تهدید صنعت با سرازیر شدن پوشاک استوک قاچاق به ایران

 

نایب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به رکود صنعت پوشاک در دنیا بعد از کرونا، گفت: مسائل ناشی از کرونا باعث شد بخشی از تولیدات این بخش صنعتی عرضه نشود لذا اکنون تولیدکنندگان، پوشاک استوک مانده در انبارها را با قیمت بسیار نازل عرضه می‌کنند.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، بهرام شهریاری امروز در نشست خبری با عنوان «پوشاک ایران در مواجهه با قاچاق؛ عملکردها و رویکردها»، گفت: در صنعت نساجی و پوشاک یک سری وظایفی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به دولت و بخشی هم مربوط به بخش خصوصی است.

وی افزود: بیش از 90 درصد از صنعت پوشاک متعلق به بخش خصوصی است.

نایب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به موضوع مبارزه با قاچاق پوشاک اظهار داشت: سال‌هاست صنعت پوشاک و نساجی درگیر این موضوع است اما متاسفانه به دلایلی که بخش حاکمیت و دولت به وظایف خودش در خصوص مبارزه با قاچاق توجه نمی‌کند ما همچنان با این معضل در کشور مواجه هستیم.

شهریاری با اشاره به اجرای طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه، گفت: این طرح در سال 97 به اجرا درآمد و در ابتدا به خوبی اجرا شد و فازهای مختلفی برای اجرای آن متصور بودیم که به خوبی انجام نشد بطوری که هنوز در فاز اول آن قرار داریم و پس از گذشت سه سال به علت عدم استمرار اجرای این طرح مجددا شاهد بازگشت برندهای محرز قاچاق در سطح عرضه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مسائلی مختلفی در بحث قاچاق موثر است، اظهار داشت: دولت و حاکمیت باید در طرح‌ مبارزه با قاچاق استمرار داشته باشد و نباید اجازه داد پس از مدتی دوباره پوشاک قاچاق به کشور وارد شود.

شهریاری با اشاره به مسائل ناشی از کرونا در سطح دنیا بیان داشت: کرونا باعث شد تا انباشت عجیبی از کالا‌ها از جمله پوشاک در کشورهای تولید کننده بوجود آید که اکنون تولید کنندگان این پوشاک آن را به کشورهای دیگر رسال می‌کنند که متاسفانه یکی از مقاصد آن کشور ما است.

نایب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به حجم بسیار بزرگ پوشاک استوک سایر کشورها که به علت شرایط اقتصادی بعد از کرونا فروخته نشده و در انبارها مانده است، افزود: اگر ستاد مبارزه با قاچاق و دیگر ارگان به تلاش خود برای مبارزه با قاچاق ادامه ندهند ما در آینده نزدیک با مسائل و مشکلات بیشتری در حوزه صنعت پوشاک و نساجی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در طول سنوات گذشته قوانین خوبی را مصوب کرده‌ایم اما خوب اجرا نشده است به‌طوری که به‌دنبال مناطق آزاد با نگرش آن چیزی که در دنیا اتفاق افتاده است بوده‌ایم اما نهایتا مناطق آزادی داریم که اصلا شبیه آن چیزی که در دنیا هست، نیست.

شهریاری بیان داشت: قوانین ملوانی، ته لنجی، گذر مرزی و مسافری را در مجلس تصویب کردیم اما امروز هیچکدام از اینها آن طور که تصویب شده اجرایی نشده است و لذا بخشی از واردات قاچاق از این طریق صورت می‌گیرد.

* 2.5 میلیارد دلار حجم پوشاک قاچاق در سال 98

عضو هیات مدیره اتحادیه کشباف تهران افزود: طبق آمار سال 98 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 8 میلیارد دلار مصرف پوشاک کشور 2.5 میلیارد دلار واردات قاچاق بوده بنابراین 5.5 میلیارد دلار تولید داخلی بوده است.

شهریاری با بیان اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز براساس اقدامات انجام شده اعلام کرده است که واردات پوشاک قاچاق به میزان 1.6 میلیارد دلار کاهش یافته است، بیان داشت: البته اخیرا این میزان را 700 میلیون دلار اعلام کرده‌اند اما این میزان کاهش واردات پوشاک قاچاق با توجه به مشاهدات بازار قابل پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه رصد بازار حاکی از افزایش پوشاک قاچاق است، گفت: با توجه به استوک تولیدات پوشاک در برخی از کشورها بعد از کرونا واردات پوشاک قاچاق به کشورمان زیاد شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشباف تهران اظهار داشت: ما به عنوان بخش خصوصی تولید پوشاک مدعی هستیم که تمام نیاز به پوشاک کشور را می‌توانیم تولید کنیم.

شهریاری بیان داشت: بعد از مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق در سال 97 در حال حاضر بیش از 95 درصد از سطح عرضه مختص برندهای ایرانی با کیفیت‌های خوب است.

نایب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به قیمت بالای دلار واردات پوشاک قاچاق برای واردکنندگان صرفه اقتصادی دارد، گفت: دنیا در دو سال گذشته به دلیل مسائل ناشی از کرونا در بخش‌های صنعتی با رکود مواجه شده است بنابراین در بخش پوشاک با حجم زیادی از پوشاک استوک مواجه هستیم که با قیمت‌های بسیار نازلی عرضه می‌شود.

