چراغ سبز به بخش حمل و نقل مسافر در خراسان رضوی

 

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با همه گیری کرونا تمایل مردم برای سفر کمرنگ شد اما آینده سبزی در پیش روی ناوگان حمل و نقل برون شهری است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدصادق براتی معاون وقت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با استناد به آمار رسمی در شهریور ۱۳۹۹ گفت: تعداد مسافرانی که طی پنج ماه سال ۹۹ با قطار به مشهد سفر کرده‌اند نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۴ درصد کاهش داشته است.

او افزود: طی مدت یاد شده تعداد مسافران ورودی به مشهد با ناوگان هوایی ۷۴ درصد، اتوبوس ۸۶ درصد و وسایل نقلیه شخصی نیز ۱۵ درصد کاهش داشته است.

برای مشخص شدن عمق تغییرات صنعت حمل و نقل خراسان رضوی باید به اتفاقات جالب توجه در صنعت حمل و نقل طی بهار سال ۹۹ نگاهی انداخت، به عنوان نمونه در فروردین ماه این سال طی رویدادی نادر حرکت قطار‌های مسافربری در ایستگاه راه آهن مشهد متوقف شد و پس از گذشت بیش از ۶۰ سال از تاسیس خط آهن مشهد – تهران هیچ قطار مسافری در این ایستگاه تردد نکرد.

در همان ایام با هماهنگی استانداری خراسان رضوی و البته مساعدت مالکان اتوبوس‌ها و شرکت‌های حمل و نقل مسافربری، پایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد به مدت ۲ ماه تعطیل شد که البته پس از بازگشایی نیز مسافران، چندان تمایلی به سفر با ناوگان مسافربری عمومی را نداشتند.

حال با گذشت ۲ سال از آن همه گیری مرگبار، اکنون روند بازگشت مسافر به ناوگان حمل و نقل عمومی در حال رونق گرفتن است.

بازگشت آرام سفر‌ها به دوران پیش از شیوع کرونا

بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، تردد با خودرو‌های شخصی و تاحدی ناوگان اتوبوسی در جاده‌ها افزایش یافته و این تردد‌ها در حال نزدیک شدن به پیش از شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ است.

فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد نیز پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که پیش از شیوع کرونا به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرت‌ها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی روزانه در آن انجام می‌شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی طی ۲ ماه مهر و آبان امسال مجموع پرواز‌های ورودی و خروجی فرودگاه مشهد به روزانه حدود ۱۶۰ پرواز رسیده است که در درجه نخست نشان دهنده تداوم افزایش سفر‌های هوایی و در مرحله بعد مبین فاصله اندک تعداد سفر‌های هوایی در مسیر مشهد در مقایسه با دوران پیش از کرونا است.

سفر‌ها با اتوبوس بین شهری درگیر چالشها

اما اوضاع در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای آنچنان تعریفی ندارد؛ علی وارسته نایب رئیس انجمن صنفی مالکان ناوگان مسافربری خراسان رضوی گفت: پس از شیوع کرونا در اواخر سال ۹۸، به مدت ۲ ماه خودمان با هماهنگی مسوولان، ترمینال مسافربری مشهد را تعطیل کردیم و پس از آن نیز با وجود اعمال ظرفیت ۵۰ درصدی مسافر در اتوبوسها، اصولا یک سال مسافری وجود نداشت.

او افزود: در حال حاضر در حالی که بهای بلیت هواپیما در کنار اعمال محدودیت ۵۰ درصدی، به بیش از یک میلیون تومان رسیده، اما ما در مقایسه با سال ۹۸، ۵۰ درصد کرایه‌ها را بالا برده ایم.

نایب رئیس انجمن صنفی مالکان ناوگان مسافربری خراسان رضوی ادامه داد: شرایط کرونا و دیگر مسائل صنفی موجب شده دیگر تمایلی برای فعالیت در شغل رانندگی اتوبوس‌های برون شهری وجود نداشته باشد و همین مساله چالش اصلی حمل و نقل مسافر جاده‌ای است.

وارسته بیان کرد: به سختی شغل رانندگی اتوبوسرانی برون شهری توجه نشده است در حالی که در برخی مواقع رانندگان مدام در سفر‌های برون شهری و شرایط سخت جاده هستند.

او تصریح کرد: کهنه بودن ناوگان مسافربری، فقدان ناوگان نو و البته نبود سرمایه کافی برای خرید اتوبوس‌های جدید گران قیمت از دیگر مشکلات مهم در حوزه حمل و نقل مسافر برون شهری است.

نایب رئیس انجمن صنفی مالکان ناوگان مسافربری خراسان رضوی گرانی لوازم یدکی اتوبوس را سرسام آور توصیف و تاکید کرد: به عنوان نمونه قیمت شیشه جلوی اتوبوس از چهار میلیون ریال به ۲۰ میلیون ریال رسیده و همین جنس نیز با برند چینی کم کیفیت عرضه می‌شود و این مشکلات برای سایر لوازم یدکی نیز صدق می‌کند.

