عمان و عربستان ۱۳ یادداشت تفاهم به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا کردند

 

به دنبال سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به سلطنت عمان دو کشور در زمینه طرح‌های اقتصادی ۱۳ تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند. یک مقام سعودی ارزش این تفاهم نامه ها را ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، همزمان با سفر «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به این کشور و با هدف تقویت منافع مشترک دو طرف در بخش‌های پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز، سه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

این یادداشت تفاهم ها با دو شرکت «اکوا باور» و «ابر برودکت» عربستان در زمینه ذخیره‌سازی نفت و با شرکت بازرگانی آرامکو در زمینه ارزیابی مناسب بودن ذخیره سازی و تجارت مواد نفتی و نیز با شرکت «سابک» با هدف توسعه پروژه مجتمع پتروشیمی «الدقم» به امضا رسید.

همچنین گروه «اسیاد» در زمینه خدمات لجستیک و حمل و نقل دریایی، با شرکت کشتیرانی عربستان تفاهم نامه همکاری امضا کرد.

شرکت توسعه مواد معدنی عمان برای ارزیابی فرصت‌های اکتشاف و توسعه در بخش معدن، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت معادن سعودی امضا کرد، این در حالی است که تفاهم‌نامه‌ای نیز در زمینه سرمایه‌گذاری گردشگری بین گروه «عمران» عمان و شرکت توسعه «دارالارکان» عربستان؛ برای توسعه یک پروژه گردشگری در ساحل «یتی» به امضای دو طرف رسید.

سایر تفاهم نامه هایی که میان مسقط و ریاض به امضا رسید در زمینه پرورش ماهی، بازارهای مالی بورس و اوراق بهادار، مخابرات و فناوری، پروژه های بین المللی در زمینه نفت و گاز، کارآفرینی و خدمات لجستیک یکپارچه در زمینه حمل و نقل و ترابری و حمل و نقل است.

امضای این تفاهم نامه ها در نتیجه کار مشترک و پیگیری و حمایت نمایندگی هایی از وزارت بازرگانی، سازمان صنعت و سرمایه گذاری، شرکت های ملی کارآفرینی دو طرف صورت گرفته است.

«سعادة أصیلة» معاون وزیر بازرگانی، صنعت و سرمایه گذاری عمان درباره امضای این تفاهم نامه ها گفت: امضای یادداشت تفاهم بین عمان و عربستان سعودی در زمینه های سرمایه گذاری، گردشگری و پتروشیمی در چارچوب تحکیم روابط اقتصادی دو کشور برادر و تایید استحکام روابط تاریخی و برادرانه دو کشور برای حرکت به سوی افق های جدید است.

سعاده با اشاره به اهمیت کار بر روی توسعه ابعاد همکاری های اقتصادی بین دو کشور به منظور افزایش سرمایه گذاری های مشترک و پمپاژ سرمایه گذاری های جدید در عمان، آن را به عنوان نمونه ای در جهت ارتقای همکاری های اقتصادی و به نفع مردم دو کشور برشمرد.

در همین حال «بدر البدر»، مدیر عامل برنامه کارآفرینی شرکت های ملی در عربستان سعودی نیز امضای این تفاهم نامه های سرمایه گذاری کیفی بین شرکت های بزرگ سعودی و عمانی را تایید کننده دقت نظر رهبری دو کشور دانست و گفت: این توافقات در چارچوب چشم انداز آینده دو کشور «عمان ۲۰۴۰» و «عربستان ۲۰۳۰» که به دنبال توسعه و تنوع بخشیدن به اقتصاد در کشور هستند ،‌به امضا رسیده است .

وی افزود: انتظار می رود ارزش سرمایه گذاری تفاهم نامه های امضا شده بین شرکت های عمانی و سعودی بیش از ۱۰ میلیارد دلار باشد.

«ملهم بن بشیر الجرف»، معاون رئیس سازمان سرمایه گذاری عمان، گفت که امضای یادداشت تفاهم بین شرکت های تحت مالکیت این سازمان و همتایان سعودی آنها در سایه پیشرفت و روند تحول در دو کشور برادر انجام می شود و نشان دهنده فرصتی برای دو طرف در زمینه سرمایه گذاری در بخش های امیدوار کننده و ایجاد مشارکت های متنوع در جهت رشد، پایداری و شکوفایی است.

محمد بن سلمان دوشنبه شب در رأس هیأتی وارد عمان شد و در بدو ورود مورد استقبال «هیثم بن طارق» پادشاه عمان قرار گرفت.

بر اساس اعلام رسانه های سعودی، ولیعهد سعودی در این سفر با مقام های عمانی در خصوص روابط دو جانبه و راه های گسترش آن دیدار می کند.

عربستان و عمان که ارتباط دیرینه ای با یکدیگر دارند این تفاهم نامه ها را با هدف افزایش سرمایه گذاری، بررسی فرصت های مشارکت در زمینه های همکاری مورد علاقه دو طرف و نسبت به چشم انداز دو کشور به امضا می رسانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.