پیشرفت ۵۷ درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان با وجود مشکل مالی

به گزارش سی نیوز، عباس خطیبی با یادآوری این‌که راه‌آهن 628  کیلومتری چابهار- زاهدان یکی از پروژه‌های مهم ریلی کشور است  که با احتساب خطوط ایستگاهی به 730 کیلومتر می‌رسد، اظهار کرد: این پروژه علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه سراسری راه آهن، بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب در قسمت شرقی کشور است و می‌تواند کشورهای CIS و حوزه قفقاز و اروپا را از طریق شبکه ریلی کشور به چابهار متصل کند.

وی با تاکید بر این‌که راه آهن چابهار – زاهدان نقش تاثیرگذاری در منطقه خاورمیانه دارد و کریدور شمال – جنوب را احیا می‌کند، افزود:  با تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوب شرقی آسیا و چین از آنجا به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی منتقل می‌شود که همین موضوع،‌ پروژه مورد اشاره را طرحی فرا منطقه‌ای کرده است.

وی با یادآوری این‌که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء مجری این طرح بوده و با وجود مشکلات مالی در برهه‌های زمانی، پیشرفت فیزیکی آن به طور کلی به 57 درصد رسیده است، تصریح کرد:‌ در بخش زیرسازی کل مسیر، بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در صورت تامین مالی،‌ تا سال 1402 کل محور را به صورت مرحله‌ای به بهره‌بهرداری می‌رسانیم.

وی ادامه داد: عملیات ریل‌گذاری در فاصله زاهدان تا خاش با طول 154 کیلومتر، انحام شده و حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی بدست آمده که در تلاشیم محدوده زاهدان – خاش در فاز اول به بهره‌برداری برسد.

معاون شرکت ساخت و توسعه درباره تامین مالی این طرح با اشاره مصوبه برداشت 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون 200 میلیون یورو از این صندوق دریافت کردیم اما مجموعا به حدود 550 میلیون یورو نیاز داریم و باید حداقل 250 میلیون یوروی دیگر به‌جز مصوبه صندوق توسعه ملی، تامین مالی شود.

خطیبی استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه و روش‌های تهاتری را راهکارهای پیش رو  برای تامین نیازهای مالی طرح اعلام و تاکید کرد:  تاکنون 5 هزار میلیارد تومان در این پروژه به صورت ثبت دفتری هزینه شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر باقی منابع مورد نیاز طرح تامین شود، با مشکلی در مسیر تکمیل طرح مواجه نخواهیم شد.

وی بیان کرد:‌خط آهن چابهار – زاهدان یک ابر پروژه ریلی به استفاده 100 در صدی از ریل ملی است، به طور میانگین سالانه بین 170 تا 200 کیلومتر خط آهن راه‌اندازی می‌شود اما این راه آهن 628 کیلومتر طول دارد و فراتر از سایر طرح‌هاست.

وی درباره تغییر موعد بهره‌برداری این طرح طی سال‌های اخیر توضیح داد:‌ حجم پروژه بسیار بزرگ است و چون محل آن در دورترین منطقه کشور قرار دارد، هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد و همن موضوع کمی زمان‌بندی طرح را تحت‌الشعاع قرار داده اما با توجه به ابعاد و احجام آن، نسبت به طرح‌های دیگر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.