقبال کردند و به تبع آن موجبات ورود هر چه بیشتر ناوگان چینی در حمل و نقل کالای جاده ای شد.

* برخی صاحبان کالا رانندگان را مجبور به اضافه‌بار می‌کنند

رییس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار بیان داشت: اما پس از مدت کوتاهی، خصوصا پس از تشدید و افزایش تحریم‌ها که قیمت لوازم، قطعات، روغن و لاستیک سیر صعودی را در پیش گرفتند، رانندگانی هم که اهل حساب و کتاب نبودند، وقتی دیدند که در آمد‌ها با هزینه ها همخوانی ندارد و در قبال تلاش و دوندگی خودشان و کامیون، مانده‌ای ندارند، متوجه شدند که هر مبلغی که بابت حمل اضافه تناژ می‌گیرند، چند برابر آن را باید هزینه کنند. اما دیگر خیلی دیر شده بود، زیرا بعضی از صاحبان کالا، شرکت های حمل و نقلی و دلالان دیگر حاضر به همکاری با راننده‌ای که حاضر به بارگیری تناژ اضافه نبود، نمی شدند.

* نابودی زیرساخت‌های جاده‌های با اضافه‌بار کامیون‌ها

وی بیان داشت: این روند همچنان تا به امروز ادامه یافته است و این امر در نهایت منجر به وارد آمدن آسیب های جدی به شریان های حیاتی کشور و نابودی زیر ساخت‌ها، راه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها شده است، ذکر این نکته هم ضروری است که در ساخت جاده‌های ایران به هر دلیل برخی استاندارد‌های بین المللی و لازم‌ رعایت نمی شود و از طرف دیگر بعد از ساخت هم بر خلاف سایر کشورها که در راستای حفظ زیر ساخت‌ها در ورودی کشورها یا بارگیری‌ها، هر محور کامیون جداگانه توزین می شود، در ایران معمولا کل کامیون وزن کشی یا اصلا توزین نمی‌شود.

خانعلی گفت: از سوی دیگر سرعت‌های اعلامی برای کامیون در جاده‌های ایران‌ 20 ‌کیلومتر بالا تر از استانداردهای جهانی است، بدین معنا که در کشورهای پیشرفته با کامیون های یورو‌ 6 ‌حد اکثر سرعت در جاده‌های‌ قدیمی و دو طرفه، 80 کیلومتر بر ساعت‌‌ و در آزاد‌‌راه ها و اتوبان‌ها ‌90 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

وی افزود: با این مدل زیرسازی جاده‌ و توزین کامیون، جاده ها استقامت فشار کامیون و ضربه های محورها با بار بیش از ظرفیت مجاز و سرعت های بالا را ندارند و سریع آسیب دیده و تخریب می شوند.

رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار بیان داشت: از سال 1389 به این سو و با افزایش واردات کامیون های چینی و افزایش ظرفیت کارت آنها، آهنگ تخریب راه‌ها و جاده‌ها شتاب بیشتری گرفت تا جایی که در حال حاضر جاده‌های آسیب‌دیده زیادی داریم.

*  آسیب ناوگان جاده‌ای از جاده‌های ناسالم

وی افزود: حمل تناژ اضافه توسط ناوگان حمل کالا ابتدا باعث تخریب جاده ها شده، سپس تخریب جاده موجب آسیب‌های جدی به اجزای‌خودروهای شخصی و ناوگان عمومی خصوصا ناوگان حمل کالای جاده‌ای می‌شود و هزینه‌های نگهداری را افزایش داده، عمر مفید ناوگان را به مقدار زیادی کاهش داده و موجب فرسودگی زود هنگام آنها شده است.

*‌ بخشنامه‌ جامع‌‌ ساماندهی‌ بارگیری ناوگان بار جاده‌ای روی زمین

وی بیان داشت: در این ارتباط انجمن و کانون سراسری رانندگان کامیون های یخچال دار مکاتبات و پیگیریهای بسیاری با مسئولان مربوطه درجهت جلوگیری از این آشفته بازار داشته و درخواست صدور بخشنامه ای جامع و کاملاً کارشناسی شده برای ساماندهی اوضاع بارگیری ناوگان حمل کالای جاده ای و خسارات وارده به جاده ها و ناوگان را کرده است.

وی افزود: سر انجام وزیر وقت راه و شهرسازی وقت در این ارتباط بخشنامه ای تقریبا جامع،‌کامل و کارشناسی شده به شماره 303266.100.02 مورخ 1396.12.28 تحت عنوان مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه‌های کشور را صادر و جهت اجرا به سازمان راهداری ابلاغ کرد‌.

خانعلی گفت: ریاست سازمان راهداری وقت نیز در این ارتباط بخشنامه ای به شماره ( 3330.71 ) مورخ ( 1397.01.21 ) خطاب به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور صادر و دستور اجرای بخشنامه وزیر راه را ابلاغ  کرد.

