اتصال خراسان‌جنوبی به شبکه ریلی به کجا رسید؟

 

راه‌آهن جزو مطالبات جدی مردم خراسان‌جنوبی بوده و هر چند اقدامات کمی تاکنون در این زمینه صورت گرفته اما هنوز راه طولانی برای جذب اعتبار در خصوص افتتاح این پروژه وجود دارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، خطوط ریلی با پیشرفت جوامع بشری یکی از راه‌های دسترسی آسان و مطمئن برای سفر به مناطق نزدیک و دوردست و البته حمل کالا به میزان زیاد است.

هرساله با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و دانش بشری شاهد نمونه‌های جدیدی از قطارهای برون‌شهری و درون‌شهری هستیم که زمان را کاهش داده و حمل و نقل را سرعت بخشیده است.

بدون شک در حال حاضر نیز اتصال به خطوط ریلی یکی از زیرساخت‌های مهم برای توسعه مناطق محسوب شده که می‌تواند در کاهش محرومیت مؤثر باشد.

خراسان‌جنوبی سال‌های بوده که از این زیرساخت مهم توسعه محروم بوده و جزو دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مردم این خطه محسوب می‌شود که خوشبختانه پروژه راه‌آهن شرق کشور که بخشی از آن از منطقه خراسان‌جنوبی می‌گذرد مورد تأیید دولتمردان در دولت یازدهم قرار گرفت و نخستین اقدامات برای اجرای این پروژه در استان کلید خورد.

تاکنون صحبت‌ها و قول‌های فراوانی برای تسریع بخشیدن به پروژه راه‌آهن شرق کشور صورت گرفته اما در مراحل اجرایی این پروژه هنوز نیاز به فعالیت‌های بیشتری بوده تا مردم این منطقه از کشور از این نعمت بهره‌مند شوند.

پروژه احداث راه‌آهن در خراسان‌جنوبی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در تکمیل کریدور شرق کشور داشته و دارد.

این پروژه با حمایت دولت در راستای سرعت بخشی به اجرای پروژه، مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری(ایستگاه یونسی) توسط صندوق توسعه ملی در پی داشت که درسال ۹۹ با پیگیری‌های صورت گرفته توسط هیأت امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس‌جمهور وقت با تخصیص این تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان‌(بیرجند- یونسی) موافقت شد.

طول پروژه راه‌آهن زاهدان، بیرجند و مشهد در مجموع ۹۰۱ کیلومتر بوده که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان‌جنوبی قرار دارد.

حد فاصل بیرجند- یونسی ۲۷۱ کیلومتر بوده که از این میزان ۸۸ کیلومتر در استان خراسان‌رضوی که ۵۸ کیلومتر آن از سمت خراسان‌رضوی در دست اجرا است و ۱۸۳ کیلومتر در استان خراسان‌جنوبی بوده که ۳۲ کیلومتر از آن در دست انجام بوده و با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد در مرحله عملیات زیرسازی همراه بوده و اعتبار این طرح در قانون بودجه ۲۹۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

نگاه جدی دولت به مسئله زیرساخت راه‌آهن شرق

«حجت‌الاسلام مجید نصیرایی» رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان‌جنوبی در مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه امسال درباره راه‌آهن و پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: بحث راه‌آهن از دیگر مسائل مهم در استان بوده و جزو دغدغه‌های جدی مردم این استان است.

وی تصریح کرد: تصور دارم تمامی مراکز استان‌ها وصل به شبکه ریلی کشور هستند اما استان خراسان‌جنوبی همچنان نسبت به این موضوع عقب بوده و مشکل دارد و سال‌هاست که این مسئله جزو مطالبات مردم استان است.

نصیرایی با اشاره به اینکه خوشبختانه این موضوع در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان نیز پیگیری و مصوباتی در این خصوص وجود داشته است، یادآور شد: راه‌آهن جزو موضوعاتی بوده که باید هم به مسیری که از سیستان ادامه پیدا خواهد کرد و از چابهار به استان و بعد به مشهد مقدس متصل و به صورت جدی توجه شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه از ظرفیت راه‌آهنی که در حال حاضر در استان موجود بوده به خوبی استفاده نشده و شاید مدیران برنامه‌ای برای اینکه از این فرصت و ظرفیت چه در بحث اشتغال و چه در بحث ارائه خدماتی می‌توان استفاده کرد، نداشته باشند، گفت: برای این موضوع چنانچه باید و شاید تحرک و تلاشی وجود ندارد و جهت اختصاص اعتبارات برای پیگیری این امر آنچنان که باید و شاید توجه نمی‌شود.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دولت جدید این نگاه به عنوان مسئله زیرساخت‌ها به طور جد مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

قول مساعد وزیر راه و شهرسازی

«وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: موضوع تسهیل و تسریع در روند اجرای پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد از مباحث اصلی جلسه نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور بود که در روزهای گذشته در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این جلسه کنسرسیوم بانکی این پروژه برگزار و در مورد راهکارهای سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن استان بحث و رایزنی شد.

تعیین تکلیف اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی تا هفته آینده

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: در این جلسه مقرر شد بانک‌های عامل با محوریت بانک رفاه حداکثر تا هفته آینده نسبت به تعیین و اعلام مبلغ پذیرش عاملیت بانکی تا سقف ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اقدام تا مقدمات برای انعقاد قراردادها و روال قانونی پرداخت فراهم شود.

داعی با اشاره به قول وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه تمامی مصوبات مربوط به این موضوع با جدیت در دولت پیگیری شود، افزود: کریدور ریلی چابهار- زاهدان – بیرجند به سمت یونسی و مشهد از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی شمال به جنوب کشور بوده که ترانزیت و صادرات کالا و مسافر را از بندر چابهار به سمت کشورهای آسیای میانه فعال کرده و از ظرفیت‌های بسیار خوب در حمل بار و مسافر در شرق کشور است.

وی یادآور شد: اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار- زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان – بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند – یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیأت وزیران را مبنی بر تأمین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهر سازی را دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه به عنوان مطالبه استان در سفر ۱۹ شهریور رئیس جمهور مطرح و طبق دستور زئیس‌جمهور مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را به جد پیگیری کند، خاطرنشان کرد: حدود یک ماه و نیم قبل و طی جلسه‌ای بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی پیشنهادات خود را ارائه و موارد عنوان شده به طور ویژه در جلسه چند روز گذشته مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مطالبه جدی مردم خراسان‌جنوبی موضوع راه‌آهن بوده که تلاش مدیران استان باید به این بخش معطوف تا این مطالبه چند ساله را به سرانجام برسانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.