واکنش نمایندگان به شاخص‌های اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به گزارش کمسیون اقتصادی درباره شاخص‌های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم گفت:دولت یازدهم و دوازدهم در شاخص های اقتصادی نمره زیر ۱۰ می گیرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه طی سخنانی درباره گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخص های اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: اگر معدل عملکرد دولت در شاخص ها را بگیریم، اکثر نمراتی که دولت دریافت می‌کند، زیر 10 است و در مقایسه با اهداف برنامه ششم فاصله زیادی دارد.

وی افزود: درباره درآمد سرانه ملی با پیش بینی های برنامه ششم فاصله زیادی دارد، همچنین در ضریب جینی عدد 10 واحد درصدی را نشان می دهد که بیانگر این است که خط فقر به دهک های میانی جامعه رسیده و وضعیت فقر در جامعه بدتر شده و شرایط اقتصادی برای اقشار متوسط و پایین سخت شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نرخ بیکاری ،ادامه داد: نرخ بیکاری در برنامه باید به 10 درصد می رسید که در عملکرد دولت 11 درصد را نشان می داد که البته در این موضوع فاصله زیادی با برنامه نداشت، اما در مقابل حجم نقدینگی 30 درصد از اهداف برنامه انحراف داشت که آثار تورمی خود را در جامعه داشته است.

حجت الاسلام میرتاج الدینی تصریح کرد: لازم است ابعاد مختلف کارنامه دولت های یازدهم و دوازدهم مورد بررسی جدی قرار گیرد و مشخص شود چرا به لحاظ اقتصادی به این شرایط رسیده ایم و علت آن که از اهداف پیش بینی شده به این میزان دور شده و نمره قبولی دریافت نکرده، چیست؟

**وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم در حد صفر بود

محمدتقی نقدعلی نیز درباره کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: شاخص‌گذاری در این زمینه نشان می‌دهد که ما در چه شرایطی دولت را تحویل گرفتیم ضمن اینکه بیانگر این است که دولت یازدهم و دوازدهم در تمام شاخص‌ها کمتر از میزان استاندارد عملکرد منفی داشته است.

وی افزود: این گزارش باعث می‌شود فراموش نکنیم در یک زمانی در این کشور دولتی حاکم بود که با حراج ارز 4200 تومانی و طلای خزانه مشکلاتیرا برای کشور به وجود آورد؛ اما امروز رئیس جمهوری بر اریکه قدرت تکیه زده است که قصد اصلاح دارد کما اینکه در زمینه کنترل کرونا، بهبود وضعیت بازار فولاد و سیمان اقدامات درخوری انجام داد و فروش نفت را به بالاترین میزان رساند. همچنین پرداخت حقوق‌ها را بدون استقراض از بانک مرکزی انجام داد و میلیون‌ها املاک بلوکه شده را بدون نیاز به FATF آزاد کرد.

نماینده خمینی‌شهر تأکید کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی نشان می‌دهد ما در طول 8 سال با خفقان اقتصادی روبرو بودیم بنابراین می‌توانیم با حمایت از دولت انقلابی و یگانگی بین دولت و مجلس کارها را پیش برده و قطعاً افق‌های روشنی پیش رو داریم.

** دولت قبل اقتصاد کشور را به برجام گره زد

در ادامه مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد شاخص های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم، گفت:گزارش خوبی برای اولین بار از طرف کمیسیون اقتصادی منتشر شد، با فتوالباب جدیدی در مجلس روبه رو هستیم که به جای پرداختن به رویکرد سیاسی با اعداد و ارقام درباره شاخص های اقتصادی دولت گزارش می‌دهد.

وی با اشاره به مولفه های اقتصادی که می توان به عنوان پیشران در حوزه اقتصادی در نظر بگیریم، افزود: رشد اقتصادی سالانه در تولید ناخالص ملی 2 درصد بوده که براساس برنامه ششم توسعه باید 8 درصد می‌بود. تورم که معیشت مردم را به خصوص در زمینه تامین کالاهای اساسی یا موضوعات مرتبط به سبد خانواده مانند مسکن تحت تاثیر قرار داده در 8 ساله دولت گذشته 980 درصد رشد قیمت داشتیم به نوعی که رهن و اجاره هم برای مردم به آرزو تبدیل شد.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم اظهار کرد: ظرفیت های اقتصادی در دولت قبل به فراموشی سپرده شد و نقش خود را به کشورهای نوظهور حاشیه خلیج فارس دادند به نوعی که آن ها نقش و جایگاه ما را در آب های منطقه گرفتند. گره زدن اقتصاد ایران به برجام و 5 کشور خارجی و اقتصاد کشور را دچار بیماری هلندی کردن به این معنی که وقتی در شرایط نفوذ ارزی بودیم واردات را افزایش دادند و وقتی مشکلات ارزی پیدا کردیم، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دادند.

یوسفی تاکید کرد: راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی است که دولت یازدهم و دوازدهم به آن توجهی نکردند.

**لجاجت با مسکن مهر در دولت قبل زمینه گرانی خانه را رقم زد

حسن محمدیاری نماینده رضوان‌شهر نیز درباره گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد:براساس گزارش کمیسیون اقتصادی مسلم است که در دولت های یازدهم و دوازدهم شاخص‌های اقتصادی دچار کمی و کاستی هایی بوده است.

وی بیکاری را یکی از مشکلات اساسی سال های اخیر دانست و اضافه کرد: در مناطق کم بهره و کم برخوردار از امکانات و ظرفیت ها این مشکل شدیدتر است به گونه ای که بیشتر مراجعات به بنده و همکاران مربوط به این موضوع است.

نماینده رضوان‌شهر با بیان اینکه آقای رئیسی در مبارزه با فساد در قوه قضائیه موفق بود و امیدوارم در مبارزه با فساد اداری و حذف بروکراسی، ایجاد زیرساخت و تسهیل در صدور مجوزها به ویژه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز گام های بلندی بردارد، تصریح کرد: جهش مسکن طی سال های اخیر بسیار زیاد بوده، به گونه ای که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در سال 92 حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان بوده که طی سال های اخیر با جهش 647 درصدی مواجه شده است و این موضوع با توجه به مشکلات معیشتی، دغدغه های بسیاری برای مردم به وجود آورده است.

محمدیاری با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در سال 99 به حدود 28 میلیون تومان به صورت میانگین رسیده، از لجاجت با مسکن مهر انتقاد کرد و ادامه داد: کار خوب را حتی از فردی که قبول نداریم، باید یاد بگیریم؛ مسکن مهر پروژه خوبی بود و بسیاری از مشکلات را در این زمینه حل می کرد، اما با بی مهری دولت قبل مواجه شد.

نماینده رضوان شهر با تاکید بر اینکه نقدینگی 50.9 برابر شد که این موضوع کاهش ارزش پول ملی را رقم زد، گفت: رکورددار نرخ تورم سالانه بودیم و نرخ ارز در طی سال های اخیر رشد بسیاری داشته و حدود 700 درصد افزایش یافته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.