چهار برابر شدن آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ ها تا سال 2050

بر اساس گزارش‌های جدید منتشر شده آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ ها تا سال ۲۰۵۰ چهار برابر خواهد شد و ممکن است تا سال ۲۱۰۰ نیز ۵۰ برابر میکروپلاستیک در دریاها وجود داشته باشد.

به نقل از ویفروم، آلودگی پلاستیکی برخی از گونه‌ها را تا مرز انقراض پیش می‌برد اما نوآوری فناوری و اقدامات جهانی می‌تواند به جلوگیری از فاجعه کمک کند. طبق گزارش جدید سطح میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس‌ ها تا پایان قرن ۵۰ برابر می‌شود و خطر انقراض گسترده حیات دریایی در آلوده‌ترین مناطق را افزایش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل صندوق جهانی طبیعت نشان داده یک منطقه اقیانوسی بیش از ۲.۵ برابر مساحت گرینلند در دانمارک می‌تواند تا سال ۲۱۰۰ از غلظت میکروپلاستیک‌های خطرناک زیست‌محیطی فراتر رود. اکنون آلودگی پلاستیک در همه جای اقیانوس یافت می‌شود و تقریبا همه گونه‌های دریایی احتمالا با آن مواجه شده‌اند.

در حال حاضر ۸۸ درصد از گونه‌های دریایی مورد مطالعه تحت تاثیر منفی پلاستیک قرار گرفته‌ و تخمین زده می‌شود تا ۹۰ درصد از پرندگان دریایی و ۵۲ درصد از لاک‌پشت‌های دریایی پلاستیک را می‌بلعند. تهدید انقراض برای گونه‌های در معرض خطر موضوع مهمی است. همچنین پلاستیک در تخریب صخره‌های مرجانی نیز اهمیت زیادی دارد.

محققان در این زمینه اظهار کردند: انسان‌ها نیز در معرض خطر خوردن غذاهای دریایی آلوده به میکرپلاستیک‌ها هستند.

آنان افزودند: آلودگی پلاستیکی کنترل‌نشده بدون شک به یک عامل کمک‌کننده در ادامه ششمین انقراض دسته‌جمعی تبدیل خواهد شد که منجر به فروپاشی گسترده اکوسیستم و تخطی از مرزهای سیاره‌ای امن می‌شود.

صندوق جهانی طبیعت با توصیف این وضعیت به‌ عنوان «بحران سیاره‌ای» می‌گوید که تقریبا دوسوم کل پلاستیک‌های تولید شده تا سال ۲۰۱۵ به زباله تبدیل و اکنون ۸۶ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها انباشته شده است.

بر اساس داده‌های پلتفرم مشارکت جهانی پلاستیک که توسط مجمع جهانی اقتصاد راه‌اندازی شده، سالانه هشت میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس می‌شود. این داده‌ها پیش‌بینی می‌کند بدون اقدام جمعی فوری برای متوقف کردن این فرایند تا سال ۲۰۵۰ تعداد پلاستیک‌ها از ماهی در دریا بیشتر خواهد شد.

گزارش‌ها نشان داده بدون نوآوری حدود یک‌سوم بسته‌بندی‌های پلاستیکی جهان هرگز استفاده مجدد یا بازیافت نخواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.