ادعای واهی واشنگتن پست از بدرفتاری و خشونت شرکت‌های کشتیرانی ایرانی با خدمه و دریانوردان خارجی

اخیرا گزارشی در روزنامه واشنگتن پست گزارشی مبنی بر بد رفتاری و خشونت شرکتهای کشتیرانی ایرانی با خدمه و دریانوردان خارجی به خدمت گرفته شده بر روی کشتیهای ایرانی منتشر شده است. البته لازم به ذکر است که انتشار محتوای این گزارش در نشریه بایندر به معنی تایید محتوای منتشر شده از سوی رسانه واشنگتن پست نیست.

در این گزارش آمده است: شرکت های کشتیرانی ایرانی در یک همکاری مشترک با شرکت های استخدامی بین المللی تعداد بسیاری از خدمه کشتی که عموما هندی هستند را مجبور می کنند که در شرایط خطرناک و با پول ناچیز یا اصلا هیچ مبلغی کار کنند. این گزارش ها از طرف عده ای از خدمه که وارد این کار شده بودند به واشنگتن پست داده شده است.

طبق این گزارش صدها مرد هندی در طی هر سال و با توجه به تضمین حقوق و تجربه مناسب و حتی قول هایی که شرکت های استخدامی به آنها میدهند فریب می‌خورند و وارد اینگونه کار ها در برخی از کشورهای خاورمیانه میشوند. طبق این گزارش این افراد به ایران فرستاده شده و به از آنجا به دریا میروند در حالی که کار زیاد و غذای محدود و همراهی در حمل و نقل مواد مخدر و کالاهایی که تحت تحریم بین المللی است از ویژگی های این گونه فعالیت های شغلی است.

دریانورد 24 ساله ای به نام Ashkay Kumar که در میان 26 هندی بوده که با این رسانه مصاحبه کرده است در رابطه با تجربه خودش با شرکت های کشتیرانی ایرانی می‌گوید: آنها خدمه ای را میخواهند که بدون پول کار کنند و این یک دام بزرگ است و آنها ما را مجبور میکردند که مانند برده ها کار کنیم.

براساس این گزارش واشنگتن پست این دریانورد اوایل سال گذشته بلیط هواپیما و ویزا ایران خود را از شرکت کاریابی دریافت کرد. این فرد برای پرداخت هزینه های کاریابی مبلغ 2600 دلار را به آن شرکت برای کاری پرداخت کرده است که تصور کرده در دوبی فعالیت میکند و امیدوار بوده است که این تجربه باعث آغاز یک مسیر کاری توسط وی باشد. زمانی که او متوجه میشود که در این موضوع او را گول زده اند درخواست بازگشت پول را میکند اما این درخواست رد میشود و او تصمیم کوچکی میگیرد و به ایران سفر میکند و این سفر با سوار شدن به کشتی کوچکی همراه میشود که فلزات را به عراق انتقال می‌داده است.

این دریانورد میگوید دوست من پیش از سفر به من اعلام کرد که شرکت های ایرانی حقوق کارکنان را پرداخت نمیکنند و همین اتفاق هم برای من تکرار شد. این دریانورد اعلام میکند که در آگوست 2020 با دست خالی ایران را ترک می‌کند و شرکتی که او با آن فرد قرارداد داشته است که نام آن در اینجا محفوظ است وی را بدون پرداخت پول از ایران خارج می‌کند.

اسنادی که توسط واشنگتن پست دیده شده است تنها این موضوع را نشان میدهد که آن شرکت تایید کرده است که وی این کار را با شرکت مربوطه تجربه کرده است. شرکت مربوطه ایرانی پاسخ به این موضوع را رد کرده است.

لازم به ذکر است که هندی های درصد زیادی از دریانوردان در میان شرکت های ایرانی را همانند تمام جهان به خود اختصاص داده اند. حدودا 316 هزار هندی در جهان به عنوان دریانورد فعالیت میکنند که حدود 20 درصد کل دریانوردان جهان را شامل می‌شود.

طبق ادعای واشنگتن پست سازمان بنادر ایران و همچنین انجمن کشتیرانی ایران به این مسائل پاسخی نداده اند.

در بخش دیگری از این گزارش ادعا میشود که یک دریانورد 28 ساله از کلکته که در آشپزخانه یک کشتی ایران در خط میان جیبوتی تا ایران فعالیت میکرده از اینکه این کشتی هروئین حمل میکرده است پیش از آنکه توسط نیروهای ایرانی دستگیر شوند مطلع نبوده و به همراه 7 نفر دیگر این کشتی دستگیر شده و 18 ماه را در زندان اوین گذرانده است.

در انتها لازم به ذکر است انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ضمن عدم تایید محتوای گزارش واشنگتن پست، دریافت هرگونه ایمیل برای بررسی این موضوع از سوی آن رسانه را تکذیب می‌کند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی بر کلیه کنوانسیون های بین المللی کار، دارای قوانین مترقی در حمایت از حقوق فعالین حوزه دریانوردی بوده است و همواره حقوق مادی دریانوردان ایران و خارجی در برابر سختی های حوزه شغلی را رعایت نموده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.