تکمیل ریل توسعه گیلان منتظر سفر رییس جمهور

– استاندار گیلان از سفر قریب الوقوع رییس هیئت دولت به این استان خبر می‌دهد و اکنون که رایحه خدمت و مجاهدت انقلابی از نزدیک به مشام می‌رسد، حضور گرهگشای آیت‌الله رییسی و وزرایش در استان، می‌تواند با تکمیل کریدور ریلی، توسعه‌ای همه جانبه را رقم بزند.

به گزارش سی نیوز؛ کریدور هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتری شمال- جنوب در ایران امکان ترانزیت ریلی کالا از هند و کشورهای خلیج فارس به جمهوری آذربایجان، روسیه و شرق و شمال اروپا را فراهم می‌کند اما تکمیل این مسیر آهنی به مانع‌زدایی و همت مضاعف مسئولان برای ریل‌گذاری ۲ قطعه باقیمانده در استان گیلان نیاز دارد.

ایجاد کریدور ریلی شمال – جنوب از حدود ۱۵ سال قبل مورد توافق جمهوری اسلامی ایران، روسیه و هندوستان بود و بعدها کشورهای دیگر منطقه نظیر جمهوری آذربایجان از تکمیل آن استقبال کردند و هندوستان از توسعه بندر چابهار در جنوب کریدور ریلی برای برخورداری از خط ریلی ایران و گسترش روابط تجاری حمایت کرد و در نهایت، ساخت و تکمیل این مسیر آهنی به منظور اتصال بندرهای جنوب به شمال، کاهش هزینه بار سنگین کشتی های تجاری هندی کانال سوئز و افزایش سرعت انتقال کالا در دستور کار قرار گرفت.

تکمیل ریل توسعه گیلان منتظر سفر رییس جمهور

نقش و اهمیت کریدور ریلی

اهمیت کریدور ریلی شمال – جنوب در این نکته آشکار است که طبق نظر کارشناسان، حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای – کانال سوئز – مسکو در مسافتی به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر، ۴۰ روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال – جنوب، طی این مسیر فقط ۱۴ روز زمان نیاز خواهد داشت و هزینه های حمل و نقل به اندازه قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

سید عباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان قبلا در توئیتی به اهمیت کریدور ریلی شمال – جنوب ایران و ضرورت تکمیل آن اشاره کرده و نوشته بود که ‏کریدور ترانزیتی شمال-جنوب کوتاه‌ترین مسیر برای انتقال کالا از جنوب و شرق آسیا به اروپای شمالی و بالعکس است.

او تصریح کرده بود که تکمیل قطعه ریلی رشت-آستارا حلقه مفقوده این مسیر استراتژیک است و جا دارد به عنوان یکی از اولویت‌های حیاتی دولت جدید ایران در حوزه ترانزیتی مورد توجه قرار گیرد.

معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه نیز در فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که انتقال محموله میان کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا از مسیر کریدور بین‌المللی شمال – جنوب، دو برابر سریعتر از طریق کانال سوئز است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، الکسی شیلو معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه ابراز تاسف کرده بود که در بخش حمل و نقل ریلی در راهگذر شمال – جنوب، مشکل نبود ارتباط ریلی میان رشت – آستارا (ایران) با آستارا (جمهوری آذربایجان) وجود دارد.

۲ قطعه غیرمتصل کریدور در گیلان

طول پروژه های ریلی گیلان ۱۶۱ کیلومتر است و زیرساخت‌های ریلی این استان مرزی توسعه پیدا کرده و با اتصال راه‌آهن این استان از مسیر آستارا به جمهوری آذربایجان، روزانه قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان برای تخلیه و بارگیری کالاها به بارانداز آستارا وارد می شوند.

هرچند هم اینک بارانداز ریل آستارا به راه آهن رشت متصل نیست و بارها با کامیون ها و به شیوه حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف کشور حمل می شوند، اما با اتصال ریل آستارا به رشت، امکان انتقال کالاها با راه آهن فراهم خواهد شد و هزینه های ترابری زمینی کاهش خواهد یافت.

خط آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا، از ایستگاه رشت به‌ ۲ شاخه رشت – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر و رشت – آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر تقسیم می شود که قطعه قزوین – رشت آن اجرا شده است و قطعه رشت – انزلی و انزلی – آستارا چشم انتظار تکمیل اعتبار می‌باشد تا بنادر گیلان به شبکه ریلی کشور متصل و کریدور شمال – جنوب تکمیل شود.

همچنین امتداد خط آهن رشت – کاسپین ۳۷ کیلومتر و میزان پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی آن بیش از ۶۰ درصد است و مسئولان وقت در دولت گذشته پیشرفت فیزیکی قطعه‌ های ۶ و ۷ راه آهن رشت – کاسپین – انزلی، برای اتصال به بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی را ۷۵ درصد و اعتبارات هزینه شده در این پروژه را ۳۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده بودند.

تکمیل ریل توسعه گیلان منتظر سفر رییس جمهور

تعهد سرمایه‌گذاری ریلی در گیلان منتظر اقدام جمهوری آذربایجان

در فروردین ماه ۹۷ و زمان افتتاح ریل آستارا – آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان، این کشور همسایه به سرمایه گذاری در پروژه ریلی گیلان و از جمله بارانداز راه آهن آستارا و پل تقاطع ریل و جاده در کمربندی آستارا – اردبیل متعهد شد اما تا امروز این تعهد به طور کامل به سرانجام نرسیده است.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اذعان به تعهد ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در پروژه های ریلی گیلان، گفت: متاسفانه از سال ۹۷ تاکنون یعنی از زمان تعهد کشور همسایه تا حال، فقط حدود ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری تحقق یافته و رفع موانع آن ضروری است.

غلامرضا مرحبا تصریح کرد: کشور همسایه قبل از عمل به تعهد سرمایه گذاری خود، به واسطه ترانزیت و صادرات و واردات از راه آهن آستارا – آستارا، چندین برابر سرمایه گذاری ناقص خود سود کرده اما منافع کشور ما به طور شایسته تامین نشده است.

امید به اقدامات انقلابی دولت سیزدهم

کریدور ریلی شمال – جنوب به منزله شاهراهی حیاتی می تواند در صورت تکمیل، با اتصال بنادر جنوب به شمال و گذر از مرز به منطقه قفقاز و روسیه، تحولی عظیم در تزانزیت و تجارت خارجی ایجاد کند و بی شک از مواهب و مزایای این پروژه ملی و عظیم، نه تنها استان گیلان بلکه شمال ایران و حتی کشورهای منطقه نیز برخوردار خواهند شد.

خوشبختانه نگاه مثبت دولت سیزدهم به تقویت و افزایش مناسبات و مرودات با کشورهای همسایه، نقطه عطفی برای تکمیل زیرساخت های مرتبط با دولت های همسایه است و در این راستا کریدور ریلی شمال – جنوب نیز اگر با تامین اعتبارات لازم از ناحیه دولت، به هدف غایی خود برسد، رونق اقتصاد برون مرزی در توسعه همه جانبه گیلان و رفع بیکارها و افزایش اشتغالزایی ها موثر خواهد بود.

استان گیلان با ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت، ۱۶ شهرستان و بنادر مهمی همچون انزلی، کاسپین و آستارا در حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.