ساخت راه آهن رشت-آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد

به گزارش سی نیوز، رستم قاسمی در مراسم الحاق ۴۷۰ دستگاه ناوگان به شبکه ریلی گفت: ما در صنعت حمل و نقل ریلی و به طور کلی در بخش حمل و نقل عقب ماندگی زیادی داریم.

وی صنعت ریلی را حمل ونقل ایمن، راحت و ارزان عنوان و اظهار کرد: معمولاً کشورهایی که در بخش حمل و نقل جایگاه ژئوپلتیک دارند بیشتر سرمایه گذاری خود را به سمت ریلی منتقل می‌کنند.

وزیر راه با اشاره به جایگاه ژئوپلتیک کشور ما و شرایط همسایگان و منطقه گفت: این جایگاه سبب شده تا کریدور جهانی باشیم که در توسعه حمل و نقل ریلی مؤثر است. با این حال بسیار عقب هستیم در حالی که می‌توان ثروت گسترده‌ای از این محل کسب کرد.

قاسمی به عدم اتصال کریدورهای اصلی کشور به کریدورهای حمل و نقلی دنیا ادامه داد: این موضوع سبب شده تا از صنعت ترانزیت در دنیا عقب بمانیم.
وی تاکید کرد: اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب فرصت‌هایی است که برای توسعه حمل و نقل ریلی فراهم است. باری که در منطقه شمال به جنوب از کشورهای روسیه و منطقه قفقاز و حتی اروپا می‌تواند از مسیر ایران به دیگر کشورها عبور کند حجم بسیار بالایی است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: روسیه سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن زغال سنگ به هند صادر می‌کند که این کالا از طریق دریای سیاه، دریای سرخ و سپس بنادر هند حمل می‌شود که هزینه بسیار بالایی دارد. اما اگر کریدورهای ما تکمیل بود روس‌ها می‌توانستند با هزینه و زمان بسیار کمتر، زغال سنگ خود را به هند صادر کنند و حجم قابل توجهی درآمد نصیب کشور می‌شد.

قاسمی با اشاره به واگذاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران با کشورهای همسایه به وزارت راه و شهرسازی و برگزاری نشست‌ها و امضای تفاهم نامه‌های مختلف با همسایگان تصریح کرد: تعداد این تفاهم نامه‌ها در حوزه ریلی زیاد بوده و افزایش قابل توجهی در حمل بار ترانزیتی را می‌تواند در پی داشته باشد اما به آنچه باید باشیم هنوز نرسیده‌ایم و فاصله بسیار زیادی داریم.

وی به سفر هفته گذشته خود به جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: در این سفر قراردادهای خوبی با طرف آذری امضا کردیم؛ در حوزه زیرساخت ریلی ما از بندر شهید رجایی تا رشت امکان تردد قطار داریم اما از رشت تا آستارا که ریل ایران به آذربایجان متصل می‌شود ۱۶۰ کیلومتر خلأ زیرساخت داریم که اگر وصل شود به راحتی به روسیه و قفقاز متصل خواهیم شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین از نظر توسعه پس کرانه بندر شهید رجایی که می‌تواند کریدور شمال – جنوب را فعال کند عقب ماندگی داریم. این موضوع در خصوص کریدور شرق به غرب نیز صادق است.

قاسمی بیان کرد: در زمینه لوکوموتیو نیز کسری بسیار زیادی داریم. در بخش واگن نیز هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت مشکلاتی داریم و به اکثر استان‌ها که سفر می‌کنیم تقاضای مردم، افزایش قطار برای سفر به استان‌های مختلف است ولی این توان در کشور موجود نیست.

وی درباره توسعه حمل و نقل ریلی باری نیز خاطرنشان کرد: سرعت قطارهای باری به حدی پایین است که گفتن آن درست نیست و بسیار محدود است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوادث ریلی چند ماه اخیر اضافه کرد: با رقمی که در خصوص حمل ریلی بار در برنامه ششم اشاره شده، فاصله زیادی داریم.

قاسمی اولویت سرمایه گذاری در صنعت ریلی را بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: ما برای کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش واگن و لوکوموتیو هستند، حتماً فرش قرمز پهن می‌کنیم.

وی با اشاره کسری شدید ناوگان برای انتقال کالاهای اساسی در سال جاری گفت: این کمبود عمدتاً در ناوگان باری، ناوگان حمل سوخت و حمل کالاهای اساسی است.

وزیر راه و شهرسازی به مذاکرات ایران و اروپا اشاره کرد و گفت: غرب به این نتیجه رسیده است که باید برای عبور از کریدور غرب به شرق حتماً از قلمرو ایران عبور کند. بنابراین فرصت بسیار خوبی را در آینده پیش رو داریم. لذا سرمایه گذاری در بخش ریلی برآیند خوبی برای سرمایه گذاران در پی خواهد داشت.

قاسمی تاکید کرد: با تکمیل کریدورهای ریلی می‌توانیم تأثیرگذاری جدی در بخش حمل و نقل داشته باشیم. ما امروز کانتینر را از هند بارگیری و به بندر شهید رجایی منتقل می‌کنیم. سپس از بندر شهید رجایی با قطار تا رشت می بریم و از آنجا با کامیون به ارمنستان و از آنجا به فنلاند کالا را جابجا می‌کنیم. کل این فرایند کمتر از ۲۰ روز طول می‌کشد. این در حالی است که اگر صاحبان کالا، کل این مسیر را دریایی حمل کنند نزدیک ۲ ماه طول می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های بزرگ کشور اساساً با بودجه‌های موجود قابل اجرا نیست، افزود: احداث مسیر ریلی ۱۶۰ کیلومتر رشت – آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد که معادل بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی از روش‌های جدید تأمین مالی یاد کرد و ادامه داد: سال ۱۴۰۱ تحول بنیادین هم در حوزه زیرساخت و هم ناوگان خواهیم داشت. سال آینده برای تأمین واگن باری و مسافری نیاز به خارج نداریم. کارخانجات داخلی تولید واگن خود را تجهیز کنند ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.

قاسمی در خصوص تأمین ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای تاکید کرد: سال آینده اقدامات خوبی برای توسعه ناوگان در دست اقدام داریم و امیدواریم تحول بزرگی سال آینده در بخش حمل و نقل شاهد باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.