بازار کالاهای اساسی در مسیر تعادل قرار گرفت

 

به گفته تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان، کمبودی در کالاهای اساسی همچون مرغ، تخم مرغ و میوه وجود ندارد و با افزایش تولید و عرضه، بازار به تعادل می‌رسد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، در طول سال قیمت اقلام اساسی خانوار به بهانه های مختلف بارها دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می گیرد. در شرایط کنونی که اوضاع کسب و کار به دلیل شرایط ناشی از کرونا و کاهش قدرت خرید خانوار تعریفی ندارد، اما دلالان به دنبال کسب سود های کلان از بازار هستند. به رغم فراوانی کالا در برخی اقلام و اتخاذ سیاست های تنظیم بازار از سوی دولتمردان، قیمت در مغازه ها بالاست که هر یک از فروشندگان دلایل خاص خود را برای این گرانی مطرح می کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت مرغ، تخم مرغ، شکر و برنج بالاتر از نرخ مصوب است، درحالیکه وزارت جهاد کشاورزی با واردات مرغ و تخم مرغ بدنبال تنظیم بازار بود و از طرف دیگر بازرگانی دولتی برای تنظیم بازار برنج اقدام به توزیع ۱۵۰ هزار تن انواع برنج خارجی از ذخایر راهبردی کرده است.

گزارش های میدانی نشان می دهد که قیمت هر کیلو مرغ در مغازه های سطح شهر از ۳۵ هزار تا ۳۸ هزار تومان، فیله مرغ ۷۰ هزار تومان، سینه با کتف ۴۳ هزار تومان، سینه بدون کتف ۴۶ هزار تومان، شقه گوسفندی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۸۰ هزار تومان، سردست گوساله ۱۶۰ هزار تومان، هر عدد تخم مرغ ۱۷۰۰ تا ۲ هزار تومان، هر شانه تخم مرغ ۶ تایی ۱۴ هزار تومان و تخم مرغ ۹ تایی۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلو قند ۱۷ هزار تا ۲۵ هزار تومان، شکر ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تومان، عدس ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، لوبیا چیتی ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، لوبیا قرمز ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار تومان، لپه ۴۵ هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی ۶۵ هزار تومان، لوبیا سفید ۵۰ هزار تومان و نخود ۵۴ هزار تومان است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات بازار اقلام اساسی و علل گرانی به رغم سیاست های تنظیم بازار با خبر شویم:

کاهش قیمت اقلام اساسی در راه است

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: طی یک‌ماه اخیر بازار در رکود مطلق به سر می برد، اما همواره انتظار بر ارزانی و فراوانی کالاست.

وی گفت: هم اکنون کمبودی در هیچ یک از اقلام اساسی نداریم که این امر منجر به ثبات نسبی قیمت شده است.

حسنی ادامه داد: طی یک ماه اخیر قیمت تمامی اقلام جز رب گوجه فرنگی نوسانی نداشته است.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت کنونی هر کیلو برنج تایلندی در عمده فروشی ها را ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، برنج هندی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج ایرانی از ۳۲ تا ۴۸ هزار تومان اعلام کرد.

وی گفت: در حال حاضر شکر با قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود که حداکثر با احتساب ۱۲ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

به گفته حسنی، با وجود اعتراض های مکرر به تخصیص ارز ترجیحی، اما تاکنون تصمیمی برای عادلانه شدن آن اتخاذ نشده است، درحالیکه استمرار این روند چیزی جز رانت و فساد نیست.

التهاب قیمت زعفران طی یک ماه اخیر در بازار

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۲۳ میلیون تومان و حداکثر ۳۵ میلیون تومان است.

وی قیمت هر کیلو زعفران دسته را ۲۳ میلیون تومان، پوشال ۲۶ تا ۲۷ میلیون تومان، سرگل ۲۷ تا ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نگین ۲۹ تا ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد.

میری گفت: با توجه به روند افزایش قیمت زعفران نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به وضعیت بازار داشت.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی، کاهش تولید قطعی است، اما تا پایان فصل برداشت نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به بازار داشت.

