تردد کامیون‌ها آسفالت جاده اسالم به خلخال را از بین برده است

به گزارش سی نیوز، در حالی که راه خلخال به اسالم تنها راه ارتباطی مردم شهرستان خلخال به استان گیلان در طول فصول سرد سال و همچنین ماه های اوایل بهار به علت مسدود بودن راه خلخال به پونل است، بی توجهی مسوولین امر به راهداری مناسب این جاده همراه با تردد روزانه صدها دستگاه کامیون سنگین حامل بار شن و ماسه بارگیری شده از خلخال به سمت گیلان ضمن از بین بردن آسفالت جاده ، ایمنی تردد سواری‌ها را در این محور ارتباطی تحت الشعاع قرار داده است .

رییس دادگستری خلخال گفت: در حال حاضر مسیر ۷۰ کیلومتری و در داخل دو حوزه استحفاظی استان‌های اردبیل و گیلان فاقد خط کشی بوده و با توجه به وجود مه غلیظ در طول مسیر، خطر انحراف از مسیر، برخورد خودروها و سقوط خودروهای عبوری به دره های عمیق اطراف جاده سلامتی و جان رانندگان و سرنشینان انها را بشدت تهدید می‌کند.

نباتی خاطرنشان کرد: ریزش ماسه و مایعات از کامیون‌های حامل بار شن و ماسه بارگیری شده به مقصد استان گیلان آسفالت جاده خلخال به اسالم را از بین برده و این محور ارتباطی را تبدیل به یک جاده بسیار ناهموار و پرخطر کرده است.

رئیس دادگستری خلخال هشدار داد: در صورت نیاز دادگستری و دادستانی خلخال برای تامین ایمنی و جان مسافران عبوری، اقدام به مسدود نمودن این راه بر روی کامیون های حامل بار شن و ماسه خواهد کرد .

وی گفت: در حالی که فعالیت کارگاه‌های تولید شن و ماسه در استان گیلان بسیار محدود شده است، مصالح ساختمانی و شن و ماسه مورد نیاز طرح های عمرانی وساخت و سازهای اکثر شهرهای همسایه خلخال از معادن و کارگاه های تولد شن و ماسه دانه بندی شده این شهرستان تامین و از طریق محور ارتباطی خلخال به اسالم به این استان حمل می‌شود.

نباتی اظهار کرد: تردد روزانه صدها دستگاه کامیون کمپرسی سنگین فاقد خورجین برای جلوگیری از ریزش ماسه و مایعات به سطح جاده، همراه با فقدان هرگونه راهکار مطمئن برای برخورد و جلوگیری از حرکت کامیون‌های با بار اضافی در طول مسیر این راه موجب افزایش سرعت تخریب جاده خلخال – اسالم شده است.

رئیس دادگستری خلخال تصریح کرد: دادگستری خلخال با جدیت پیگیر این موضوع بوده و با خاطیان برخورد و در صورت لزوم، اقدام به بستن این جاده خواهد کرد.

وی علاوه بر تخریب تنها راه ارتباطی خلخال به استان گیلان، با صدور مجوز فعالیت برای ده ها واحد کارگاهی و کارخانه‌های تولید شن و ماسه و بدون کسب تکلیف از مسوولین شهرستان از سوی مرکز استان اردبیل موجبات تخریب منابع طبیعی دست‌ نخورده خلخال را فراهم ساخته و صدمات جبران ناپذیری به صنعت گردشگری این شهرستان وارد کرده است.

نباتی یادآورشد: در حالی که طی چند سال گذشته به دلیل نبود زیرساخت‌های صنعت کشاورزی، این شهرستان برای توسعه به سمت گردشگری حرکت می‌کند اما تخریب منابع خدادادی و تخریب جاده خلخال به اسالم تهدید جدی برای توسعه گردشگری و اقتصادی و اشتغال‌زایی منطقه است.

حجت الاسلام کریم اسدی امام جمعه خلخال هم با انتقاد از وضعیت نابسامان این محور ارتباطی خواستار رسیدگی به وضعیت این راه مشترک زیبا و گردشگری استان‌های اردبیل و گیلان شد .

