پیشنهاد قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی

به گزارش سی نیوز،تورداکان سیدکوف؛ سفیر قرقیزستان در ایران در نشست با علی‌اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از علاقه و استقبال بیشکک برای سرمایه‌گذاری در پسکرانه ‌بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: قرقیزستان به دنبال توسعه روابط و همکاری های مشترک با ایران است.

وی با اشاره به روابط سی‌ساله تهران و بیشکک، از تلاش دولت این کشور برای توسعه روابط همه‌جانبه، از جمله ارتقای همکاری‌های اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل خبر داد و اظهارداشت: به دنبال سفر هیات اقتصادی قرقیزستان به تهران و بازدید از بندر شهید رجایی در جنوب ایران، بیشکک خواهان استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل تجاری و بازرگانی بندر شهید رجایی و چابهار برای ترانزیت کالاهای قرقیزستان است.

وی با اشاره به تشکیل سه کارگروه ویژه برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با تهران، یادآور شد: کارگروه مخصوص حمل و نقل برای ترانزیت، همکاری‌های بندری، ریلی و هوایی؛ کارگروه سرمایه‌گذاری اقتصادی و کارگروه تشکیل صندوق مشترک ایران و قرقیزستان برای پروژه‌های مشترک، سه کارگروهی هستند که برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی با ایران در دولت قرقیزستان تشکیل شده‌ است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این دیدار، با اشاره به روابط مثبت و حسنه ایران با همه کشورهای همسایه و منطقه طی سال‌های اخیر و نگاه ویژه دولت سیزدهم در این راستا، تاکیدکرد: بنادر شهید رجایی و چابهار، علاوه بر تخلیه و بارگیری کالاهای ایران، می تواند چشم‌انداز راه‌ آبی برای همه کشورهای همسایه به خصوص قرقیزستان باشد.

وی با بیان اینکه بندر چابهار می‌تواند دروازه ورودی کشورهای افغانستان، هند، ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه باشد، افزود: براساس یک رویکرد برد-برد مبتنی بر مذاکره برابر، منتظر مدل اقتصادی سرمایه‌گذاری بیشکک در پسکرانه بنادر چابهار و شهید رجایی هستیم.

صفایی با اشاره به حضور شرکت هندی به عنوان یکی از اپراتورهای بندری در بندر چابهار و علاقه دهلی‌نو برای رونق مسیر ترانزیتی از بندر شهید بهشتی، گفت: بندر چابهار فرصت بسیار مناسبی برای کشور قرقیزستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی است تا برای جابه‌جایی کالاهای خود به قطر، امارات، پاکستان، عمان و سایر کشورهای خلیج فارس و بلعکس بهره‌برداری کنند.

وی افزود: دولت ایران برای هر گونه سرمایه‌گذاری حمل‌ونقلی کشورهای همسایه و منطقه و به خصوص کشور قزقیزستان در سواحل و بنادر جمهوری ایران حمایت و پشتیبانی می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.