به گفته وی، علی رغم آنکه قیمت منطقی هر مثقال زعفران ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است، اما با نرخ ۲۵۰ هزار تومان در برخی مغازه ها عرضه می شود.

فقدان مدیریت صادرات، سیب زمینی را گران کرد/کاهش قیمت گوجه فرنگی در هفته های آتی

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: نبود برنامه مناسب برای صادرات منجر به گرانی سیب زمینی شده است.

وی گفت: طبق روال همه ساله با جابه جایی فصل، قیمت گوجه فرنگی افزایش می یابد که با عرضه انبوه محصول در هفته های آتی بازار به تعادل می رسد.

کارگر ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی با نرخ ۷ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب زمینی ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها عرضه می شود.

به گفته وی، مسأله تولید، مصرف و صادرات محصولات صیفی باید برنامه ریزی و مدیریت شود تا تولید دچار مشکل نشود.

کارگر ادامه داد: با توجه به آنکه بخشی از میوه های تابستانه در بازار است، استقبال چندانی از میوه های زمستان نمی شود، اما برآوردها حاکی از آن است که با انبوه شدن محصول، قیمت در بازار متعادل می شود‌.

بازار مرغ به ثبات می رسد

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: قیمت کنونی جوجه یکروزه کماکان بالاتر از نرخ مصوب است که این امر منجر به هزینه تمام شده تولید می شود.

وی گفت: فروشندگان جوجه یکروزه با قیمت های دلخواه، جوجه را به پرورش دهندگان مرغ گوشتی تحمیل می کنند و به رغم تمهیدات صورت گرفته در سامانه سماصط برای مدیریت جوجه، اما واسطه هایی که در این جریان هستند، همچنان بازار سیاه ایجاد کرده اند.

کمالی سروستانی ادامه داد: بنابر آمار با احتساب جوجه های وارداتی بیش از ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که با این وجود عرضه از ۱۵ آذر افزایش می یابد.

او قیمت هر کیلو مرغ گرم را ۳۱ هزار تومان و عرضه با نرخ بالاتر را گرانفروشی دانست.

قیمت تخم مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسید

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۸ هزار تومان بوده که از نرخ مصوب ۳۰۰ تومان کمتر است.

وی گفت: روزانه ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

نبی پور واردات تخم مرغ و ازدیاد عرضه را دلیل افت قیمت محصول به کمتر از نرخ مصوب دانست.

این مقام مسئول گفت: با توجه به گرانی سایر محصولات پروتئینی و اثر کالای جایگزین برآورد می شود که سرانه مصرف نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

ازدیاد عرضه دام علت اصلی ثبات قیمت

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: علی رغم آنکه وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلو دام سبک را ۶۲ هزار تومان و دام سنگین را ۹۵ هزار تومان اعلام کرد، اما نرخ کنونی هرکیلو دام سبک ۵۵ هزار تومان و دام سنگین ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان است.

وی گفت: ازدیاد عرضه در برابر تقاضا یکی از علل ثبات قیمت گوشت و دام است و نوسانات قیمت در خرده فروشی ارتباطی به مغازه دار ندارد.

پوریان ادامه داد: قیمت کنونی هر کیلو لاشه در عمده فروشی ها ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است که با این وجود قیمت لاشه نسبت به هفته های اخیر تغییری نداشته است، حال اینکه با قیمت های بالایی در خرده فروشی ها عرضه می شود، دستگاه های نظارتی باید بررسی کنند.

سرمای هوا و مشکلات حمل، بازار گوشت را دچار چالش می کند

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و بره نر ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود با نرخ ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود.

وی ادامه داد: طبق روال همه ساله در ماه های آذر تا بهمن، سرمای هوا، افزایش مصرف و مشکلات حمل بازار گوشت را دچار چالش می کند و از آنجا که بیشترین دام تهران را استان کردستان تامین می کند، وقوع برف و سرما شرایط حمل و نقل را سخت می کند که بی تردید بر قیمت های بازار اثر گذار است.

ملکی در پایان گفت: درحال حاضر تقاضا طبق روال معمول است و تنها در ابتدای ماه کمی افزایش می یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.