وی با بیان اینکه جاده خلخال به اسالم بعنوان تنها راه ارتباطی این شهرستان به استان گیلان در فصول سرد سال در شان و جایگاه مردم ولایی این شهرستان و همچنین گردشگران منطقه نیست، گفت: این وضعیت علاوه بر اینکه یک مشکل دائمی برای مردم خلخال است، موجب زحمت و رنجش خاطر برای هزاران گردشگر، میهمان و مسافر نوروزی است با استفاده از تنها راه ارتباطی خلخال به استان گیلان از این مسیر تردد می‌کنند.

اسدی اظهار کرد: اگر قرار است اتفاقی برای ساماندهی این راه صورت گیرد، هرچه زودتر این موضوع به اطلاع مردم منطقه برسد و یا چنانچه کاری از دست کسی برای تحقق خواسته مردم بر نمی‌آید تکلیف مردم خلخال و گردشگران این راه مشخص شود.

سرپرست فرمانداری خلخال هم که در بازدید از مسیر ارتباطی خلخال – اسالم به خبرنگار ایرنا گفت: در سال‌های گذشته برای تعریض، بهسازی و تبدیل بخشی از این راه در حوزه استان اردبیل به راه اصلی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و از مسوولان شهرستان تالش هم انتظار می رود برای ارتقای سطح راه در حوزه استان گیلان اقدام کنند.

سید جواد یحیی‌زاده خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی جاده با وجود ناهمواری‌های بی‌شمار ناشی از برفروبی و نمک‌پاشی پاییز و زمستان سال جاری برای تردد مسافران و گردشگران هر ۲ استان گیلان و اردبیل خوشایند نیست و ترمیم خرابی‌های آسفالت جاده باید در دستور کار مسوولین راهداری شهرستان تالش قرار گیرد .

وی گفت: ۴۷ کیلومتر از مسیر ۷۰ کیلومتری اسالم – خلخال در حوزه استحفاظی استان گیلان بوده و این جاده زیبای گردشگری جزو محورهای فرعی مهم ، کوهستانی و گردشگرپذیر مشترک استان‌های اردبیل وگیلان است .

سرپرست فرمانداری خلخال بیان کرد: هر سال علاوه بر استقبال گردشگران از طبیعت بکر و جاده رویایی این منطقه، شاهد تردد روزافزون کامیون های حمل بار شن و ماسه بارگیری شده به مقصد گیلان در این مسیر کوهستانی صعب‌العبور و برفگیر هستیم که این امر سرعت تخریب آسفالت راه را چند برابر می‌کند.

یحیی زاده با اشاره به تردد بیش از ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل بار شن و ماسه بارگیری شده از خلخال به سمت استان گیلان ، این امر را علت از بین رفتن سطح آسفالت و تخریب زودهنگام محل‌های تازه روکش شده آسفالت در طول مسیر راه در دو حوزه خلخال و گیلان ذکر کرد.

وی افزود: برغم تلاش راهداران در ترمیم و لکه‌گیری نقاط آسیب‌دیده با استفاده از آسفالت سرد ، مصالح کوهی و مصالح رودخانه‌ای ، سردی هوا ، شرایط نامساعد جوی و تردد کامیون‌های حامل مصالح سنگی در این مسیر موجب شده تا عملیات ترمیمی دوام نداشته باشد.

جاده خلخال – اسالم و خلخال – پونل ۲ راه ارتباطی استان‌های اردبیل و گیلان هستند که با بارش نخستین برف پائیزی راه خلخال – پونل برای پیشگیری از بروز حوادثی همچون سقوط بهمن مسدود شده و در این ۶ ماه زمان، راه اسالم تنها راه دسترسی مردم خلخال به استان گیلان است.

۲۳ کیلومتر از مسیر ۷۰ کیلومتری جاده خلخال – اسالم در حوزه استحفاظی و راهداری اداره راه و شهرسازی خلخال و ۴۷ کیلومتر آن در حوزه گیلان واقع شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.