آغاز عملیات اجرایی اتصال ریلی شلمچه به بصره پس از ۲۰ سال توقف

به گزارش روز سه‌شنبه سی نیوز از وزارت راه وشهرسازی، «میعاد صالحی» که به منظور امضای تفاهم‌نامه احداث راه آهن شلمچه- بصره و بازدید از برخی از پروژهای ریلی به کشور عراق سفر کرده است، پس از انعقاد تفاهم‌نامه اظهار داشت: موضوع احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که در حال حاضر در آن انقطاع وجود دارد.

مدیرعامل راه آهن گفت: این موضوع از دیرباز مطرح بوده است و علاقمندان از ۲۰ سال پیش به دنبال تحقق آن بودند، اما در هر مقطع از زمان توفیق انجام آن حاصل نشده است.

وی با اشاره به اهمیت تفاهم‌نامه اخیر امضا شده، بیان‌داشت: این اقدام با توجه به جهت‌گیری دولت سیزدهم مبنی بر اولویت داشتن ارتباط با همسایگان و عزمی که وزیر راه و شهرسازی و همچنین اینجانب به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن داریم، انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح‌کرد: هدف ما این است که کریدورهای ترانزیتی را برقرار کنیم و اگر جایی نقصی وجود دارد آن را برطرف کنیم و در همین راستا در عراق نقشه راهی عملیاتی در خصوص این پروژه به امضا رساندیم که به رفع موانع می‌پردازد.

صالحی با بیان اینکه طول این خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است، افزود: تاکنون موانع زیادی برای ساخت این خط وجود داشته و ما سعی کردیم که در این نقشه راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم.

وی اظهار داشت: به‌طور مثال در مهمترین گلوگاه این پروژه، ساخت یک پل روی رودخانه مطرح است که از لحاظ عمرانی، حدود یک‌سال و نیم زمان برای احداث آن پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: نکته دوم بحث مین روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر را در بر می‌گیرد و زمان‌بر است، همچنین تحویل محدوده آن نیز تشریفات خاصی را باید طی کند که در نقشه راه به این موضوع نیز پرداخته شده است و بلافاصله پس از اینکه امضای این تفاهم نامه انجام شد، فرآیند اجرای آن را آغاز کرده‌ایم.

وی بیان‌داشت: این پروژه می‌تواند آورده‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، خط‌ آهن شلمچه-بصره در ادامه راه‌آهن خرمشهر- شلمچه قرار دارد و در صورت تکمیل این حلقه مفقوده ریلی در کنار رشد و توسعه ترانزیت ریلی، مسیر ریلی کربلا نیز برای زائران امام حسین (ع) هموار می‌شود.

«رستم قاسمی» سه شنبه گذشته (۳۰ آذر) در حاشیه مراسم بهره برداری از ۵۲۶ دستگاه واگن باری و مسافری در جمع خبرنگاران، از دستیابی به توافق با عراق برای آغاز احداث راه آهن شلمچه- بصره خبر داد و گفت: تکمیل این خط می‌تواند ایران را به دریای مدیترانه وصل کند.

اهمیت خط آهن شلمچه- بصره از آن جهت است که خط آهن عراق از بصره تا کربلا متصل بوده و می‌تواند به عنوان خط مسافرت ریلی زائران ایرانی مورد استقبال قرار گیرد و هم اینکه از سمت شرق عراق به اردن و شمال شرق به سوریه متصل است و می‌تواند زمینه دسترسی ایران به بازارهای سوریه را هم فراهم کند.

ایران و عراق نخستین بار در سال ۹۰ برای احداث این خط آهن تفاهم نامه‌ای امضا کردند که اجرایی نشد؛ در سال ۹۳ بار دیگر تفاهم‌نامه احداث راه آهن شلمچه-بصره میان تهران و بغداد به امضا رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.