وارسته اظهار کرد: پیشتر، انجمن صنفی مالکان ناوگان مسافربری حدود هزار و ۸۰۰ ناوگان اتوبوسی زیرپوشش خود داشت که در حال حاضر به دلیل موارد ذکر شده فقط هزار و ۲۰۰ دستگاه دارای کارت سوخت بوده و در ناوگان مسافربری فعالیت دارند.

سرمایه گذاران در بخش ناوگان اتوبوسی آسیب دیدند

جواد وحدتی فرد معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: اتفاقی که ابتدا با همه گیری کرونا و پذیرش این بیماری همه گیر در جامعه رخ داد این بود که کرونا تمایل مردم برای سفر را کمرنگ کرد.

او افزود: ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت ناوگان مسافربری را با ۵۰ درصد ظرفیت مجاز دانست ساختار‌های حمل و نقلی کشور به گونه‌ای هماهنگ شد که تغییرات، باعث شد سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی حتی به زیر ۵۰ درصد افت کند.

حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر شرایط کرونایی بازار، کمبود لاستیک و افزایش قیمت لوازم یدکی ناوگان موجب شد سرمایه گذاران در بخش ناوگان مسافری صدمه زیادی ببینند.


انتقال رانندگان بخش مسافربری به بخش بار

وحدتی فرد بیان کرد: بخشی از رانندگان بخش مسافربری به دلیل افزایش فعالیت در بخش بار، به سمت حمل و نقل باری رفتند تا نیاز ناوگان باری را تامین کنند، از زاویه دیگر نیز می‌توان گفت فعال بودن حمل و نقل کالا به لحاظ رشد صادرات و واردات و تجارت، بخشی از رانندگان را به سمت خود کشاند.

او با بیان این که هم اکنون در بخش مسافری تمایل کمتری برای سرمایه گذاری وجود دارد تصریح کرد: همه چیز دست به دست هم داد تا در بخش مسافری با عدم تمایل سرمایه گذاری رو به رو شویم و از طرفی نمی‌توان الگویی برای سفر‌های نوروز ۱۴۰۱ به مسیر مشهد در نظر گرفت.

حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: سفر‌ها هم اکنون تابع رنگ بندی‌های کرونا شده اند، رفتار مردم در سفرها، افزایش آگاهی مردم در خصوص مقابله با شیوع کرونا، واکسیناسیون عمومی و در نهایت رنگ بندی شهر‌ها از نظر شیوع همه گیری کرونا وضعیت سفر‌ها در آینده نزدیک چند ماهه را روشن خواهد کرد.

وحدتی فرد اظهار کرد: به تازگی مقرر شد که فعالیت ناوگان مسافربری برون شهری با ۸۰ درصد ظرفیت تردد کند که البته قرار بود محدودیت‌های سفر برای ناوگان مسافربری به طور کامل برداشته شود، اما به واسطه نگرانی‌ها از شیوع احتمالی موج ششم کرنا فعلا ظرفیت ۸۰ درصدی جا به جایی مسافر اعمال شد.

تغییر الگوی سفر‌ها به نفع استفاده از خودروی شخصی

او در خصوص تغییر الگوی سفر‌ها افزود: افزایش هزینه‌های سفر با ناوگان هوایی و ریلی بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است در نتیجه مسافرت‌های جاده‌ای طی سال گذشته در مقایسه با ناوگان ریلی و هوایی رشد بیشتری داشته است.

حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: البته آمار‌ها نشان می‌دهد درصد افزایش سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای آن قدر زیاد نبوده است لذا اگر می‌گوییم افزایش میل مردم به جاده بیشتر شده به این معناست که سفر با خودرو‌های شخصی رونق بیشتری گرفته است.

لازم به ذکر است که اداره کل راه آهن خراسان تاکنون هیچ گزارشی از میزان سفر‌های ریلی به مشهد طی امسال نداده است و علت عدم اطلاع رسانی خود را نیز اعمال محدودیت‌های سازمانی از تهران برای انتشار اطلاعات سفر‌ها عنوان کرده است.

آمادگی خراسان رضوی برای تداوم سفر‌ها در شرایط کرونایی

در مجموع مسئولان استانداری خراسان رضوی طی هفته‌های گذشته بار‌ها اعلام کرده اند در شرایط کرونایی برنامه ریزی خوبی برای سفر‌ها و حفظ سلامت زائران طرح ریزی شده است تا آن‌ها با خیال راحت به زیارت بپردازند و موضوع نظارت و بازرسی‌ها در بخش سفر و اقامت به صورت محسوس و نامحسوس وجود خواهد داشت.

محمد صادق براتی معاون وقت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به انجام واکسیناسیون کرونا که در ماه‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است ستاد ملی و استانی کرونا پیش‌بینی‌های لازم را اندیشیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.