تفاهم 3 همسایه برای حمل‌ونقل کالا در کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران

 

مقامات راه‌آهن‌های ترکمنستان، قزاقستان و ایران یادداشت تفاهمی در مورد استفاده از کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران برای حمل و نقل کالا امضا کردند.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، نشست تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی در «عشق آباد» برگزار شد.

در این نشست نمایندگان 40 کشور به ویژه نمایندگان اتاق بازرگانی و صنعت اکو، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا، بانک توسعه آسیایی، اتاق بازرگانی و صنایع کشورهای عضو اکو، نمایندگان تجاری ترکیه، اتاق بازرگانی و صنایع ترکیه و پاکستان، وزارتخانه‌های مربوطه، سازمان‌های عمومی و شرکت‌های مختلف حضور داشتند. حدود 300 نماینده خارجی نیز به صورت آنلاین شرکت کردند.

در این نشست، ریاست هیئت ترکمنستان را «بردنیاز میاتیف» معاون وزیر امور خارجه این کشور بر عهده داشت.

از طرف ترکمنستان، 138 نماینده در این مجمع تجاری شرکت کردند. به ویژه نمایندگان وزارتخانه‌های دارایی و اقتصاد، تجارت و روابط اقتصادی خارجی، صنایع نساجی، نیرو و سایر وزارتخانه‌ها، ادارات دولتی، آژانس‌های حمل و نقل و ارتباطات، بانک‌های دولتی، اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان و همچنین نمایندگان بخش خصوصی کشور حضور داشتند.

در ابتدا نشست، «سید یحیی اخلاقی» معاون دبیرکل سازمان اکو در افتتاحیه سخنرانی کرد و سپس پیام «خسرو ناظری» دبیرکل اکو پخش شد. همچنین نمایندگان آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه و قزاقستان به صورت آنلاین سخنرانی کردند.

در ادامه این نشست در دو جلسه موضوعی «همکاری در زمینه تجارت و خدمات گمرکی و مالیات، تجارت دیجیتال و تجارت الکترونیک در منطقه اکو» و «توسعه بخش صنعتی و خدمات حمل و نقل و لجستیک، سرمایه گذاری» مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر این، در قالب ترکیبی، نشست‌های دوجانبه از پیش توافق شده در بخش‌های: نفت و گاز، شیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، صنعت نساجی، تجارت برگزار شد.

در چارچوب این مجمع، اسناد دوجانبه امضا شد. به ویژه، مؤسسات راه آهن ترکمنستان، قزاقستان و ایران یادداشت تفاهمی در مورد استفاده از کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران برای حمل و نقل کالا امضا کردند.

در این نشست بودجه دبیرخانه اکو برای سال 2022 در نظر گرفته شد. همچنین پس از نتایج نشست مقامات ارشد کشورهای عضو اکو، در مورد مکان و زمان برگزاری نشست بعدی نیز به توافق رسیدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.