خبرهای خوش مترویی/ از تهیه وام برای اورهال قطارها تا افزایش نشاط در شهر زیرزمینی

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران توضیحاتی درباره وضعیت قطارهای مترو و تهیه وام برای اورهال واگن‌ها، فعالیت دستفروشان و نظافت مترو، تبلیغات و نشاط در شهر زیرزمینی و حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی با کمک ایده دانشگاهیان و شهروندان ارائه داد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس – روزانه تعداد زیادی از شهروندان تهران برای رفت و آمد در سطح شهر از مترو استفاده می‌کنند و مسافر شهر زیرزمینی‌اند. همزمان با سرعت واکسیناسیون در کشور و لغو و کاهش محدودیت های تردد به آمار مسافران مترو هم افزوده شده و به بیش از یک میلیون نفر در طول روز رسیده است. هرچند آمار مسافران هنوز به تعداد مسافران قبل از شیوع کرونا بازنگشته ولی واگن های مترو به ویژه در ایستگاه های تقاطع با انبوهی از مسافر مواجه شده است. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران می‌گوید؛ دولت سابق طی 8 سال حتی یک واگن به مترو تهران اضافه نکرده و اکنون ما در تلاش هستیم که با همکاری هیأت دولت و وزیر کشور چرخه حمل و نقل بر مدار مطلوب قرار گیرد شهردار تهران برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و جلسات آن با دولت در حال انجام است.

آلودگی هوا و ترافیک این روزها در تهران افزایش یافته و گلایه شهروندان را به همراه داشته است در کنار این معضل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده شهروندان نتوانند آنطور که باید از ظرفیت این ناوگان استفاده کنند. هرچند واکسیناسیون به شدت سرعت گرفته و اکثر مردم پایتخت مانند شهرهای دیگر در مقابله ویروس کووید 19 واکسینه شده اند ولی رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی همچنان ضروری است چراکه کرونا در کمین نشسته و از کمبود فاصله‌های اجتماعی بهره می‌برد. مدیریت شهری اقدامات عاجل را برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت مترو آغاز کرده و حتی به گفته مدیران جدید شهری ماموریت و پروژه‌های ترافیکی بر سایر پروژه‌ها مانند پروژه‌های عمرانی در اولویت قرار گرفته است.

مشکلات شهروندان این روزها به دلیل کمبود واگن و افزایش روز افزون مسافران بیشتر شده است. جهت بهبود شرایط البته اول آذر سال‌جاری با حکم شهردار تهران، «مهدی شایسته‌اصل» به عنوان مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه منصوب شد.

شایسته‌اصل پیشتر مشاور و مدیرکل دفتر حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی بوده و سوابقی چون، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت حوزه ریاست صدا و سیما، معاون طرح و برنامه و بودجه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی- سپند، ریاست دبیرخانه دائمی مدیریت جهادی، موسس و رییس مرکز نوآوری خانه خلاق قوه مقننه و نایب رییس هیات مدیره شرکت پیشران کسب و کار شریف و… را در کارنامه کاری خود دارد. وی، همچنین دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع، برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی و دکترا در رشته DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است.

درباره موضوعات مختلف در مترو تهران مانند با مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

مهمترین رویکرد و برنامه شما با توجه به معضلات این ناوگان و مشکلات شهروندان در مترو چیست؟

قطعاً قطارهای متروی تهران نیاز به اورهال شدن دارد و ما مبنا را بر این قرار داده ایم که اطلاعات دقیق به دست آوریم که چه تعداد قطعه و چه میزان هزینه و اعتبار برای رفع این مشکل نیاز داریم بنابراین احصاء این موضوعات حائز اهمیت است و به صورت تقریبی هم از قبل آماری میانگین در این زمینه وجود دارد ولی نمی‌توان به این آمار اکتفا کرد و باید آمار دقیق‌تری به دست آوریم تا اولویت بندی ها را در خطوط و بر همین اساس انجام دهیم.

تهیه وام از بانک شهر با همکاری بانک مرکزی برای اورهال قطارها و پرداخت تعهدات به پیمانکاران

خوشبختانه در حال تهیه وام از بانک شهر با همکاری بانک مرکزی هستیم تا بتوانیم به تعهدات خود به پیمانکاران عمل کنیم و بحث اورهال قطارهای مترو را هم هر چه سریع‌تر انجام دهیم ما به هر حال می‌دانیم که منابع بانکی کشور در مضیقه است ولی انشاالله با همکاری بانک عامل و بانک مرکزی اتفاقات خوبی را در زمینه تامین اعتبار در قالب ارائه تسهیلات شاهد خواهیم بود.

تهیه گزارش حرفه‌ای و کسب آمار دقیق اطلاعات برای رفع مشکلات

ببینید نخستین کار را مبنی بر تهیه گزارش حرفه‌ای و کسب آمار دقیق اطلاعات گذاشته‌ایم تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق انجام دهیم. دو جهت گیری کلی که مورد نظر شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک بوده بسیار حائز اهمیت است، بحث اول شرایط نوسازی ناوگان که دوستان با شرایط و موانعی که بوده زحمات زیادیی کشیده اند و الحق و الانصاف به خوبی مدیریت کرده اند. بحث دوم پیگیری نواقص تحولی و نوآورانه است که در سوابق گذشته هم دغدغه بوده است چرا که بحث جدی هوشمند سازی و استفاده از صنایع هایتک بر اساس تغییر در خدمات مترو به مردم نجیب و شریف تهران است.

