مشکلات ریز و درشت حوزه حمل و نقل در نبود کامیون‌های تازه‌نفس

حمل و نقل مقوله ای مهم و قابل توجه ای در حیات هر جامعه‌ای است و حمل و نقل های درون شهری تا حمل و نقل های جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه را پاسخ می دهد.

خطوط مختلف حمل و نقل در کنار سهولت در جابه جایی، اشتغالزایی و ایجاد شغل برای حرفه های گوناگون را نیز به همراه دارند.

جاده، به عنوان اولین مسیر ارتباط بین افراد و مکانهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از پیشرفت ماشین ها و بهبود جاده ها، قطارهای شهری و بین‌شهری به دایره حمل و نقل اضافه شدند.

جابه جایی سهم بیشتری از بار توسط قطار و امکان عبور از مناطق مختلف و فراهم آوردن فرصت سفر برای گروه بیشتری از مردم سبب محبوبیت حمل و نقل ریلی در بخش های باری و جاده ای شد و بعد از دوره‌ای هواپیماها نیز به چرخه حمل و نقل وارد شدند.

جاده‌های استان سمنان شاهرگ‌های حیاتی حمل و نقل کشور

حمل و نقل در استان سمنان به ۲ طریق جاده ای و ریلی و در برخی مواقع از طریق خطوط هوایی انجام می شود و چهار جاده اصلی کشور از این استان گذر می کند. مرکز استان نیز از طریق ۹ جاده امکان دسترسی به استان های همجوار را فراهم می کند.

یکی از پرحادثه ترین جاده های کشور، مسیر تهران-مشهد با گذر از استان سمنان است که طبق آمارهای اعلامی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ شمار تصادفات در این محور به ۱۲ هزار می رسد.

کارشناسان حوزه راه،  نبود جذابیت های بصری، وجود نواقص جاده ای، طولانی بودن مسیر، بی توجهی به نصب اعلام اخطار و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را از مهمترین دلایل تصادفات برشمردند.

به بهانه ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل به بررسی وضعیت حمل و نقل جاده ای استان سمنان به عنوان یکی از پر ترددترین مسیرها نگاه بخش های مختلف و مرتبط پرداخته ایم.

نیاز حیاتی بخش تولید به حمل و نقل

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: تولیدکنندگان با مشکل نبود ماشین های باری برای جابه جایی تولیدات خود مواجه هستند و این درحالی است که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در گمرک ها منتظر ترخیص هستند.

رستم سعدالهی اظهارداشت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل و نرخ بالای کرایه مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که با ورود این کامیون ها ناوگان حمل ونقل جاده ای بهبود می یابد.

۶۰ درصد خودروهای سنگین سمنان فرسوده است

رئیس اتحادیه کامیون داران سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: محدودیت سوخت گیری در روز، افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی و لاستیک و نبود حمایت های بیمه ای مناسب، از مشکلات مهم رانندگان و حمل و نقل باری است.

مجتبی مومن آبادی تصریح کرد: یک طرفه بودن برخی از محورهای استان و افزایش تردد کامیون ها از بندرعباس و بندرامام در آزادراه قم-گرمسار در کنار افزایش میزان تردد روزهای تعطیل با وجود ظرفیت کم جاده های استان مشکل ساز است.

وی افزود: بسیاری از رانندگان باتجربه و قدیمی به دلیل نبود حمایت های بازنشستگی مناسب همچنان فعال هستند، با استقبال و ورود نسل جوان میانگین سنی رانندگان در استان سمنان ۴۵ سال است.

مومن آبادی با اشاره به توقف کامیون ها در گمرک خاطرنشان کرد: ۱۵۰ شرکت برای انجام امور واگذاری این کامیون ها تعیین شدند و افزایش ۲ برابری اسقاط و حق العمل در کنار کارشکنی حوزه های مرتبط مشکلاتی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: این کامیون ها سرمایه های ارزشمند ناوگان حمل ونقل جاده ای هستند که باید هر چه سریع تر تعیین تکلیف شده و در اختیار رانندگان قرار گیرد.

رانندگان مسافربری کنترل می شوند

رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: استفاه از اتوبوس ها پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل قرطینه ها و تعطیلی های بلندمدت کاهش چشمگیری یافت و برای حل مشکلات مالی ۴۰ دستگاه اتوبوس فروخته شد و شمار اتوبوس های استان سمنان به ۱۱۰ رسید.

مجید عرفانی ادامه داد: سن متوسط اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی استان سمنان ۱۵ سال و در مرز فرسودگی است که به دلیل قیمت ۷۰میلیارد ریالی هر دستگاه اتوبوس، امکان ورود اتوبوس های جدید به چرخه حمل و نقل جاده ای استان سمنان کم است.

وی افزود: کاهش تعداد اتوبوس های مسافربری و رکود، سبب خروج تعداد قابل توجهی از رانندگان باتجربه مسافربری و ورود به حوزه حمل و نقل کالا شد.

عرفانی با اشاره به کنترل مستمر رانندگان مسافربری استان سمنان افزود: نحوه استقرار راننده و تصویر کامل چهره وی به وسیله نصب دوربین بر روی داشبورد و پشت فرمان ماشین در سامانه “پردازش نظارت ترافیک جاده ای” کنترل می‌شود و به محض تخلف در سراسر کشور با راننده برخورد می شود.

رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا استان سمنان، بیشترین تصادفات خودروهای سنگین را مربوط به رانندگان غیربومی دانست و ابرازداشت: طول راه های استان سمنان به طول حدود ۶ استان کشور است که خستگی ، خواب آلودگی رانندگان در میانه راه سبب بروز حوادث و تصادفات می شود.

عرفانی در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حمل و نقل مسافر افزود: رانندگان موظف به استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس برای حمل مسافر بودند و در مسیرهای زیر چهارساعت امکان اضافه کردن مسافر را داشتند.

وی افزود: حدود ۴۰ مرتبه با شرکت های مسافربری متخلف به خاطر رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی برخورد شده است.

 سخن آخر

ارتقای وضعیت جاده ها، توجه بیشتر به نصب و تعویض تابلوهای راهنمایی و رانندگی، رفع نواقص جاده ای و نقاط حادثه خیز، بهبود شرایط بصری و احداث مجتمع های خدماتی در کنار کنترل ناوگان باری و مسافری کاهش حوادث و شرایط مطلوب را به همراه دارد.

با افزایش ایمنی راه ها، حل مشکلات رانندگان، ورود و ترخیص ناوگان سنگین از گمرک، و افزایش آگاهی رانندگان، می توانیم امیدوار به کاهش تصادفات‌ها باشیم

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.