* عرضه پوشاک استوک در امارات به نازل‌ترین قیمت

وی اظهار داشت: انبارهایی در کشور امارات وجود دارد که مملو از کالا است و با نازلترین قیمت عرضه و به صورت کانتینری فروخته می‌شود و اتفاقا بخشی از این پوشاک استوک برند است.

شهریاری بیان داشت: پوشاک برند به دلیل تعطیلی‌های ناشی از کرونا فروخته نشده اند و امکان عرضه آنها به صورت مجدد وجود ندارد و لذا اکنون با قیمت‌های بسیار نازل فروخته می‌شوند و متاسفانه یکی از مقاصد این نوع پوشاک ایران است.

وی افزود: این پوشاک بیشتر از چهار یا پنج مقصد ندارد که متاسفانه یکی از مقاصد آن ایران است زیرا مسائل حقوقی و نظارتی را نداریم و لذا با این شرایط واردات پوشاک قاچاق مقرون به صرفه شده است.

شهریاری با اشاره به تورم روز افزون گفت: تورم حاکم بر صنعت موجب شده است قیمت تولید پوشاک ایرانی افزایش یابد ضمن اینکه پوشاک قاچاق وارداتی یا همان پوشاک استوک مانده در انبارها به علت کرونا بسیار نازلتر از قیمت کف بازار کشورهای تولید کننده عرضه و لذا به کشور ما قاچاق می‌شود.

نایب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این سوال که راهکار مبارزه با واردات پوشاک قاچاق چیست گفت: راهکار شفافیت در سطح عرضه است، اگر سه طرح توسط حاکمیت و با همکاری بخش خصوصی اجرا شود، شفافیت ایجاد می‌شود.

وی افزود: این سه طرح عبارت از طرح شناسه، طرح کد رهگیری و طرح صندوق مکانیزه، لذا اگر سطح عرضه شفاف باشد و مشخص باشد که کالاها از کجا می‌آیند دیگر برای عرضه کالای قاچاق کار خیلی سخت می‌شود لذا ما قائل به این هستیم که این مسائل برای مبارزه با قاچاق کالا هر چه سریع‌تر اجرای شود و درست اجرا شود.

* 170 برند پوشاک داخلی آماده تامین نیاز داخلی

شهریاری اظهار داشت: شورای عالی برند‌های ایرانی ۱۷۰ برند ایرانی را به ثبت رسانده که از این تعداد ۱۰۰ عدد آن دارای فروشگاه هستند و برای تامین نیاز بازار داخل آمادگی کامل دارند.

وی در مورد میزان صادرات پوشاک گفت: امروز صادرات کشور صفر است، اگرچه آماری در مورد صادرات ارائه می‌شود و صادرات پوشاک اعلام می شود اما از نظر من این چیزی که اکنون صادر می‌شود صادرات نیست، صادرات یعنی تولید کننده پوشاک صادر کند و ارز را وارد کند یا پوشاک صادر شود و به جای آن مواد اولیه وارد شود در حالی که اکنون اینگونه نیست.

* صنعت اشتغال‌زای پوشاک به واردات مواد اولیه وابسته است

در ادامه مجید نامی در این نشست خبری گفت: بیش از 90 درصد کار اقتصادی که در صنعت پوشاک انجام می‌شود با سرمایه بخش خصوصی انجام می‌شود و علیرغم ناملایمات خوشبختانه روند رو به رشدی را داشته است و امیدوار هستیم از این صنعت به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا حمایت شود.

نایب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، افزود: در زنجیره ارزش تولید پوشاک بسیار وابسته به خارج از کشور و واردات در زمینه مواد اولیه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران قبلا یکی از بزرگترین تولید کنندگان پنبه جهان بود، گفت: در سال 150 هزار تن پنبه تولید می‌شد.

نامی با بیان اینکه میزان مصرف پنبه نیز حدود 150 هزار تن است، اظهار داشت: با توجه به عدم برنامه ریزی و توجه کافی به این کالای استراتژیک تولید این محصول را از دست داده‌ایم و حداکثر 40 تا 50 هزار تن از این محصول در کشور تولید می‌شود که این میزان نیز پنبه مرغوبی برای تولید صنعت پوشاک نیست و مصارف دیگری دارد.

نایب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار داشت: 80 درصد اکریلیک مورد نیاز تولید پوشاک کشور وارداتی است.

وی در مورد تولید پلی استر در کشور بیان داشت: امکان تولید این محصول در کشور به واسطه نفت، گاز و مواد پتروشیمی وجود دارد اما با وجود سیاست‌های غلطی که در بورس وجود دارد قیمت مواد اولیه وارداتی در این زمینه ارزان‌تر است.

وی در مورد نخ اظهار داشت: تولید نخ نیز در کشور با بحران مواجه است و به زودی صنعت پوشاک را دچار چالش می‌کند. افزایش قیمت داخلی به دلیل مسائل اقتصادی و بین‌المللی است لذا با توجه به افزایش قیمت این کالا در خارج از کشور و داخل کشور ممکن است در آینده با مشکل در این بخش مواجه شویم.

نایب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اظهار داشت: ویسکوز یکی از الیاف مورد نیاز صنعت پوشاک است که این نیز بصورت 100 درصدی به کشور وارد می‌شود.

وی افزود: صنعت پوشاک ایران کاملا خصوصی است و کمترین میزان بهره‌مندی را از منابع دولتی و بانکی دارد.

نهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران 14 تا 17 آذرماه 1400 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.