این امر با توجه به شرایط کاری و سلامت روحی و روانی جسمی کارکنان و مدیران خدوم مترو و افزایش احساس احترام و ارزشمندی در بین این محقق نمی شود. ما باید کاری کنیم حال مردم، نشاط جامعه و افرادی که از خدمات مترو که بزرگترین شرکت خدماتی است و مستقیما با مردم در ارتباط است افزایش یابد و این امر مستلزم خوب کردن حال کارکنان و همکاران در این شرکت است. قطعا بدون منابع انسانی شاد، دغدغه مند و مردم دوست خدمت رسانی به مردم کارسختی است از شهروندان تهرانی انتظار می‌رود که با همه بزرگواری خود به ما کمک کنند تا در تحقق این هدف موفق شویم تا بتوانیم زمان که مهم ترین سرمایه آنها است با ارایه خدمات نوین و هوشمند حفظ و حال آنها را خوب کنیم.

افزایش نشاط مسافران و کارکنان در مترو تهران

شما صحبت از موضوع نشاط کردید چه برنامه‌ای به صورت دقیق برای افزایش نشاط مسافران مترو دارید؟

در قالب همکاری با تیم‌های افکارسنجی و نظرسنجی بنا داریم که اقداماتی را جهت ارائه خدمات بهتر به مسافران انجام دهیم از جمله هدف گذاری های ما برای نشاط شهروندان و مسافران است که به طور مثال بتوانیم این نشاط را حداقل ۱۰ درصد افزایش دهیم چرا که کمبود نور و محدودیت فضای تنفسی و استفاده از ماسک برای مسافران در شهر زیر زمینی سبب آسیب روحی و خستگی آنها می‌شود و بنابراین با ارائه برنامه‌هایی در جهت رفع این مشکل می توان جهت کمک به مسافران اقدام کرده ولی ابتدا برای این مسئله باید آمار دقیقی از تعداد مسافران در خطوط مختلف به دست آوریم. البته در مورد آمار مسافران بخش اعظم آن از طریق تهیه بلیت مسافران قابل احصا است.در مورد آمار مسافران برخی به ما اعلام کردند روزانه ۲ میلیون و برخی می گویند سه میلیون مسافر، عد ها متفاوت است ولی آنچه که مشخص بوده اینکه با کاهش محدودیت‌ها در سطح شهر و افزایش سفرهای آموزشی میزان مسافران بیشتر شده است.

استفاده از تیم‌های خبره و کارشناس برای بهبود وضعیت مترو

ببینید شاخص‌ها را می‌توان در این زمینه دقیقاً مشخص کردن صدا ها و تصویرهای موجود در مترو و نور وسبب می شود که موضوع نشاط شهروندان تحت تاثیر قرار گیرد البته برای کارکنان مترو هم وضعیت به همین صورت است. در صورتی که نور مناسب نباشد و صداها بیش از اندازه باشد و تصویرها نیز در حوزه تبلیغات و بدنه مترو برای جسم و روح شهروندان آزاردهنده باشد رفع این مشکلات می‌تواند نشاط را برای آنها به همراه داشته باشد اما برنامه‌های علمی، فرهنگی و تخصصی هم در این زمینه داریم و رویکرد تیم جدید قطعاً موضوعات فرهنگی و اجتماعی است و از تیم‌های خبره و کارشناس به صورت علمی در این زمینه قطعاً استفاده خواهیم کرد.

به موضوع کسب و کار در مترو تهران توجه داریم/ اختصاص فضاهای خالی با ضوابط ساده‌تر به دستفروشان

موضوع حضور دست فروشان در واگن‌های مترو یکی از گلایه و دغدغه‌های همیشگی برخی از مسافران است رویکرد و برنامه شما در این زمینه چگونه است؟ آیا قرار است که برنامه‌ها به صورت برخوردی و سلبی باشد یا برنامه‌ریزی‌های دیگری در نظر گرفته‌اید؟

بله ما هم به موضوع فعالیت دستفروشان در متروی تهران واقف هستیم ولی باید به این نکته توجه داشت که اکنون ما به مسئله کسب و کار در مترو تهران توجه داریم و می‌خواهیم به این موضوع ورود کنیم البته این به این مسئله نیست که دستفروشان بتوانند آزادانه در واگن‌های مترو فعالیت کنند بلکه اختصاص غرفه‌هایی برای آنها و چینش متناسب غرفه‌ها به عنوان راهکار اصلی است. همچنین محصولات باید متناسب برای نیاز شهروندان باشد و ما در حال احصاء و دقیق اطلاعات در این زمینه از ایستگاه ها و خطوط مختلف مترو هستیم به هر حال باید قطعاً تدابیری اندیشیده شود اینکه برخورد سلبی کنیم نه تنها مناسب نیست بلکه می‌تواند نتیجه معکوس هم گاهی به همراه داشته باشد بنابراین باید توجه داشت که برخوردهای قهری سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود بنابراین ما ساز و کاری را فراهم می کنیم که فضاهای خالی با ضوابط ساده‌تر در اختیار دستفروشان به صورت گردشی قرار گیرد و به طور کلی فعالیت دستفروشان در متروی تهران ساماندهی شود و پس از این ساماندهی ما با خاطیان برخورد می‌کنیم.

حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی با کمک ایده دانشگاهیان و شهروندان

یکی از موضوعات دیگر که سبب گلایه شهروندان شده و برخی از مخاطبان درخواست کردند که به این موضوع رسیدگی شود ورود مردان به واگن بانوان است در این زمینه برنامه‌ای دارید؟

برخی مواقع که واگن‌های آقایان بسیار شلوغ باشد ممکن است برخی از مردان به واگن زنان ورود یابند به نظر من باید با این مسئله به صورت اجتماعی و فرهنگی برخورد کرد و نباید به صورت سلبی وارد این موضوع شد. علاوه بر لزوم گسترش واگن ها جهت ارائه خدمات بیشتر، تیم‌های دانشگاهی می‌توانند با نوآوری اجتماعی به ما در حوزه های مختلف کمک کنند و خروجی این نوآوری‌ها به ارائه خدمات متصل شود به نظر من با بهره مندی از صنعت و دانشگاه می توان به همه مشکلات مترو پرداخت و پاسخ علمی به حل مشکلات شهروندان در مترو بدهیم و این پاسخ های علمی در حوزه های مختلف اعم از اورهال قطارها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی باشد.

برگزاری جشنواره ایده برای کاهش مشکلات مترو

همچنین بنا داریم که جشنواره ایده در مترو برگزار کنیم و شهروندان علاوه بر تیم‌های دانشگاهی بتوانند ایده های خود را به ما ارائه کند و ما از میان همه ایده ها، نمونه های منتخب را به عنوان برگزیده در نظر می‌گیریم و می‌توانیم آن را پس از بررسی به مرحله اجرا درآوریم همچنین ارائه گزارش‌های مردم در مورد نقاط ضعف و قوت مترو هم حائز اهمیت در برنامه‌ها است.

ساخت سرویس‌های بهداشتی در ایستگاه‌های مترو با همکاری بخش خصوصی

موضوع نظافت و بهداشت در مترو تهران به چه صورت پیش خواهد رفت و آیا برنامه‌های جدیدی هم در این راستا در نظر گرفته شده است؟

بله در قالب قرارداد با بخش خصوصی بنا داریم که بسیاری از ایستگاه‌ها را مجهز به سرویس‌های بهداشتی استاندارد و همراه با تجهیزات کنیم به صورتی که بهره‌برداری برای بخش خصوصی باشد و در کنار سرویس های بهداشتی نیز خدمات بسیار تمیز نمازخانه ای هم ارائه شود البته مبالغی توسط شرکت خصوصی به میزان ناچیز از شهروندان دریافت خواهد شد که این خدمات به صورت بسیار مطلوب در اختیار آن‌ها توسط بخش خصوصی قرار گیرد البته این مسئله ابتدا در برخی از ایستگاه‌ها به صورت پایلوت اجرا می شود و در صورتی که به نتیجه مطلوب رسید در سایر ایستگاه‌ها هم اجرایی خواهد شد البته نگهداری این سرویس های بهداشتی مشابه تجهیز و ساخت آنها در خطوط مترو در اختیار بخش خصوصی خواهد بود.در مورد شرایط کرونا هم که مشابه قبل همه قطارهای مترو روزانه به صورت مدارم ضدعفونی می‌شود.

تبلیغات مترو در راستای بهبود وضعیت مترو و نشاط شهروندان

درآمد ناشی از تبلیغات در مترو چه میزان است و آیا تغییراتی جهت تغییر رویکردها در این زمینه دارید؟

در بحث تبلیغات بحث جدی داریم و جلساتی را با سازمانی زیباسازی شهرداری تهران خواهیم داشت. همچنین تلاش ما این است که تصاویر موجود در تبلیغات سبب نشاط شهروندان شود و رنگ های استفاده شده در آن به صورت استاندارد و نورهای آن نیز به طریقی باشد که سبب آسیب چشمی و روحی به شهروندان نشود که تیم‌های تخصصی و دانشگاهی در این راستا کمک خواهند کرد تا به صورت استاندارد تبلیغات انجام گیرد همچنین باید به این نکته توجه داشت که رویکردها بیشتر به این سمت باشد که درآمد ناشی از تبلیغات در مترو هزینه شود تا بتوانیم خدمات بیشتر و بهتری را به شهروندان ارائه دهیم.

از واکسیناسیون در ایستگاه‌های مترو چه خبر؟

موضوع طرح ملی و پویش تهران جان می گیرد در ایستگاه‌های مترو جهت واکسیناسیون عمومی شهروندان ادامه خواهد داشت و این رویکرد بسیار موثری در پیشگیری از انتقال کرونا است و ما هم به این موضوع توجه جدی داریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.