وی افزود: اما ابلاغ زمان اجرای این بخشنامه که مورخ 1397.03.01 اعلام شده بود همزمان شد با اعتراضات و اعتصابات رانندگان حمل کالای جاده‌ای، ظاهراً مسئولان مربوطه در آن زمان اجرای آن را صلاح ندیدند و اجرای آن را به زمان دیگری موکول کردند، متاسفانه آن بخشنامه وزیر تا کنون مسکوت مانده و اجرایی نشده است.

* رانند‌های که اضافه بار نزند در فهرست سیاه قرار می‌گیرد

رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار بیان داشت: به‌دلیل عدم اجرای بخشنامه ابعاد و اوزان توسط سازمان های متولی در حال حاضر وضعیت در حمل و نقل به گونه‌ای شده است که اگر کامیونی غیر از پایانه‌های بار دولتی که ضوابط و مقرراتی دارد، بخواهد دنبال بار بگردد، علاوه بر نرخ پایین، بالاجبار باید مقادیر متنابهی بیشتر نسبت به ظرفیت مجاز بارگیری مندرج در کارت شناسایی کامیون بارگیری کند. زیرا در بعضی موارد اگر راننده ای نپذیرد که چند تن بار اضافی و رایگان برای صاحبان کالا، شرکت های حمل و نقلی و دلالان حمل کند، در لیست سیاه ایشان قرار خواهد گرفت و دیگر نمی تواند در آن مناطق کارکرده و باید خالی برود یا خالی برگردد.

وی افزود: حمل تناژ اضافه توسط تعدادی از رانندگان ناوگان از یک طرف موجب نابودی زیر‌ساخت‌ها شده و از طرف دیگر رانندگانی را که قانونمند هستند را در این شرایط بحرانی تحریم با کمبود بار و بیکاری مواجه می‌کند و در نهایت وی را‌ هم مجبور به تخلف و حمل بار اضافی می‌کنند.

خانعلی اضافه کرد: ادامه این روند باعث افزایش استهلاک و فرسودگی زود هنگام ناوگان عمومی حمل کالای جاده ای شده و عملا بیش از نیمی از ناوگان حمل کالا بدلیل فرسودگی زود هنگام از گردونه فعالیت خارج خواهند شد.

وی اظهار کرد: بخشنامه ابعاد و اوزان بار کامیونی‌ بیش از چهار سال است که مسکوت مانده و خاک می خورد، صدای اعتراض رانندگان نیز ظاهراً یا شنیده نمی شود یا به جایی نمی‌رسد، انجمن و کانون سراسری رانندگان کامیون های یخچال دار از سال 97 بارها نامه‌هایی به ریاست و معاونت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نوشته و خواستار اجرایی شدن بخشنامه مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد شده است.

خانعلی بیان داشت: ظاهراَ موضوعی با این درجه از اهمیت که به‌واسطه عدم اجرای آن همه عوامل درحال نابود کردن زیر‌ساخت‌ها، از بین بردن سرمایه‌های ملی و سرمایه‌های رانندگان زحمتکش و فرسودگی زود هنگام ناوگان عمومی هستند، از اهمیت و اولویت لازم برخوردار نیست، عدم اجرای بخشنامه ابلاغی‌ توسط سازمان های متولی آن، مصداق عینی ترک فعل و تضییع حقوق عامه خصوصا رانندگان بوده و موجبات نابودی راه‌ها، جاده‌ها، سرمایه های ملی و بیت‌المال را فراهم آورده است.

وی ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بر آوردی اعلام کرده است جهت ترمیم و بازسازی جاده‌های کشور نیازمند 50 هزار میلیارد تومان بودجه است.

* بهسازی جاده‌ها بدون کنترل دقیق اضافه‌بار ‌کم‌فایده است

رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار بیان داشت: در سال 1400 شورای عالی اقتصاد به درخواست هیات عامل سازمان راهداری تحت عنوان بازسازی و ترمیم جاده‌های کشور دریافت هزینه عوارض جا‌به‌جایی کالا را از ‌4 درصد به 9 درصد افزایش داده است. حال در اینجا پرسشی مطرح می شود؟ بر فرض قبول ادعا و افزایش عوارض جا به جایی که انجام شده و تامین بودجه مورد نیاز و ترمیم و بازسازی راه ها و جاده ها، چه تضمینی وجود دارد که با وجود ادامه این روند و حمل تناژ اضافی در مدت زمان کوتاه حد‌اکثر 6 ماهه مجدداً جاده ها به وضعیت فعلی گرفتار نخواهند شد؟ آیا هر چند ماه یک بار می توان جاده های یک کشور پهناوری مانند ایران را بازسازی کرد؟

وی تصریح کرد: از همه مسئولان، مدیران و دلسوزان مرتبط با حمل و نقل جاده‌ای مصرانه خواهشمندیم‌ در راستای حفظ و نگهداری از زیرساخت‌های حیاتی حمل و نقل کشو‌ر، صیانت از سرمایه‌های ملی و مردمی و ساماندهی ناوگان عمومی حمل کالا به موضوع ورود کرده و کاری علمی و دانش بنیان انجام داده و از هر تلاشی برای اجرایی بخشنامه بسیار مفید مقررات ابعاد و اوزان ابلاغی دریغ نکنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.