پروژه تونل دیل – چُرام راکد و از طرح ملی خارج شد

 

نماینده گچساران و باشت در مجلس یازدهم در حاشیه بازدید از پروژه تونل دیل گچساران اظهار داشت: تونل دیل یک پروژه مهم بوده که می‌تواند بنادر جنوبی را به محور دهدشت -پاتاوه متصل کند.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا ، ” سیدناصر حسینی پور ” گفت: یکی از محورهای دارای کد ملی که از استان بوشهر به طرف اصفهان است و از طریق گناوه به منطقه بی بی حکیمه(س)، بابا کلان و گچساران از طریق این تونل باید به چُرام و جاده دهدشت، پاتوق _ اصفهان متصل شود.

وی افزود: این پروژه تحولات بسیار چشمگیری را در منطقه ایجاد و می‌تواند از تلفات جانی در این منطقه جلوگیری کند اما متاسفانه همچنان راکد و بر زمین‌مانده و از طرح ملی خارج شده است.

حسینی پور گفت: تلاش می‌کنیم تا این پروژه به طرح ملی بازگشته تا بتواند از اعتبارات خوب آن استفاده شود و هر چه سریع‌تر مجدداً فعال شود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس یازدهم گفت: اگر پیمانکار فعلی این پروژه نمی‌تواند کار را آغاز کند به ما اعلام شود تا سریعاً پیمانکار مستعد ادامه این پروژه مهم را برعهده گرفته و آن را فعال کند.

حسینی پور افزود: در خصوص گاز فعال در تونل دیل نیز باید نظر قطعی کارشناسان شفاف اعلام شود هرچند طبق گفته برخی از کارشناسان وجود این گاز مشکلی برای روند کار به وجود نخواهد آورد.

وی گفت: این پروژه را با تلاش بسیار پیگیری خواهیم کرد تا در کمیسیون تلفیق ردیف بودجه به آن اختصاص داده خواهد شد.

پروژه تونل دیل با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام به طول ۱۰ کیلومتر است که شامل هفت هزار و ۵۰۰ متر مسیر و ۲ هزار و ۵۸۰ متر نیز تونل است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور آن را به مناقصه گذاشت و “موسسه حرا” کار اجرایی پروژه را از مهرماه سال ۱۳۹۷ آغاز کرد.

غلامرضا تاجگردون نماینده وقت مردم در مجلس پیش تر گفته بود ۱۲۵ میلیارد تومان برای احداث این تونل در منطقه دیل گچساران پیش بینی شده که با احداث این تونل محور دهدشت به پاتاوه به بنادر جنوبی متصل می‌شود.

تا تابستان سال ۱۳۹۸ حدود ۶۳۰ متر از ورودی و ۶۰۰ متر هم از قسمت خروجی تونل کار شده بود، یعنی حفاری تونل حدود یک هزار و ۲۳۰ متر از دو سمت تونل اجرا شد اما در آن زمان به دلیل بروز نشت گازهای ناشناخته به منظور رعایت نکات ایمنی طرح متوقف شد وقتی که کار پروژه تعطیل شد گروهی با هماهنگی شرکت نفت گچساران از محل بازدید کردند و یک سری آزمایش های فنی انجام دادند و نتیجه گرفتند که گازهای همچون متان،” “H۲S، “”N۲ و…در داخل تونل وجود دارد.

ساخت تونل در گردنه دیل از برنامه‌های مهم برای توسعه گچساران در سال های اخیر بوده که با هدف کاهش ۱۵ کیلومتر از طول مسیر، خروج روستاهای مسیر از بن بست ارتباطی و پیش بینی سفری ایمن کلید خورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.